[Lokaltrafiken] Reseplanerare för 14 regioner (beta 0.3.1 släppt)

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by nico, Jul 24, 2010.

1. danielc.se

danielc.se Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Har testat betan ytterst snabbt nu och är väldigt positiv. Gillar verkligen att appen är så snabb (iaf över wifi) och att det är så enkelt och smidigt att söka resor. Har ett par synpunkter bara:

*Jag har en N1 med engelsk locale vilket leder till att appen är på engelska. Jag hade verkligen uppskattat en inställning där man manuellt kan välja språk. Inte livsviktigt alls, men väl uppskattat av mig.
    *Fenomenet med dubbla flikar (att alla flikar visas två gånger) är något jag också upplever, men jag gissar att du kommer koda bort innan färdig release.
    *När resultat av en sökning visas var det svårt för mig att se vilken buss jag skulle åka. Efter ett par sekunder förstod jag att 26 som stod i grått på andra raden var bussnumret. Lite tydligare (enkel ikon?) skulle vara mycket uppskattat.
    *Slutligen skulle såklart en finputsning av hela appens utseende vara trevligt, men det är såklart inget du ska prioritera innan du är klar med det viktigaste, funktionerna.

Slutligen vill jag åter säga att denna att är GULD värd redan nu och jag är övertygad om att du kommer göra den bättre och bättre och bättre och mer användbar hela tiden. Mina synpunkter är inte alls tänkta som kritik utan som tips och gör dig förhoppningsvis mer sporrad till att utveckla appen ännu mer!

2. Greensea

Greensea Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det skulle verkligen uppskattas om det gick att ta med Länstrafiken Norrbotten, tror du att det kan gå? :)
    http://www.ltnbd.se/

Det verkar som om du har stöd för de flesta av bolagen som finns med i Mobitime, och det gör även Länstrafiken Norrbotten, så det kanske inte är så mycket jobb?

3. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Som det är nu så är det Android som automagiskt sköter allt som har med språk att göra, men ska kika på om det går att sätta språk manuellt.

Har du/ni provat att på något sätt starta om appen (d.v.s. med taskkiller eller startat om telefonen). Går felet att återskapa även efter dess? Har åtgärdat en bugg som gjorde att flikarna dubblerades om man gick in i inställningarna efter att dessa visats för första gången, men om det är så att felet uppstår även efter omstart så får jag kika på det igen...

Absolut, tydligare presentation av resultatet är planerat. Dock lite klurigt, det är svårt att hitta bra ikoner (de som används på resebolagens hemsidor kan jag inte ta av copyrightskäl) och t.ex. en färg såsom röd prick kan betyda stadstrafik i en region och pendeltåg i en annan. Har någon en bra ikon eller annat förslag är det välkommet.

En del interface-puts är planerat på några ställen. Något särskilt du tänker på?

Absolut, jag gillar kritik så länge den är konstruktiv.

Dessvärre inte, de använder sig av Resrobot som sökleverantör på sin hemsida. Dessa har API:er som de tar betalt för, och gissningsvis skulle de bli lite sura om man började utnyttja deras tjänst utan att betala för den.

Det som avgör om det lätt går att lägga in regionen är om de använder sig av reseplaneringssystemet Elmer. Oftast känner man igen layouten ganska lätt. Har kikat lite på Mobitime, men vet inte varifrån den hämtar data. De har ju dessutom bara tidtabeller och inte någon sökfunktion, så det skulle nog inte hjälpa även om man tog reda på varifrån den datan kom.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Nu finns det ju redan men Västtrafik skulle inte vart fel. Känns konstigt att den inte finns med :)

Är ofta i Jönköping också så en app med båda de två är ju kalas!

5. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nå, men då gör vi så här då. Jag flyttar över Västtrafik och SL till listan över "bolag som troligen inte kommer att stödjas", så har vi i alla fall inte uteslutit något.

6. Greensea

Greensea Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Visserligen, men samtidigt förstår jag inte varför de vill ta betalt för API:erna då de drivs av Samtrafiken, ett icke vinstdrivande bolag vars uppdrag är att "genom samverkan inom planering, biljetter, stationer, information, trafikstörningar och tillgänglighet öka det kollektiva resandet i Sverige och därigenom stärka våra ägares affärer"... Visst, det är en sak om det är ett företag som vill ha informationen på sin hemsida, men nu är det ju inte riktigt det som det handlar om...

Har någon haft kontakt med dem och frågat hur de skulle ställa sig till en app? Jag har en känsla av att om man mejlar och förklarar att man i princip gör deras jobb gratis och att det kommer öka tillgängligheten för det kollektiva resandet i hela Sverige så kommer de inte ställa sig negativa till det...
    (se https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=207773#post207773)

7. kylli

kylli Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

När man har östgötatrafiken och försöker söka med Norrköping resecentrum som hållplats så får man alltid Norrköping resecentrum Tätort, aldrig Norrköping resecentrum.

