Lurad: Köpte ovetandes stöldgods

Diskussion i 'Allmänt' startad av Lurad1, 15 jul 2013.

1. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jäklar vad man bör vara försiktig, tydligen. Bara i år har jag köpt 2 telefoner (en Nexus 4 och en Iphone 5), båda gångerna genom blocket, båda gångerna har jag betalat på förskott och litat/hoppats på att säljarna snällt ska skicka telefonerna och att de ska vara i skick enligt annonsen.

Jag brukar dock vara rätt noga med att kolla vem annonsens telefonnummer är registrerat på och se om jag kan få fram en adress osv och om allt på så sätt verkar stämma. Vet man vem telefonen man kommunicerar med tillhör, vet man vem man ska göra hembesök hos om något går fel. Först när ett sådant upptåg misslyckas kan man väl för sakens skull göra en polisanmälan. Erfarenheten av de brottsfall där jag varit målsägande talar dock för att utredningar läggs ner trots uppenbart spaningsunderlag och/eller på bar gärning gripen gärningsman...

tptlk hd

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Kan man kolla någonstans om en telefon är spärrad via imeinr ?

Tänkte mest om det finns en webbsida där man kan kolla om man köper begagnat. Det är ju visserligen ingen garanti att den inte blir spärrad senare men ändå

Skickat från Tapatalk 2

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 265
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Känner inte till det. Men man kan ju annars ringa till sin operatör o fråga?

4. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ja, det finns en tjänst där man kan kolla upp mobilen: Check the status of your handset

Stöldanmälda telefoner skall finnas i denna databas, det är nämligen den internationella databasen för spärrade IMEI-nummer.

Jag har förövrigt rotat en del med Blockettelefoner och har lärt mig att det finns en mer vanlig situation - nämligen "bedrägerispärr". Detta är en variant av spärr där telefonen enbart spärrats i ett specifikt nät. Är den t.ex köpt med ett Tele2-abonnemang är den spärrad i det nätet men fungerar hos 3 eller utomlands.

Det som hänt i dessa fall är att den INTE finns med på listan över stulna IMEI-nummer, däremot är den spärrad hos en specifik operatör och då kunden undersökt fallet har svaret i en del fall faktiskt varit "stöldspärr" och i andra fall "den är med i ett bedrägeri". Vid byte av SIM-kort har det fungerat att ringa etc - d.v.s till ett kort från en operatör med helt annat nät.

När det gäller telefoner som köps och sedan stöldanmäls p.g.a försäkringsbedrägeri bör det drabbade försäkringsbolaget vara ytterst intresserade i att den skyldige lagförs. Det borde inte vara några problem för berörda parter att få fram vem som utnyttjat försäkringen och agera därefter.

Jag kan erkänna att vad jag skulle göra om jag köpt en "bedrägerispärrad" telefon (d.v.s en spärrad enhet som fungerar i andra nät/internationellt och som INTE dyker upp vid slagning i den internationella databasen) är att skicka ut den på den internationella marknaden. D.v.s sälja den i ett annat land där den fungerar.

Problemet med dessa bedrägerier är att det antingen handlar om personer som begår försäkringsbedrägeri (säljer mobilen, stöldanmäler och får ut en gratis telefon) eller köper telefoner med abonnemang, säljer vidare och sedan ger katten i att betala för sig - med följden att operatören spärrar telefonen i nätet.

Sedan finns naturligtvis målvaktsvarianten, d.v.s person A säger åt person B att köpa en telefon med abonnemang, detta görs och sedan meddelar B att det är ett bedrägeri/blev tvingad att köpa etc och operatören spärrar telefonen.

Regelrätta stölder, d.v.s att en sprillans ny telefon i obruten förpackning stulits från ett butikslager eller transport är mindre vanliga - även om det förekommit att sådana enheter t.o.m sålts via mindre mobilbutiker.

Nu undviker jag Blocket men skulle jag köpa en telefon där är min checklista följande:

1. Kontrollera kontaktuppgifterna med säljaren och säkerställ att kvittot stämmer med uppgifterna och att allt är korrekt. Oreggade kontantkort och liknande är varningstecken, likaså om telefonen t.ex säljs av en privatperson men kvittot säger företag och liknande.
    2. Prova telefonen och kolla IMEI-numret mot den internationella databasen.

Om telefonen plötsligt skulle spärras hade jag fortsatt på följande vis:

3. Kolla IMEI-numret mot den internationella databasen. Om det dyker upp där är fallet förlorat och det är dags för polisanmälan och även undersökning av ev försäkringar för att i.s.f tipsa försäkringsbolaget om fallet (för att ge säljaren på nöten för försäkringsbedrägeri).

4. Om IMEI-numret INTE dyker upp i den internationella databasen, testa att använda telefonen med en operatör vars nät INTE har något att göra med den spärrade operatörens nät. T.ex 3 om telefonen plötsligt spärrats i t.ex Tele2s nät.

Fungerar telefonen då finns det två alternativ: använda den med den nya operatören och portera numret - eller sälja den internationellt.

Edit: Jag har förövrigt märkt att många felaktigt använder ordet "stöldspärr" - även operatörer. Det är så att om en telefon stöldspärras skall det ske en polisanmälan OCH operatören SKALL lägga in IMEI-numret i den internationella databasen. En stöldspärrad telefon är nämligen oanvändbar i alla mobilnät - oavsett land. Operatörerna samarbetar på internationell nivå om spärrarna. Det är också därför databasen finns - just för att det skall gå att kolla upp om en telefon är OK eller ej i syfta att minska risken för bedrägerier.

Telefoner med kvitto och obruten förpackning är rent tekniskt inte "stulna" - de är ju faktiskt inköpta i butik. Vad operatören traditionellt gör då är att spärra den i det egna nätet. Denna typ av bedrägerier förekommer även här i USA - kunder köper telefoner med abonnemang, lägger ut dem på Craigslist (amerikansk motsvarighet till Blocket) och säljer - sedan spärrar operatören mobilen p.g.a utebliven betalning.

Resultatet är även då en "bedrägerispärr" eftersom mobilen INTE läggs in i den internationella databasen.

Det är alltså så att OM enheten kommer upp i denna databas - ja, då är den helt klart stöldspärrad och sedan spelar det ingen roll om man stoppar svenskt, danskt, norskt, finskt, polskt, tyskt etc kort i - den kommer att vara död i alla nät.

Däremot är det som sagt så att den enbart bedrägerispärrats om databasen är tom, d.v.s IMEI-numret INTE dyker upp. Man bör slå i databasen med visst mellanrum då det kan ta en viss tid innan den uppdateras men normalt slår en stöldspärr till inom ungefär 24 timmar och databasen blir snabbt uppdaterad.

Sedan är det så att operatörerna m.fl inte gärna vill tala högt om denna typ av spärr - d.v.s det jag kallar bedrägerispärr. Därför slänger de sig med ordet "stöldspärr" i samtliga situationer och det kan naturligtvis skrämma kunden att lämna ifrån sig mobilen trots att nämnda mobil "bara" är bedrägerispärrad.

Därför är det viktigt att kolla databasen och testa med andra SIM-kort för att ringa in problemet innan åtgärd. Har man nära till t.ex Danmark är det värt att ta med mobilen dit och testa med ett lokalt kontantkort. Det finns även internationella SIM-kort för resenärer som man kan testa med - med ett sådant kort (eller utländskt) kan man ju testa vilka nät som accepterar mobilen.

Om du har en kvittokopia kvar och vet IMEI-numret på telefonen du lämnade ifrån dig kan du ju söka i IMEI-databasen - vid det här laget bör numret finnas med där.

Jag har som sagt rotat med Blocketmobiler några gånger och hittills har INTE IMEI-numret dykt upp i databasen när jag sagt åt kunden att göra sökningar.

Last edited: 17 jul 2013
    tidsoptimist, jinxan, nioh och 7 andra gillar detta.
  5. aeom

aeom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Haha det positiva är att hade du aldrig blivit lurad så hade du nog inte heller reggat dig här.

6. multikp500

multikp500 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Du kan byta moderkortet, fixa ny iemi nummer :) kostar kanske 1200 kr

Skickat från min XT910 med Tapatalk 4 Beta

7. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Nåja, det behöver inte vara just säljaren som trixat dig eller.

Har skrivit om det tidigare - En naiv person får kontakt med en "köpare" som erbjuder sig att betala i förskott osv. Mot att man får se kvittot på bild / whatever.

Denna person stöldanmäler en telefon de aldrig ens haft och får ut försäkringspengar. Och detta är en sådan jävla soppa att det i praktiken blir omöjligt att utreda.

1. Säljaren (Som kan vara ärlig)
    2. FakeKöparen
    3. Äkta köparen.

Det kan ta 1 dag, det kan ta två veckor innan 3 åker på nitlotten. Detta scenario höll jag på att åka på själv nämligen och det är inte alls ovanligt. Fake köparen dyker inte upp fören lååååååååååångt senare i utredningen. I praktiken kan ju FakeKöparen faktiskt ta tillbaka sin anmälan efter att han fått pengar från försäkringsbolaget, karrenstiden är bara runt 14 dagar.

Att någon möter upp dig med kvittot i förseglad kartong och sedan stöldanmäler den håller jag för ganska otroligt, åh andra sidan - Man kan uppge ett falskt personnummer när man gör en polisanmälan. Det är en jävla soppa rent ut sagt.

