Low content / Umeåbor som väntar på Desire

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av lazana, 16 apr 2010.

1. lazana

lazana Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har till skillnad av många andra stackare haft turen att få min mobil, men plötsligt förändrade ekonomiska omständigheter gör att jag måste returnera och invänta bättre dagar innan mobilen får avnjutas. Hann dock bryta förpackningen på laddaren och hörlurarna (som inte är använda och fortfarande är ihoprullade.) Detta visade sig vara en grej som det körs benhårt med gällande returnering, vilket jag inte insåg sedan efter öppnandet.

Frågan är denna; Är det någon vänlig själ (i umeå trakten) som skulle kunna tänka sig att byta sina obrutna laddare/hörlurar mot mina för en symbolisk summa för 50:- då den landar? Är bilburen så "transaktionen" kan ske på det sättet som ni finner mest lämpligt.

Är naturligtvis inte en skråma på respektive delar, anledningen att det är aktuellt är ovanstående returnerings paragrafrytteri.

Hoppas att jag plitat ner en någorlunda förståelig beskrivning av situationen. Ber om ursäkt för att jag bekymrar Desire forumet med en sådan här första-post, men nöden har ingen lag!

MVH

2. fetakniven

fetakniven Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du inte får hjälp och har införskaffat telefonen på distans så borde du hävda rätten att undersöka produkten. En bruten förpackning borde knappast innebära att ångerrätten är förverkad.

3. lazana

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för tipset. Konsument-juridik är inte min starka sida, så har dålig koll på vad som gäller.

Det jag vet är att det är Katshing som är affären ifråga, och att dom har listat dessa "kriterier" på deras hemsida. (Dom hänvisade till dom då jag la fram ärendet.)

Länk

4. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Jag skulle istället försöka sälja den på plats.....Det är säkert nån som inte vill vänta på sin Desire med tanke på flygkaoset osv. Desiren är slut på de flesta ställen och väntas inte in förrän den 21....och det var om flyget funkar antar jag...

Kolla om nån är intresserad att köpa den lokalt???

5. lazana

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpt med Telenor abbonemang som också ska voidas, så siktet är inställt på att få den tillbakaskickad.

6. fetakniven

fetakniven Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle maila tillbaka och skriva något i stil med att enligt 1:3 Distans- och hemförsäljningslag gäller inte avtalsvillkor som avviker från lagen och som är till nackdel för konsumenten. Du har inom 14 dagar från att du emottagit varan gjort Katshing uppmärksamma på att du vill nyttja din ångerrätt, helt i enighet med 2:9, 2:10. Enligt 2:14 skall varan vara i väsentligen oförändrat skick med undantag för åtgärder som är nödvändiga för att undersöka den. Att bryta en plastförpackning är väl att anse som nödvändigt för att undersöka varan?

Sedan en hänvisning till NJA II 2005 s. 35 som säger: "Till förändring av varan bör normalt inte hänföras det förhållandet att konsumenten har brutit emballaget till den. Har t.ex. konsumenten bara brutit förpackningen kring en bok, har han normalt kvar sin ångerrätt."

Nu är lagtexten något luddig och lämnar utrymme för tolkning. Inget i juridikens värld är bombsäkert men om jag var du så skulle jag inte tveka om att bråka med dem och hävda din rätt.

OM du nu inte fixar det på annat sätt, vill säga. (-;

7. lazana

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar så mycket för svaret. Känns lite småsint av katshing och är så långt besviken på hur de tacklat ärendet. Det enklaste består i att hitta en lösning som i OP'n, så gör en skamlös bump här. :o