Last edited: Aug 7, 2010
  8. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har inte kollat med dem själv, har bara läst ett par-tre inlägg om folk som haft kontakt med dem på ett eller två sätt, bland annat nämnd tråd. Däremot ska man inte vara alltför säker på att alla företag vill ha gratis android-apps. Östgötatrafiken var åtminstone inte särskilt positivt inställda till att lämna ut data om stationer och liknande, utan hänvisade till att de har en egen app under utveckling. Märkligt, men det gäller väl kanske att prata med rätt folk...
    Men det fanns fler anledningar till att jag inte valde att göra en utpräglad resrobot-app. Till exempel; bor du i en stad och vill ta dig från Järntorget till Drottninggatan kan du enkelt göra det via det lokala resebolagets tjänst. Försöker du göra samma sak på resrobot får du cirka ett 50-tal stationer att gå igenom för att hitta den rätta. Men visst, får jag en gratis API-nyckel av dem så kan jag absolut tänka mig att göra en liknande app även för resrobot.

Japp, det finns av outgrundlig anledning ingen station som heter Norrköping resecentrum, utan den heter Norrköping resecentrum tätort. Blev dock lite irriterad på att det såg så fult ut någon sen kväll, så ändrade namnet i autocomplete. Rubriken i resultatet hämtas dock från resebolagets hemsida. ;)

Åh, för er som undrar hur utvecklandet går så är adaptiv autocomplete fixad, samt ett väldigt otestat men troligen nästan fungerande stöd för Skånetrafiken & Co.

Last edited: Aug 8, 2010
  9. danielc.se

danielc.se Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Har suttit i paint.net (yay o_O) och försökt slänga fram en simpel dummy till hur ett utseende skulle kunna se ut. Tyvärr var programmet asdåligt och mina skills obefintliga, vilket ledde till att bilden ser ut såhär:
    Min tanke är egentligen att man skulle kunna urskilja de olika resultaten genom att ge de olika bakgrundsfärg. Med några enkla ikoner (snyggare än mina) kan det bli enklare att se vilken/vilka bussar man ska ta och vilken tid. Har i efterhand kommit på att man kan ha alla avgångstider i exempelvis grönt och ankomsttider i rött för att ännu mer tydligt se dem.
    (Den ikonen som ser ut som en fågel innan Inga byten är en dubbelpil...)

Denna illustration är alltså bara en tanke, använd så lite eller mycket du vill av det!

10. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Eller så tar du med det i programmet? Eller vad har jag missat?

11. Fishk

Fishk Senior Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Hur kommer det sig att Kalmar Läns Trafik troligen inte kommer att stödjas? :(

12. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Grejen är att det inte är helt enkelt att bara "ta med" ett trafikbolag. Vore det så hade jag naturligtvis tagit med alla Sveriges och förmodligen världens bussbolag.
    Alla de bolag som stöds i betaversionen använder exakt samma system för att söka resor. Detta gör att man skriver den kod som behövs för att hämta data från en av dessa, och så fungerar det på alla de andra. Skånetrafiken och några till använder samma system, fast en senare version.

Kalmar Läns Trafik använder dock ett helt annat system, SL ännu ett annat, Västtrafik ett tredje osv. Vill man göra en analogi kan man säga att dessa pratar tre olika språk, medan alla de som det finns stöd för just nu pratar ett enda, fjärde. Därför skulle det krävas ganska stora anpassningar för att få det att fungera med någon av dessa, och även andra saker som att få tag på GPS-koordinater och stationsnamn måste göras helt annorlunda. På vissa punkter måste man med andra ord göra om allt helt och hållet.

Från början var min tanke bara att göra en app för de som använde detta system. Eftersom efterfrågan även på andra regioner dock tycks vara ganska stor, känns det som om det vore bra att undersöka möjligheterna till att implementera stöd även för andra regioner, även om det innebär betydligt mer jobb. Jag ska ändra texten i första inlägget, den är något klumpigt uttryckt.

@danielc.se:
    Tackar för bilden, kommer absolut att använda delar av det som mall lite längre fram!

Vad gäller utvecklandet så finns nu stöd för att söka returresor. Dessutom är stödet för Skånetrafiken & Co nu testat och buggfixat!

Last edited: Aug 9, 2010
  13. fishy

fishy Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Ser riktigt bra ut! Jag gillar framför allt "favoriter"-fliken, då går det snabbt att få fram avgångar för de sträckor man reser ofta! Kanon att också få in flera regioner i samma app, så man inte ska behöva ha en för varje ställe man är på.

