Problem: (Löst) Formaterade det interna minnet från windows och nu är det borta...

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Facit, 12 maj 2012.

1. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Hej.

Gjort bort mig lite, tänkte att jag skulle göra en full reset av allt som har med mobilen att göra, så jag formaterade sd kortet men hittade inte hur man skulle formatera det interna kortet. Så jag kopplade upp den till datorn och formaterade om det via Minitool Partition wizard Home (Fat 32).

Nu kan jag inte installera någon rom, får bara felmeddelande. Kan återställa en nand backup, men då finns inte det interna minnet bara det externa...

Famlar lite i mörkret här. Några tips? Hjälp...:cry:

Last edited: 12 maj 2012
  2. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Provat använda Odin i download läge?
    Edit; Vad menar du med full reset av allt som har med mobilen att göra?
    Wipe data/cache partition i recovery, eller total återställning till stock rom?

3. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    det går inte att mounta interna i cwm ?

4. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Nope, det finns liksom inte... :/

5. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Radera hela luren, sen installera om den... Formaterade det interna minnet via usb kabel från datorn, tog bort partitionen och la upp en ny FAT32 och sen formaterade jag det. Men nu verkar inte mobilen hitta det längre... Fuck. :ehm:

6. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

kanske värt att testa detdär scriptet du pratade om Masze... från samma kille som gjorde SGS2Blitzer.

7. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Nu gick det och windows säger att jag måste formatera om det för att det ska fungera, så jag testar det igen... Inte så troligt dock.

8. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Känns inte bra när det sker genom windows. Om du redan har partitionerat skall det inte behövas göras en gång till. Men man vet aldrig...

9. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Inte jag heller... Blö. Får se vad den säger efter denna formatering... Borde ju inte vara något problem. Det är ju den 11,5 gigen man har att lägga media på vi pratar om, den andra kommer man inte åt. Så det hanteras som ett sd kort av android, så länge det är formaterat på samma sätt så borde det ju fungera som vanligt...
    Men vi får se vad den säger när formateringen är klar.

Odin tror jag inte hjälper då den bara flashar en rom, och romen jag har nu fungerar ju. Den hittar bara inte det interna sd kortet.

10. masze

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    faan... lider med dig nu Facit :/

..du får testa "SGS2Blitzer" scriptet...

11. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Trodde bara det var jag som hade den här rädslan. o_O Är ny samsung ägare sedan HTC ...tycker det ser dumt ut att allting ligger där som en partition på ett vanligt usb minne.
    Missuppfattade det lite grann, trodde du var i recoveryn och inte hade en fungerande rom.
    Hoppas skriptet fungerar..

12. masze

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    hittade detta men vet inte om det hjälper dig:

Your problem as you now realize is you tried to think of this as a PC/Windows device. The internal storage can be reformatted, but not with a PC based tool. I would suggest you will need to become familiar with Debug mode. You will need to acquire an Android formatting tool. Search over on XDA. The problem is the S7 internal storage as far as I am aware was not meant to be externally formatted. While you proved you can do it, it was not meant to be done.

Search for +Android +Debug mode +format +tool and you will find the solution

eller detta:

Busybox is your friend, you can use fdisk

# busybox fdisk -l /dev/block/mdxxxxxxx

Suggest you read the man page first

Be carefull

Men som jag sa, har ingen aning egentligen vad jag pratar om, har bara googlat lite och dessa "saker" kanske bara gör saken värre och kanske även brickar din mob..och det vill vi ju inte..

Last edited: 12 maj 2012
  13. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Wohoo nu verkar det fungera, efter formateringen så startade jag mobiloen, gick in i storage och då sa den typ ditt sd är trasigt, du kan behöva formatera det, vill du det? klickade yes, tog en stund sen fanns en knapp som hette mount sd card, gjorde det och nu finns det där, nu ska vi se om vi kan installera om luren som jag ville från början. :D :D :D :D :D

14. masze

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Exakt hur gjorde du nu... punk för punk!!
    Så kan vi spara det om detta skulle hända igen... :)

Riktigt glad för din skull.... happy flashing, nu då :)

15. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Yes nu lirar allt som det ska om fan ta om det är något skit kvar nu, det kan det inte vara. Typ 3-4 formateringar, hälften av windows och resten av android och jag är t om extra försiktig vad jag återställer för data... :)

Vad jag gjorde steg för steg?

tog ut sd kortet, stoppade in det i datorn, formaterade det med hjälp av Minitool partition wizard home, eftersom windows inte vill/kan formatera sd kort. Det gick fint, sen gjorde jag misstaget att använda samma program till att formtera det interna sd kortet. Då sket det sig. Så det jag gjorde då var att boota till recovery.
    Mounta det interna sd kortet. Då sa windows något i stil med "du måste formatera denna storage innan du kan använda det, vill du det? tryckte ja på det och formaterade det igen, inte quickformat utan den långa på ca 30 min, för säkerhets skull. ;)

Kunde fortfarande inte installera en rom så jag fick återställa en nandroid, sen in i den och in i storage i settings, då sa det att sd kortet inte verkade fungera, vill du formatera det. Yes! Sen gjorde den det, såg fortfarande inget internt kort, men det fanns en knapp som sa "mount sd storage" tryckte på den, det rasslade lite och voila! Där var det, alla 11.5 gigen och 0% använt.

Sen in i recovery igen, factory reset, format system, SGS2blitzer samt ultimate samsung kernel skriptet. Sen in med slim rom, boota upp och börja återsälla min titanium backup som jag kopierat in i det nyss formaterade externa minneskortet. Nu verkar allt fungera som det ska. :) Pust!

Hoppas den sköter sig nu och att jag slipper samma batterydrain som förut, annars blir det fan en sgs3 snart haha. ;)

Tack för hjälpen grabbar! Uppskattas enormt mycket. :)

masze gillar detta.
  16. masze

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Härligt... :)