Lyssna på vinylspelare med Google Nest

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av RickStar, 18 aug 2021.

  1. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag har skaffat Google Nest wifi med två extra åtkomstpunkter/smarta högtalare och ni vill jag kunna spela vinylskivor så det hörs i alla högtalare.
    Går detta att göra på något sätt?
    Jag tänkte om jag köper en vanlig smart högtalare som har 3,5mm kontakt så kan jag ju koppla in spelaren där men går det då att skicka ut den signalen till alla högtalare?

    Och hur är det med de så kallade smarta högtalarna, jag trodde det gick att koppla ihop hur man vill men vad jag förstått kan jag inte köpa tex en Sonos högtalare och använda ihop med mina Google. Finns det några andra märken som går att koppla ihop med Googles?
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    1. Mig veterligen är det bara Google Max (säljs inte längre och har aldrig sålts i Sverige så är lite trixig att få tag i) som kan skicka aux till andra högtalare. Alternativet är att koppla in spelaren till en dator eller android med tredjepartsapp som skickar vidare ljudet.
    2. Ja, det finns flera andra märken som stödjer Google Cast/Chromecast built in.
     
    RickStar gillar detta.
  3. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar.

    1 Det är ju segt, får väl hålla lite kolla på Google max på eBay kanske.

    2 Som funkar att koppla ihop med befintliga högtalare? Hur kan jag se om det går? Kan du ge exempel på märke?
     
    bernard gillar detta.
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja, tror(!) Att alla modeller sommsäljs idag har stöd för grupper. JBL, HK, Xiaomi, LG, Lenovo, tror även att Sony och Philips börjar få det på fler högtalare. Kolla så de specifikt stödjer Google Cast/Chromecast built in.
     
    bernard och RickStar gillar detta.
  5. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tack!
     
    bernard gillar detta.
  6. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Nu spelar jag så gott som enbart vinylskivor. Gärna 12" maxisinglar som vanligtvis håller hög ljudkvalitet samt half speed mastered 12" LP. Men oavsett, vinyl bör spelas upp med hjälp av en bra förförstärkare (preamp) och en bra effektförstärkare (slutsteg) och gärna en bra DAC.

    Har du bra prylar i din anläggning så ligger det ett par riktigt fina begagnade Dynaudio Confidence 50 ute på Blocket just nu. Ett riktigt fynd för den som har slantarna. ;)

    Blocket: Dynaudio Confidence 50 - Pre-owned

    Behöver jag tillägga att Dynaudio klassas som "high end" högtalare som rent allmänt anses som ett av världens bästa högtalarmärken. Byggda i Danmark med egna element. <3
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Hur används en DAC i uppspelningen av vinyl? Det väl inget digitalt inblandat?
     
  8. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Vill du ha den korta förklaringen eller den lååånga?

    Jag drar den korta tv. :)

    Antingen spelar man den fysiska vinylskivan på en vinylspelare och då behövs ingen DAC såklart. Men nu lever vi ju på 2020-talet där många yngre inte ens vet vad en vinylskiva är dvs singel, 12" singel, EP eller LP-skiva är eller ännu mindre vet vad en vinylskivspelare är. Förvisso säljs det (troligtvis) mer fysiska vinylskivor idag än vad det säljs fysiska CD-skivor. Men i vart fall...

    ...för de som inte vill hålla på med vinylskivor och vinylspelare så finns det troligtvis hundratals, kanske tusentals, kanske fler... sajter på nätet som erbjuder download av vinylskivor i högupplöst format dvs i 24 bit 192 kHz men även i 24 bit 96 kHz i diverse olika format jämställda med PCM, FLAC och VAW.
    Och för att spela dessa filer krävs en DAC.

    Har inte företagen som erbjuder högupplöst download fått kopior av vinylmastern direkt från skivbolagen så har de troligen använt en referensspelare typ något i stil med denna. Här har du en vinylspelare (referensspelare) som ofta används av de företag som kopierar vinylskivan själv i högupplöst format.

    [​IMG]

    VPI Avenger Plus turntable | best of high end

    Ett villkor är då att de får tag i ett av de första exemplaren i produktionskedjan...

    FADERMATRIS > MODERMATRIS > PRESSMATRIS

    :)
     
    Buzz gillar detta.
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    En viss glidning av betydelsen av ordet uppfattar jag det som. Tack för förklaringen.
     
  10. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Jovisst, men det är väl som med begreppet mobiltelefon. Begreppet används än idag fast jag personligen tycker att mobiltelefonerna dvs just en - MOBIL TELEFON - fanns från mitten av 1970-talet fram till mitten/slutet av första årtiondet av 2000-talet. :D