Problem: Luren instabil? (berodde ej på Novalauncher)

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Johnny, 29 jan 2013.

1. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Intressant att se att flera har börjat få samma problem som mig.

Då känns det lite mindre sannolikt att det kan vara hårdvarufel om det är ett antal som fått exakt samma fel på sista tiden, så frågan är om det inte är relaterat till senaste 4.1.2 uppdateringen, att nånting inte är kompatibelt på nått vis och skapar evig sömn och hängningar/reboots. Behöver ju inte vara samsungs grejjer utan kan ju likväl vara andra appar som börjat strula i 4.1.2.

Har inte testat återställa än, var lite för trött igår. Ska försöka ikväll, måste bara backa upp ordentligt :D

Fast det vore ju intressant att veta om nån av er skickar den till verkstad och problemen försvinner efter eventuellt byte av komponenter.

2. Helldude

Helldude Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag har också börjat få problem, den hänger sig eller startar om på natten.

Har kört nova i ett halvår men först nu som problem har uppstått, körde även 4.1.2 i ett antal veckor utan problem.

Ingen aning vad som orsakar det, vissa trådar på XDA sa att det var whatsapp men trots att jag avinstallerat det kvarstår problemen.

3. Johnny

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Om det kan vara batteriet är det lätt testat, jag har ett fint ebaybatteri som skulle vara lite fetare än orginalet, vilket inte riktigt märktes i batteritid men..

Så jag provar imorgon helt enkelt med det andra batteriet så får vi se, inte så troligt dock.

4. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Innan ni skickar in den på lagning. Har ni testat att formatera interna SD-kortet och sedan flasha en fräsh stockrom med Odin.
    Kan göra mycket med tanke på all skit som samlas på telefonen efter ett tag!

5. ZiMMeN

ZiMMeN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Kanon, återkom med svar så jag vet om jag ska testa en polares batteri över en dag eller så.

6. ZiMMeN

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Hmm testade i Safe Mode nu i 6 timmar å inte ett enda fel.
    Så fort jag startade om så kom de tillbaka. Han bara leka i 30 sec innan den låste sig och inte gick att göra nått på.

Så de är nån app i mobilen som gör den instabil och dödar den.

Finns de nått logg program över appar som startas eller va som händer i mobilen, som man kan köra som även klarar av att man rycker batteriet å har kvar de som den loggat ?

Last edited: 1 feb 2013
  7. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    är du rootad så frys app efter app tills du haffar syndaren..
    (tungt om du har många apps)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

8. Johnny

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Kör just nu på andra batteriet, so far so good, men det gick bra x antal timmar med det andra batteriet också.

Dock något som jag noterat sista tiden är att NFC'n blippar igång och vill läsa in en tag, när man inte är ens i närheten av en. Så jag undrar om det kan vara nån kombination med nfc/batteriet. Bara en teori.

Nån som har lust att deaktivera NFC och se om problemen försvinner? Jag testar batteriet och vill ändra så lite som möjligt :)

9. nilshultan

nilshultan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma fel på min också. Har kommit de seanste dagarna så antog att det har med senaste uppdateringen att göra eftersom jag inte gjort några andra förändringar.

Ibland startar den om sig lite random och ibland kan jag inte väcka den ur sleep mode. Jäkligt irriterande

10. Johnny

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Nu har jag kört sen kl 8 med mitt andra batteri och har inte haft en enda frysning eller att den inte går att väcka.

Så jag tror att det har att göra med batteriet kombinerat med NFC.

Nån som kan prova att stänga av NFC och se om problemet försvinner?

11. ZiMMeN

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Har testat att frysa NFC'n nu med TB ska se hur länge den håller sig.
    Återkommer med svar.

12. darkly

darkly Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag har samma problem. Kör Go Launcher men svårt att se att det ska påverka, då blir det ju tusen och åter tusentals som bör ha samma problem. NFC och Sbeam är inaktiverat hela tiden. Sker var 3e dag cirka, häng elr avstängd, och man måste plocka batteri. Jag kommer lämna in den till veckan för reparation.

13. Miilo8

Miilo8 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har exakt samma problem. Lämnade in min mobil två gånger på lagning, utan åtgärd. Anovo kunde inte återskapa felet. Men nu har jag skickat in den tredje gången (denna gången reklamation), har filmat mobilens krångel och skickat in den.

Det verkar röra sig om ett sudden death syndrom, enda lösningen på det är att byta moderkort. Återställningar, factory reset och allt vad det innebär fungerar sällan.