Finns det möjlighet att få med Tåg i Bergslagen (Tågkompaniet) i framtiden? Eller är det ännu en av dessa som använder ett annat system? (jag gissar det, med tanke på att de har bokning också i sitt system). Det vore trevligt annars om man kunde få in resor som sträcker sig över flera regioner, men det kräver antagligen betydligt mer avancerade lösningar.

Det enda jag irriterar mig lite på är att autocomplete-listan blir väldigt liten och svårnavigerad, oftast går det inte ens att bläddra fram till sista alternativet (vilket så klart brukar vara Örebro och det jag letar efter, händer när jag söker på "Järntorget" exempelvis). Den byter dessutom ideligen plats, från under rutan till över, tillbaka under osv. Jag antar att det är för att tangentbordet tar upp i princip hela skärmen på min telefon. Finns det någon möjlighet att kanske tillfälligt ta bort tangentbordet när man scrollar i autocomplete-listan så att den får mer utrymme? Eller kanske låta den gå över tangentbordet?

Tillägg: En liten notifiering under exempelvis sök-fliken som talar om vilken region man har aktiv just nu vore kanske inte helt fel heller, så att jag vet om jag kommit ihåg att byta region innan jag börjar söka.

Last edited: Aug 9, 2010
  14. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Några planer på stöd för 1.6 för oss stackare med X10? Vi ska väl visserligen få 2.1 om en månad så det kanske inte är så lönt, men om det bara är nån snabbfixad grej så... :)

15. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Då förstår jag! Tänkte att det inte skulle vart så svårt men tanke på att det finns apps som redan hanterar västtrafik.

16. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nja, jag tror att problemen uppstod när jag försökte implementera någon funktion, troligen att hämta senare/tidigare resor. Men på det stora hela så borde den kunna fungera okej, även om vissa funktioner inte gör det. Eventuellt skulle jag kunna släppa en version som går att installera på 1.6, även om inte allt fungerar helt som det ska.

Mjo, det är ett annat system och dessutom verkar det system de använder lite smått jobbigt att bygga stöd för dessutom.

Sant. Oftast tycker jag väl dock att den, åtminstone på min telefon, går att ta tag i så att den blir större, men det är fortfarande ett problem ibland. Vet inte riktigt hur man gör för att lösa det tyvärr, men ska kika på det. Förmodligen blir det något bättre i nästa release, när autocomplete:en prioriterar stationer man åker mellan ofta (tro mig, man undrar hur man har överlevt utan den när man väl har provat).

Absolut. Fixar tills nästa release (0.2) eller den därefter (0.3).

17. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har jag lagt upp ett ärendehanteringssystem för Lokaltrafiken, för att lättare kunna hålla koll på alla buggar och förslag på nya funktioner (feature-requests).
    http://lokaltrafiken.niclasolofsson.se/issues/

Jag tror att jag har fått med allt som nämnts här i tråden, men kolla gärna för säkerhets skull.
    Ärenden kommer att vara öppna även ett tag efter att de åtgärdats, tills en fungerande release släppts.

Last edited: Aug 10, 2010
  18. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Sisådär ja. En ny beta, version 0.2 är nu släppt. Har bland annat lagt in några hjälpgrejer som visas när man precis installerat appen, så prova gärna att ta bort den gamla versionen innan ni testar den nya. Kräver fortfarande Android 2.x.

Changelog:
    • Stöd för fyra nya regioner
    • Adaptiv autocomplete - hållplatser du sökt på tidigare på visas högre upp i listan.
    • Buggen med dubblerade flikar ska nu vara fixad.
    • Hjälptexter när man precis installerat, t.ex. uppmaning att man ska välja en region.
    • I sökfliken står nu vilket trafikbolag som är valt
    • Ska nu gå att installera på SD-kort

Stöter du på någon bugg, krasch eller har ett förslag till en ny funktion:
    Skapa gärna ett ärende på http://lokaltrafiken.niclasolofsson.se/issues/. Du kan även skriva ett inlägg, posta ett PM eller maila [email protected].

Kommer att logga alla hämtningar av stationer för att upptäcka eventuella buggar där. Dock är det helt anonymt, datum och region samt eventuell felkod är det enda som sparas.

http://lokaltrafiken.niclasolofsson.se/lokaltrafiken_0_2.apk

Last edited: Aug 23, 2010
  19. AndroidGeek

AndroidGeek Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

underbar app,det enda jag saknar är Kalmar läns trafik. Men oavsett en mycket användbar app då jag reser mycket. Tackar.

Ps har testat på min nya Samsung galaxy S Ds

20. Jens040

Jens040 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanon, nu kan jag mer eller mindre skrota Skånetrafikens officiella app! Tack Nico :-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk