Lollipop envisas med att öppna bilder med system

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av diadara, 17 aug 2017.

  1. diadara

    diadara Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia XZ
    Platta:
    Samsung Galaxy S3
    Har haft QuickPic i många år, har fungerat utan problem. Postade en bild i en kommentar på Facebook genom att klicka på kameraikonen, fick välja foto/video, valde foto och QuickPic öppnades. Jag letade fram bilden och den lades till. Klart. Så några timmar senare skulle jag posta igen men då såg det inte likadant ut. Efter att jag valt foto fick jag upp en samling bilder som såg ut att vara mina senast använda. Där var också tre rutor, en med en videokamera, en med ikonen för galleri och en med ett kryss som om ikonen inte gick att läsa in. När jag tryckte på galleri kom jag till QuickPic, valde min bild, men då kom jag bara tillbaka till "senast använda." Jag kan alltså inte längre posta bilder på Facebook, om jag inte först redigerar dem så att de hamnar längst upp :eek:

    Testade i Messenger, där öppnas inte heller QuickPic utan ett galleri med två flikar, Kamera/Album. Mycket märkligt att mina wallpapers och memes ligger i Kamera...

    Testade Facebook i browsern eftersom jag kör en wrap men det var samma sak där.

    Jag har en rootad Xperia Z1 och har gjort följande:

    Försökt sätta QuickPic som standardapp, vilket inte går för appen vill att man ska rensa standardinställningarna för Dokument = fail.

    Satt QuickPic som standardapp i KingRoot. När jag går in i QuickPic för att ange som standardapp vill den att jag ska rensa standardinställningarna på sig själv (?) för att göra rum för... Dokument = fail.

    Testat fem olika appar för att ta bort och tilldela tillhörighet = fail.

    Testat en annan galleri-app (desperate times) = fail.


    Det enda som hände var att jag fick välja mellan att öppna bilden med min kamera-app eller Dokument och att jag nu kan se hela mitt galleri i en enda lång "remsa." För mig som har ganska många bilder är detta katastrof eftersom de verkar ligga helt random.

    Snälla kan någon hjälpa mig, jag kan ju inte frysa eller stoppa Dokument. Det känns som om jag testat allt.
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Det låter som att QuickPic inte är den förvalda appen för bilder. Du måste rensa cache/data för appen som är inställd nu som standardapp. Om du är rädd att dina bilder försvinner så kan du överföra de till datorn, säkerhetskopiera de till molnet med Google Foto eller göra en backup med Xperia Companion.
     
  3. diadara

    diadara Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia XZ
    Platta:
    Samsung Galaxy S3
    Det finns ingen standardapp för visning av bilder, enbart Dokument. Systemet vägrar godta QuickPic (eller någon annan t ex Album) som standard. När jag gjort valet i KingRoot, stänger, öppnar en bild inifrån en app och går tillbaka till KingRoot så är QuickPic avbockad. Jag vet, helt knasigt. Däremot om jag går in i ES filutforskaren, meny, och väljer att rensa standardinställningar och sen öppnar en bild, så får jag upp alternativet om jag vill öppna med QuickPic och även göra till standard. Men det "tar" liksom inte.

    Nu har jag gett upp för allt strul med detta ledde till en del experimenterande och jag fick flasha bootloadern. Sitter nu med en kliniskt ren lur och fortfarande samma problem, även med LeafPic Gallery. Snart är det helg!