Problem: LTE klockor som inte är Samsung eller Apple

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av znejk, 10 okt 2022.

Taggar:
  1. znejk

    znejk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Köpte precis en Pixel 7 Pro från Frankrike och fick då en Pixel Watch med. Valde en LTE och trodde så klart att det inte skulle vara något problem att lägga till ett eSIM...

    Nu när jag börjat undersöka lite djupare så hittar jag ingen operatör som stödjer något annat än Galaxy och Apple watch men jag vet ju att det finns en uppsjö andra klockor med LTE.. t.ex. Garmin. När jag fått svar från supporten har jag enbart fått goddag yxskaft-svar.

    Konkurrenslagstiftningen är rätt så tydlig:

    Konkurrenslagen innehåller två centrala förbudsbestämmelser, en som förbjuder konkurrensbegränsande samarbete mellan företag och en som förbjuder företag med en dominerande ställning att missbruka sin marknadsmakt.

    Har någon annan stött på samma problem / lyckats lösa det med någon annan LTE-klocka?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Varit ett problem ett tag tyvärr. Bland annat Ticwatch har erbjudit LTE-stöd i några modeller, men dessa går inte heller koppla upp.

    I alla fall inte med klockspecifika abonnemang där man delar nummer med primärabonnemanget.

    Däremot kanske man kan lägga in ett "vanligt" eSIM. Tror jag sett någon post om det på XDA för just Ticwatch. Skall se om jag hittar det igen.
     
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Min Ticwatch Pro 3 klarar inte av ta esim ovansett metod jag har försökt med även om det är en LTE version, möjligtvis kanske om man kör ADB och lägger in några speciella ändringar möjligen och kanske öppnar upp det på något vänster. Men det är ju också Wear OS 2 klocka så deras Carrier är djupt begravd i själva operativsystemet, Wear OS 3 är mer öppet så det kan ha brutit ut Carrier delen från själva OS och gjort så det kör bara Carrier appen som det finns på mobiler gjort en Wear OS version av den, så det är kanske möjligt på Wear OS 3.

    Vi får nog veta när några importerade Pixel Watch klockor användare kommer till Swedroid och Sweclockers så lär man nog få veta om det funkar.
     
    bernard gillar detta.
  4. znejk

    znejk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Om cirka 10 dagar får jag min. Då ska det testas!
     
    Kristy och tag gillar detta.
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Då är det bara och invänta repost från dig då :)
     
  6. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Jag kunde använda esim på Huawei watch 3 pro med Telenor.
    Bytte till Tre och då gick det inte.
     
  7. znejk

    znejk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det kan du ge dig på! :)

    Bra för min fru då som har Telenor men håller tummarna för att det funkar på samma sätt på mitt företagsabonnemang på Telia...
     
    bernard gillar detta.
  8. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    En stor poäng med eSIM på klockan är ju att dela nummer med huvudabonnemanget så att man kan gå till t.ex. gymmet utan att behöva ta med telefonen och ändå besvara samtal. Om Pixel Watch kommer till Sverige finns det nog goda chanser att det kommer funka med Telia men innan dess tror jag inte det...

    Jag vet inte hur det funkar på Pixel Watch men på Galaxy Watch och Apple Watch har man ingen möjlighet att sätta upp ett eSIM med QR-kod och liknande utan enbart via huvudabonnemanget.
     
    Kristy gillar detta.
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Förhoppningsvis så delas esimet mellan mobilen och klockan med automatik men det vore ju dock säkerligen bara en dröm.
     
    Kristy gillar detta.
  10. znejk

    znejk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    En säger att hoppet är det sista som lämnar oss..
     
    bernard gillar detta.
  11. znejk

    znejk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    En liten Pixel Watch uppdatering för er som är intresserade:

    Funderingar:
    - Ytterligare en app för att konfigga (Pixel watch) - varför inte använda Wear OS appen?
    - Fitbit och Google fit - varför två olika appar? Här behöver nog Google fundera kring vilken väg man ska gå

    Positiva:
    - Sjukt snygg och smidig klocka - Aldrig haft en smartwatch som känns så classy (dock aldrig haft apple watch). Bra jobb av designers.
    - Lätt att använda
    - Bra integration med fitbit, använder den för träning, sömn mm. Bättre än Google Fit.
    - Smidigt armband som följer med default
    - Laddar extremt snabbt. Full laddning på typ 30-40 minuter

    Negativa:
    - Batteriet håller typ en dag
    - Fortfarande inte kommit på hur jag ska lösa LTE - funktionen går inte ens att göra något med i Pixel Watch appen - Verkar som det ska aktiveras från något annat håll.

    Slutsats....
    En klocka för early adopters. Designmässigt är Google hemma här enligt min åsikt. App-mässigt är det stökigt med fitbit/google fit, Pixel Watch/Wear os. LTE verkar bara funkar på väldigt få operatörer i utvalda länder. Batteritiden måste bli bättre.
     
    Jowee gillar detta.