[Lokaltrafiken] Reseplanerare för 14 regioner (beta 0.3.1 släppt)

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by nico, Jul 24, 2010.

1. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har några ikoner på gång nu. De är tänkta att representera spårvagn, tåg, stadsbuss samt landsorts/expressbuss - kan man se vilken som är vilken?

2. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Kommer det att gå att köpa sms-biljetter för respektive region också eller är det för avancerat att implementera redan nu? Om jag exempelvis är på resa och tar tåget från Gävle till Linköping, då vore det smutt om jag i Gävle kunde beställa en sms-biljett för x-trafik via appen för att ta mig till tåget från hotellet och sedan göra samma sak när jag kommer till Linköping och då beställa av östgötatrafiken (om de nu har en sån tjänst vill säga).

3. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Mjo, jag har funderat på det. Dock känns det som om det är ganska mycket jobb med en sådan funktion. Alternativt kunde kan ju kanske länka ihop appen med någon annan app för SMS-biljetter för att åtminstone förenkla något. Om det kommer så blir det i alla fall inte förrän allt annat planerat är färdigt.

4. stefaneh

stefaneh Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

ja det gör man inga problem

5. stefaneh

stefaneh Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Det fins redan en riktigt bra app för det...den heter SMS-biljetter

6. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hoppas att jag inte tråkar ut er med alla dessa beta-releaser, men nu är i alla fall version 0.3 färdig. Ska nog snart övergå till att publicera den på Market, så att ni slipper hålla på och installera om och sådär. Fungerar på Android 2.0 och senare.

Changelog:
    • Mer info om resor, t.ex. om byten och trafikslag.
    • Bättre presentation av resultatet med ikoner för de olika trafikslagen. Hade egentligen tänkt göra större ändringar, men det blev till sist alltför rörigt så det är tillsvidare uppskjutet.
    • Validering av sökfälten, så att man inte riskerar att göra något dumt.
    • Möjlighet att göra en detaljerad sökning på en favorit (långtryck på favoriten).
    • Diverse buggfixar.

Stöter du på någon bugg, krasch eller har ett förslag till en ny funktion:
    Skapa gärna ett ärende på http://lokaltrafiken.niclasolofsson.se/issues/. Du kan även skriva ett inlägg, posta ett PM eller maila [email protected]. Håll gärna särskilt utkik efter felaktiga ikoner eller felaktiga namn på trafikslag!

Edit: Hittade en rejäl bugg under Android 2.1, återkommer när en stabil version finns.

[​IMG] [​IMG]

Last edited: Aug 23, 2010
  7. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jahopp, nu verkar det som om alla möjliga saker helt utan anledning har fuckat upp i Android 2.1. Senast jag testade fungerade det inte ens att göra en sökning, vilket fungerade fint ganska nyss.
    Är det någon som har testat att installera den senaste versionen på Android 2.1? Blir lite fundersam då jag haft ganska många nerladdningar men inga buggrapporter. Har det i så fall fungerat eller inte?

Om inte saker och ting (med andra ord android) slutar jävlas med mig väldigt snart så kommer jag skriva om stora delar av appen från grunden och istället sköta parsningen av informationen på en extern webbserver.

8. Jens040

Jens040 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

0.3 funkar hur som helst kanon för mig på Android 2.2.

9. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag gör parsning på en extern server för STHLM Traveling. Du kan då även kontrollera cache osv själv. Om du är intresserad så kanske vi kan snacka ihop oss om ett format för datat som kan komma båda våra applikationer till nytta?

10. relnah

relnah Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur är det meningen man ska få fram "Travel info"?
    Jag söker för Länstrafiken kronoberg, men när jag får listan på abgångar vet jag inte hur jag ska få fram mer info så som din bild visar ovan. Att trycka på de olika avgångarna verkar inte göra något alls.

/Relnah

11. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo men visst, det kanske kan vara något. Vi kan väl höras via mail igen!

Meningen är att det bara ska vara att trycka på den. Dock laddas denna data i bakgrunden efter det att själva sökningen utförs, så det kan ta några sekunder innan det har laddats klart (klickar man på den innan dess händer ingenting).

12. relnah

MINA ENHETER

Verkar inte fungera för mig. Testat att söka resor med Länstrafiken kronoberg och Öschöttatrafiken. Låter resultatet bara stå där i någon minut och trycker sedan på första resan, men inget händer.

Vet inte hur jag kan se om ytterligare info verkligen laddats ner eller inte.

/Relnah

13. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Yes, bara att slänga iväg ett mail när du har tid.

14. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ärt du säker på att du har version 0.3 och inte 0.2 (sen förstnämnda finns inte längre kvar här i tråden på grund av buggar i 2.1, den finns dock på http://lokaltrafiken.niclasolofsson.se)?
    Man kan annars se om reseinfo har laddats, men det är inte så stor idé att forska så mycket i det just nu. Kommer inte att lägga ner någon tid åt att försöka fixa det just nu, då det ändå inte kommer att spela någon roll senare när all datainhämtning läggs på en extern server.

Last edited: Aug 25, 2010
  15. relnah

MINA ENHETER

Ja, det står Beta 0.3 i hantera program.
    Men om du ändå ska bygga om det så är det inte värt att du lägger tid på det som du säger.

16. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej alla glada! Long time no see. Tänkte bara säga att jag varken har trillat av pinnen eller lagt ner projektet. Dock har plugget börjat igen och har därför betydligt mycket mindre tid att lägga på det.

Hur som helst är jag nu mer eller mindre helt klar med det API som kommer att hämt data från de olika bolagen. Inte helt testat och sådär än, men tillräckligt för att duga till en beta. Idag började jag även med att skriva om själva appen så att den hämtar data från mitt API istället från direkt från resebolagen. Det är inte alls lika mycket jobb med detta som med API:et, förhoppningsvis är det klart den här veckan!

Det som kommer att vara förbättrat i den nya versionen är främst att sökningarna går snabbare och kräver betydligt mindre datatrafik än förut. Förhoppningsvis kommer antalet buggar att vara mindre, och appen uppföra sig mer likadant på olika plattformar. Sist men inte minst kommer även stöd för Android 1.6 (om någon är intresserad även till Android 1.5, säg till i så fall).

Last edited: Sep 9, 2010
  17. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Låter helt suveränt!:-)

Sent from my X10i using Tapatalk

18. nico

nico Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Den som är väldigt sugen kan testa min utvecklingsversion nedan. Mer info om resor visas inte helt korrekt och nästa/föregående resa har jag inte hunnit med än (så det fungerar inte). Är dock lite sugen på att veta om den fungerar och går att installera på 1.6-telefoner och om gränssnittet fungerar på X10 mini?
    http://lokaltrafiken.niclasolofsson.se/lokaltrafiken_nightly.apk

19. Jonher937

Jonher937 Kid Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Ibland när man söker så hittar appen inte Internet. Vilket resulterar i att sökrutan blir kvar för evigt. En avbryt sök knapp eller att den slutar söka efter 15-30 sek. Eller att den slutar söka när programmet inte ligger i fokus

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

20. Jonher937

Jonher937 Kid Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    På min Desire blev ikoner mycket mindre och mer pixlig :S

Sent from my HTC Desire using Tapatalk