1. Just nu får du 3 månader till halva priset & 50GB extra surf när du beställer ett mobilabonnemang hos Fello! Testa Årets Mobiloperatör du med! Surfa in på fello.se
    Stäng notis
  2. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  3. Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis

Luftvärmepump - köptips och råd

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Dingus, 21 nov 2023.

1. Dingus

Dingus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    230

MINA ENHETER

Jag söker tips på en luft-luftvärmepump med stor kapacitet, gärna upp till 200 kvm, och med hög scop och värmeeffekt. Jag har öppen planlösning och tror att jag kan värma stora delar av huset med en bra placerad pump. Någon erfaren som sitter på kloka råd och tips?

2. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

Vi har satt in en mitsubishi takkassett i stugan. Det är öppen planlösning och ca 120m2. Finns olika storlekar. Bygger ju på samma teknik som väggmonterade MEN med den stora skillnaden att den pushar luften i 4 riktningar. Det gör att du kan styra värmen på ett hela annat sätt än om den sitter klassiskt väggmonterad.

Tyvärr kostar den mer än en väggmonterad men om du har möjlighet så tycket jag att du ska kolla in det iaf. Annars är det samma sak, wifi men app finns där vi kan styra den remote och sätta program om så önskas.

https://mitsubishielectric.se/produkt/takkassett-slz-m/

Puttesson och SwedeWhite gillar detta.
  3. SwedeWhite

SwedeWhite Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Det där kände jag inte till att det fanns. Tackar för tipset.
    Vi ska bygga ut vår sommarstuga från 70 till 100 kvadrat och då rycker platsen där den väggmonterade pumpen sitter. Vi har brottats lite med placering för den nya.

Fråga:
    "blåser" den lika mycket som en väggmonterad? Min uppfattning är att om man ex placerar en väggmonterad över en soffa kan man lätt få lite "drag kring huvudet". Det vill man ju undvika

En takmonterad skulle vi kunna ha centralt i huset - i det nya stora köket, men då vill man såklart inte att den "blåser i huvudet" på en.

4. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

Du kan styra hur mycket de olika ska blåsa samt riktningen på dem så vi har vår i vardagsrummet dvs nära soffan så har ställt att de ska blåsa uppe vid taket för att slippa blåset mot huvudet. Så kan du ju ställa om det under natten t.ex

SwedeWhite gillar detta.
  5. SwedeWhite

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Grymt. Tack för svar. Det ska kollas vidare på

erik.rahm gillar detta.
  6. daspunner

daspunner Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90

MINA ENHETER

Höll på med att installera lite sånna för ca 10 år sen och vill bara säga att man får det man betalar för. Borde ju vara så idag också. Ofta så var det lågbudget-märken som byttes ut i "förtid" jämfört med det "riktiga" tillverkarna. Panasonic och Mitsubishi var de som nästan alltid var skottsäkra.

Vill man läsa lite mer och få bra råd kan jag tipsa om: www.varmepumpsforum.com

Där finns både proffs och användare. Schysst ton och mycket kunskap.

/D

Folketskebab, erik.rahm, Puttesson och 3 andra gillar detta.
  7. SwedeWhite

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Uppskattas! Kommer ta mig en titt där!
    Panasonic och Mitsubishi är de två märken jag haft tidigare. Mycket bra. Samsung har ju "stuckit upp" senaste åren - (som på alla andra ställen nästan)

8. daspunner

daspunner Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90

MINA ENHETER

Samsung fanns knappt då när jag höll på. Sen är det ju den biten med support om nåt skulle hända med pumpen. Panasonic var riktiga schyssta med att svara på frågor och det hade ett Sverige-kontor och det vill man ha när det är minusgrader och man står där som vanlig konsument och behöver hjälp.

SwedeWhite gillar detta.
  9. Lokf

Lokf Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    202

MINA ENHETER

Daikin har väl bra kompressorer, någon egen swingkompressor. Min Daikin Caldo (osäker på undermodell) satte vi in i vårt radhus för drygt 10 år sedan, och tuffar på utan driftstopp hittills. Har bara varit noga med filterrengöring och har ett tak över utedelen.

Daikin har höjt priserna rätt mycket senaste åren upplever jag, men när vi flyttar och ska ha en ny pump kommer jag absolut att jämföra Daikin och Mitsubishi.

(SiC) gillar detta.
  10. king_heisenberg

king_heisenberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har installerat två innova pumper i mitt hus (hitachi). Dock så var det lite panik med att få värme pga trasig vedpanna när vi flyttade in och allt annat var det lång leveranstid på just då i corona tider. Så jag hade inte valt innova pumpar själv idag om jag hade kollat runt. Utan fick ju ta det som fanns tillgängligt för att vi och vår då 3månaders son inte skulle frysa.

Jag hade iaf en schyyst installatör, så jag hämtade pumparna och gjorde allt jobb. Så kom han och kopplade in rören och körde igång pumparna.

Hade jag valt ngt idag hade jag valt en General (toshiba) eller en Mitsubishi pump.
    Innova pumparna har sämre SCOP rent generellt tycker jag. Samt har installerat en general i en byggnad på jobbet och den fungerar utomordentligt bra.

Bättre å betala lite extra och få en bra hållbar pump med de funktioner du önskar ifrån början. Så läs på ordentligt på de du är intresserad av. Samt chansa inte och ställ pumpen på stativ så du inte behöver bry dig om stamljud ifrån enheten om du skruvar upp den på väggen utomhus. De är väl mina tips.

11. MultiMan

MultiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 359
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Har själv en Mitsubishi LLVP sedan 7 år och den fungerar som ny fortfarande och värmer ett hus i två plan på egen hand under nästan hela året. Bara när det blir under -20C som jag måste stötta lite med annat i de rum som är längst bort. Mitt hus är gammalt, så inget modernt superisolerat heller. Dessutom gav den bättre värme nu när det var -20C än vad grannarnas 2 år gamla Daikin klarade av, trots att Daikin ska vara bättre på papperet.

Min Mitsu har innerdel med bättre filter som fångar upp mer damm än Daikin innan det blir stopp, där Daikin har ett 2D myggnät medan Mitsun har ett tvålagers våfflat 3D-filter. Daikin saknar även den splittade innerdelen som min har där jag kan rikta flöden på två olika håll samtidigt. Daikin var absolut ingen budgetmodell utan en svensksåld för nordiskt klimat.

12. king_heisenberg

king_heisenberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kan beror på vilken form av Köldmedium som används. Nyare (vet inte vad det är i din mitsubishi och i hans daikin men detta var det första jag tänkte på iaf) har ju miljövänliga alternativ som inte gör så mkt om de läcker ut i naturen om ngt händer jämfört med äldre alternativ. Brukar dock få höra lite olika beroende på vilken montör jag pratat med om det är ngn skillnad på nyare gas vs äldre miljöfarlig gas.
    Själv tycker jag att min 13år gamla Toshiba som är reserv pump för tillfället värmer lika bra och drar mindre el än den nya innovan med miljövänlig gas. Där är det samma, innovan spöar toshiban på pappret men inte i verkligheten.

13. msandstedt

msandstedt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5 000
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Har en Daikin sedan 1 år som jag är jättenöjd med den värmer hela hustet på egen hand förutom kanske de allra kallaste dagarna när det är mer än -10, den ersatte en 15 år gammal Toshiba och är väldigt mycket bättre än den gamla, inte heller när den var ny var den lika effektiv, har fått ned min förbrukning rejält sedan jag bytte pump.