Diskussion: Lunar - ännu ett Revolut ish liknande kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 20 dec 2018.

1. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Cashback och RBdyk gillar detta.
  2. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 206
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Någon som vet hur det funkar med beskattning på investerings konto på lunar? Kontot är ju danskt tänkte man skulle prova med någon 100 lapp eller så.. Är förmodligen inte lönsamt alls bättre med savr och Fondo eller avanza
    Men kul att prova nya appar

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 159

MINA ENHETER

Ser väl ut som de drar och rapporterar till Skatteverket: SE - Private

Oceanic gillar detta.
  4. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 206
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tack för info.. Okej bra de informerar men ja det var som jag misstänkte då ingen schablon skatt på de danska investingskontot så blir en ganska dålig affär

Last edited: 24 feb 2023
    bernard gillar detta.
  5. Kingson

Kingson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Sitter och läser på lite om detta kortet... Seriöst vad är detta för något ?!!!

Jag tycker inte riktigt om deras villkor faktiskt, de friskriver sig från allt ansvar och säljer ut dina uppgifter till tredje part som ska kunna skicka erbjudanden till dig. De har då också friskrivit sig helt från det ansvaret också. Klart de har gratis kort när de kan sälja ditt betalmönster till vem som helst. Inloggning med e-post och lösenord känns inte så säkert det heller hmmmmmm
    Kolla prislistan , om du vill säga upp ett konto så tar de en kostnad på 495 om du vill stänga det inom 6 månader. De plockar en massa skumma avgifter ….
    Värdepapper är svindyrt, kort har väldigt diffusa regler som man måste komma ihåg med belopp, fysiska kort, virtuella kort. Har man inte koll på det så börjar det kosta.
    Det är det som de vill att du ska missa, öppnar du ett konto och ångrar dig så har de ju fått 495 kr bara där. En bank som lyder under Danmarks finansiella regler och är så ny som 2019 har inte ens hunnit göra så många bokslut så att de ens vet vad de håller på med. En sån risk skulle inte jag ta, och de tar ju inte ansvar själva för nåt. De har tom betalt om en myndighet gör en förfrågan om dig.

Och max antal visuella, så fort de tycker att kunden beter sig på ett sätt som de inte tycker om då kommer det kostnader. De har dessutom rätt att ta ut ytterligare kostnader om de vill, de behöver bara lägga en notis 30 dagar innan i appen. Du som kund är skyldig att ta reda på vad som gäller när du ska görs ett köp. Du har ingen försäkring om appen blir hackad. Behöver du deras hjälp med nåt så kostar minsta lilla samtal.......

Det står tom 0 kr i valutapåslag först, sen står det att banken eller viss kan ta en kostnad som de då inte ens redovisar vad den är. Man ska ha med sig att utländska bankkostnader ofta är väldigt mycket högre än i Sverige. Deras överstrasseringsavgift är 20% av beloppet då gäller det att inte göra in och uttag samma dag....

Mycket som verkar bra hajkon tajkon med detta kortet.........

Vad händer om du har 50kr på kortet men handlar för 100kr - då åker man på övertrasseringsavgift ?!

retrovizor gillar detta.
  6. Kingson

Kingson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    RBdyk och retrovizor gillar detta.
  7. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 062

MINA ENHETER

Det är endast Lunar Pro som kostar 465kr att säga upp inom dom första 6 månaderna, men då får man även ett Metall-kort. Har man ingen sådan avgift skulle folk bara betala för en månad Lunar Pro (149kr/mån) för att få Metall-kortet - för att direkt säga upp Lunar Pro.

Angående valutapåslaget är jag inte riktigt säker på var du läser, men jag gissar att du läser att det kostar 0kr att ta ut kontanter i bankomat, sedan hänvisar man till punkt 14 där det står:

"Om kontanter tas ut i SEK eller utländsk valuta i en utländsk banks uttagsautomat eller ur kassaregistret kan banken ta ut en avgift för detta. Avgiften kommer att visas i skärmdialogen och/eller på det utländska finansinstitutets prislista."

Vissa banker utomlands tar ut en avgift när man tar ut kontanter, den avgiften skiljer mellan olika banker/länder etc. Det är ju knappast något unikt för Lunar, du åker på samma avgift med andra bankkort. Det är inte mycket Lunar kan göra åt denna avgiften som andra banker tar.

Det är samma sak med övertrasseringsavgift, en snabb koll på prislistan hos två svenska storbanker så har man övertrasserngsavgifter på 100kr. Det är knappast unikt av Lunar att ha detta.

zappe, greenjuice, gneken och 3 andra gillar detta.
  8. Bill Lumbergh

Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
    En rätt trivial fråga kanske, men går det inte att ändra namn i appen? Mitt tilltalsnamn i appen är inte det rätta pga hur ordningen i mina förnamn är registrerade. Mitt tilltalsnamn är exempelvis Sven, men mina förnamn är i tur och ordning Bengt Olof Sven Efternamnsson. Så nu heter jag Bengt i appen :) Trivialt kanske, men icke desto mindre irriterande..

Edit: fick svar från kundtjänst.. pga Lunar är danskt så kan de inte korrekt hantera tilltalsnamnen från svenska Skatteverket, utan de tar bara namnet som står först.. LOL. Och det går inte att ändra i appen.

Last edited: 28 feb 2023
  9. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 716
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Från och med 15.e juni 2023 kommer det att ske förändringar hos Lunar. De flesta kör förmodligen standardpaketet.

• Föredetta Standard = Nya Light
    • Föredetta Pro = Nya Unlimited
    • Föredetta Premium = Nya Plus
    För nya light så kommer det att ingå upp till tre extrakontn (inkl gemensamt konto). För att få ett extra konto så betalar man 19kr/mån. Kommer vara leveransavgift på kort på 79kr.

Nu kommer det att vara valutapåslag på 1.5% på kortet när du använder det utomlands.

Hoppas jag tolkat allt rätt, men här har ni länk till de nya priserna: https://static-assets.prod.lunarway.com/se/docs/prisliste-privat-se-tiers/

Länk till nya villkor kan hittas här: https://static-assets.prod.lunarway.com/bank/se/terms-and-cond-list-se-v25/

bernard, chhans, zappe och 1 annan gillar detta.
  10. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 062

MINA ENHETER

Det var tråkigt, inget valutapåslag och gratis kontantuttag var det som lockade mig att skaffa Lunar. Enda anledningen för mig att behålla Lunar är för att det fortfarande är gratis att ta ut kontanter. Senast igår satt jag och rekommenderade det här kortet i forumet - bland annat lyfte jag fram deras enkla och bra villkor. Tycker det är tråkigt med alla dessa fintech-bolag som försämrar villkoren när man fått tillräckligt många nya kunder. Northmill kort verkar vara en värdig ersättare till Lunar vid en första anblick, men tvekar om jag ens orkar skaffa det kortet, är väl bara en tidsfråga innan dom försämrar villkoren.

Amon och bernard gillar detta.
  11. gneken

Mottagna gillanden:
    1 716
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Japp, får se hur jag gör i framtiden med detta kort. Kan vara smidigt för de som vill ha gemensamt konto.

12. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 497
    Operatör:
    Universal, Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal, Tele2
    Trist, använder Lunar mycket i utlandet, men nu är det slut på det.

Någon som har tips på andra kort utan växlingsavgift?

13. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 062

MINA ENHETER

Northmill kort ser ut att ha bra villkor, kan vara värt att kolla upp.

zappe gillar detta.
  14. Metalstorm

Metalstorm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23
    Klarnas kort har inga växlingsavgifter. Det går däremot inte att ta ut kontanter med det.

15. zappe

zappe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Eftersom de nu har valutapåslag är det inte ”gratis” att ta ut längre

16. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 062

MINA ENHETER

Tänkte på att ta ut kontanter i Sverige, vilket fortfarande är gratis. Många kreditkort tar ut avgifter när man tar ut kontanter i Sverige.

17. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    414
    Jo, det var en riktigt tråkig nyhet. Har haft Lunar som mitt primära kort vid utlandsresor, så får se om det ens är värt att behålla kortet efter ändringen trätt i kraft.
    Skaffade faktiskt Northmill-kortet nyss, så får väl bli att ersätta Lunar med det som det ser ut...

18. gneken

Mottagna gillanden:
    1 716
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Har fortfarande Curve som jag kan köra med på vardagar. Så på helger får man ta smällen med kortavgift helt enkelt

milky81 och chhans gillar detta.
  19. d0rian

d0rian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Var hittar du att det ingår tre extrakonton för light, inklusive gemensamt konto? Jag ser bara att det står att primärtkonto kostar 0 kr. Extrakonton inkl gemensamt konto kostar 19 kr/mån.

20. gneken

Mottagna gillanden:
    1 716
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Ingår kanske är fel, men du har rätt att skapa extra konton, upp till 3 st inkl gemensamt konto.
    Tidigare har inte gratiskontot kunna ha flera konton, vilken man kommer kunna ha nu, fast mot en kostnad som du säger.

d0rian gillar detta.