[Löst] Google konto kräver gmail

Diskussion i 'Allmänt' startad av PatricF, 5 jul 2012.

  1. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    Gav min gamla Desire HD till min brorsa. Han har ett Google+ konto reggat på sin icke-Gmail adress och vi antog att det skulle gå att använda det på telefonen eftersom det är ett "Google konto". När vi försökte logga in så säger den att han inte har en gmail-adress kopplad till kontot så man fick välja en adress där. Vi klickade vidare och nu måste han såklart använda sin fula Gmail-adress för att logga i överallt och det kontot värkar inte vara kopplat till hans Google+...

    Går det inte alls att ha en icke-Gmail adress som Google konto på telefonen?
    Eftersom han har använt Google+ ett tag nu så vill han inte "börja om" och köra på det nya kontot..

    Tycker det hela är riktigt skumt.
     
    Last edited: 5 jul 2012
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Som jag förstått det så är det bara @gmail som är "riktiga" google-konton. I vissa fall kan man komma undan med en adress på "google for my domain" (eller vad det heter) men det fungerar inte för allt.

    Däremot kan det fungera att ha gmail som grundkonto på telefonen men sedan också lägga till google+-kontot som extrakonto. Jag har inte provat men det kan vara värt för er att prova.
     
  3. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jo klart men saken är den att han vill inte använda sin gmail-adress som huvud-adress, har man en gmail så går det inte ändra primär till en icke-gmail.
    Han verkar dock ha fixat det nu genom att plocka bort Gmail helt från hans konto här ifrån: https://accounts.google.com/EditServices

    Då loggar han in med sin egen mail och ser den som primär :)
    Så tråden är löst!

    Vill man dock ha gmail kopplat till kontot så blir nog det dessvärre automatiskt primärt igen..
     
  4. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Okej det verkade som att gmal-adressen han tog bort fortfarande visas på Play Store men det är iaf hans huvudadress han loggar in med och som visas på Google+