8. Lurad1

Lurad1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fucking Shit Unbelievable !!!!!

Fick brev från Polisen att hämta ut S4:an

Ska dit imorgon :-)))))))))))))

Fråga: Efterssom den var stöldspärrad, kan man ta bort stöldspärren om man ringer operatören den var låst till,Tre i detta fall (antar att man måste skicka in intyg från Polisen) ?

PS. Vet inte ännu om de fick tag i bedragaren

9. fretig

fretig Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Man kan ringa till polisen och begära "upplysningen" eller liknande. Där kan dem slå på IMEI-nr och kolla stöldspärr;)

10. Yoghurt

Yoghurt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Kan rekommendera http://www.checkmend.com/eu/ om ni vill kontrollera en telefon. Det kostar 2.50 GBP men dom har uppgifter om en telefon är spärrad av en enskild operatör tillskillnad från tjänsterna som är gratis. (t.ex vid utebliven betalning eller bedrägeri)

11. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Har polisen tagit bort IMEI-spärren? eller du kanske inte vet?

12. Lurad1

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som sagt, ska till polisen imorgon och telefonen var stöldspärrad när jag lämnade in den.

Ngn som vet vet vem som tar bort/kan ta bort spärren efterssom den nu blir laglig

13. Casper_83

Casper_83 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Roligt att höra att du fick telefonen tillslut :)
    Hoppas det löser sig med spärren.
    Beklagar att det var en Samsung bara :P

Sleepwalk gillar detta.
  14. Lurad1

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Blir till och följa de tips AVR4000 gav beroende vad som händer imorgon :-)

15. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Grattis! Hoppas att du kommer kunna använda den "stulna" mobilen då! :)
    Kommer du kunna lämna tillbaks en använd S4 till Webbhallen å få cash tillbaks? :O

16. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Det är lite märkligt. Eftersom den är stöldspärrad så måste ju Polisen veta vem som spärrat den - och även om den personen då avsägersig varan så bör försäkringsbolaget vara intresserade.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

17. tojjetok

tojjetok Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 901
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    Polisanmälan stöldanmälan sker till Polisen.
    Spärr av den fysiska mobilen sker av operatören, och då krävs i 99av 100 fall, imei nr samt ett mobilnr samt sist men inte minst diarienr från polisanmälan.
    Då kan den i 99av 100 fall bara återöppnas med hjälp av samma info som gavs till operatören vid stängningen.

18. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Hur gick det nu då :)

19. Lias08

Lias08 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 13
    Jag var ute efter en Galaxy S4 och kollade lite på blocket, oanvända och olåsta telefoner för 3500kr dock utan kvitto då dom skriver "present, vunnit på jobbet etc". Jag hittade en S4 för 3800kr i obruten förpackning, när jag träffade säljaren vägrade han lämna leg för jag tänkte ta bild på hans legitimation ifall telefonen skulle spärras.

Jag ska göra sagan kort, jag vägrade lämna tillbaka luren för jag misstänkte att han hade varken fått den som present eller vunnit på jobbet därför bad jag säljaren, kille ca 25-28 år, att vi skulle ringa polisen och kolla om telefonen är "ärlig" men idioten började tjafsa och slåss.

Det slutade med att han hamna på marken, jag greps av ordningsvakter, polisen anländer och jag blir anmäld för misshandel men som tur dom la ner allt "brist på bevis". Men säljaren har hotat mig att han ska döda mig :D

Jag gick och köpte en telefon från Phonehouse med kvitto, garanti.

Berklar och Concha gillar detta.
  20. Lurad1

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej Allihopa

Roligt (el kanske tråkigt ;-) att det verkar finnas mycket sådana problem med blocket)) att så många är intresserade av denna tråd

Fick ut luren på Polisens godsgrupp + kvittens på att jag hämtat ut den.
    Gick till en Tre-butik och förväntade mig en massa strul, men faktiskt så visste de precis vad de skulle göra.

Kvittensen från Polisen gäller som kvitto vilket gjorde att Tre inte "tjafsade" alls utan helt enkelt skickade en förfrågan till sin teknikgrupp att låsa upp den(kopierade Poliskvittot+körkortet först).

Det skulle ta 24h att få stöldlåsningen borttagen.
    Åkte på resa direkt efter Tre besöket så jag kunde inte testa förrän idag. Tyvärr var den fortfarande låst så det blev ett nytt besök till Tre

Får se imorgon om spärren är borttagen.
    Hur som helst så är den konfermerat låst till Tre och kan låsas upp först nästa Juli.
    Antar att det är www.cellunlocker.net som gäller

Ser ljuset i tunneln snart...kanske :-)
    PS. Utredningen nedlagd

Last edited: 17 sept 2013