Nu kommer jag med största sannolikhet att få ut ett nytt sales-kit eller så får jag pengarna tillbaka.

(Ni som vill se videon, skicka ett PM så länkar jag)

14. smaaland

smaaland Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag har också fått samma problem med min SIII:a de senaste dagarna. Random reboots och frysningar. Jag kör med TSF Launcher så tror inte heller det har med launchern att göra. Det har ju inte kommit någon större uppdatering de mer än "Samsung push service" eller vad det heter på sistone (den kommer ju lite titt som tätt). Har dock aldrig fattat om den installeras eller inte när man trycker på notifikationen. Jag skulle nästan gissa att det är någon gemensam app som alla har.

15. Johnny

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Uppdatering från min sida, fick en sleep of death under gårdagen, men inget mer. Ingen Random reboot eller frysning. Intressant

16. ZiMMeN

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Uppdatering: Har haft NFC nu fryst, funkade bra första 4 timmarna sen kom första låsningen, lät bara mobilen vara för att se va som hände och efter ca 3 min kom den tillbaka med att Settings och Go Launcher EX hade slutat fungera.

Har under tiden sen igår även haft 4 eller 5 st oplanerade omstarter av mobilen.
    Känns så där väldigt kul att behöva skicka in skiten.

17. cyklon

cyklon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kört orginal sen JB kom och frysning och spontana omstarter eskalerade till den graden att jag till slut inte ens fick igång telefonen. dagen innan den dog helt testade jag att roota och avinstallera massa skit utan framgång. Nu är den på verkstad i hopp om lösning.
    Testade olika batterier och laddkablar, den ville inte ens ladda.
    Hårdvarufel, JA!

18. Johnny

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Min teori stämde inte iaf, får massa frysningar och problem att väcka den, ibland släpper det av sig själv så det är nånting som "fuckar upp".

så batteri, nfc inte relaterat.

blir återställning så får vi se.

19. Zapp

Zapp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Me2

Hej på Er!

Kul/Tråkigt att se att det finns fler som jag. Har haft exakt samma problem som ni sedan i slutet av januari (ungefär 20-25 eller så). Uppstod helt plötsligt utan förvarning. Jag har ca 100 appar från Play och andra ställen i luren inkl Nova Prime.

Min ovetenskapliga felsökning får mig att misstänka ngn typ av minnesfel eller liknande.

Jag kan tex få min telefon att 'frysa' mer eller mindre på beställning.

Efter mycket om och men bestämde jag mig för att blåsa telefonen (jag har inget extra SD kort och har kört stock ROM från början, visst jag bytte från en XEF till NEE direkt när jag packade upp den).

Jag började med att köra fabriksåterstänning i från settings när telefonen just startat upp. Efter det bootade den upp och visade välkommen skärmen där jag kunde välja språk (svenska), osv. För att hålla telefonen så 'ren' som möjligt hoppar jag över all registrering, inget WiFi, Google-konto, Dropbox eller ngt sådant, bara trycka vidare tills jag kommer till hemskärmen, dvs inga appar installerade utom de som kommer med ROM inga uppdateringar osv. På detta sätt kan jag till synes köra telefonen hur länge som helst utan problem eller frysningar.

Nu till det spännande. Jag skapade en fil på 1 GB innehållande slumpvisa tecken, dvs ingen vettig information alls (därmed inga virus, inget som skulle kunna vara trasigt eller som telefonen skulle kunna ha problem med att svälja).

Jag kopplade telefonen via USB till datorn och kopierade över min 1GB.file till telefonen. Därefter gjorde jag flera kopior av samma fil på telefonen från Windows. Under skapandet av fjärde filen hänger sig telefonen, frysning!

Jag kan återskapa detta med eller utan SIM kort och det är som sagt Samsung stock NEE ROM (senaste) som sitter i luren. Resultatet blir det samma om jag gör factoryreset från meny+vol+pwr vid uppstart och om jag även först rensar cache.

Skulle ngn annan som också har problem vilja prova denna övning. Vore kul att se vad ni får för resultat.

Min lur åker till doktorn imorgon! Jag tycker nog att jag har tillräckligt på fötterna för att påvisa att min telefon är trasig...

/Jonas...

Last edited: 3 feb 2013
  20. Johnny

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Tack för din utförliga test Jonas!

Jag har nu gjort återställning och det tog typ 5 minuter så kom första hängningen, omstart, körde 10 min, hängde sig igen.

Ska försöka få iväg min till service a.s.a.p.