Lyssna på webradio med avstängd skärm

Diskussion i 'Frågor och support' startad av KoktGrus, 11 sept 2009.

  1. KoktGrus

    KoktGrus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tänkte lyssna på webradio från SR, går ju fint... ända till man stänger av skärmen... då tystnar den =/

    vad gör man åt detta? kör någon annan mediaspelare? =S
     
  2. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vet inte hur du lyssnar, men är det via WLAN så kanske du kan se om WLAN stängs ner när skärmen släcks? Kolla Settings -> Wireless Controls -> Wi-Fi settings -> (Meny-knapp) Advanced -> Wi-Fi sleep policy.
     
  3. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nja det är nog designat så. Samma sak med nokia-mobiler, men de hade en bugg så man kunde låta skärmsläckaren gå på och sen gå "ifrån" mediaspelare utan att strömmen bröts. Vore ju nice om det funkade att spela i bakgrunden på android.
     
  4. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Slutar den att spela även ifall du går tillbaka till homescreen, eller om du öppnar typ mailen?

    Jag tror att den nog slutar så fort webläsaren tappar fokus. Multitask-stödet i android är allt bra begränsat. Det är inte riktigt som alt+tab i windows t.ex. Har märkt att om man börjar ladda en tung sida i browswern så kommer man på att man vill kolla mailen och tycker att det är en lysande idé under tiden sidan laddar så återkommer man till att den behöver ladda om sidan när man kollat färdigt mailen. Det kanske bara är renderingen, men det upplevs iaf som att den hämtar om allt.
     
  5. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Problemet ligger i att den typen av stream som SR kör med tar Android hand om i sin videospelare, den betraktas alltså som en videostream. Och videospelaren är förstås gjord för att inte kunna minimeras etc (då skulle man ju ändå inte kunna se något).

    Andra musikspelare/webbradiospelare fungerar ju perfekt att köra i bakgrunden med avstängd skärm osv så detta är inget problem med bakgrundskörningen i Android i sig. Dessvärre finns det ju i nuläget inget annat program som klarar av att spela upp den typen av stream som SR kör med.

    Vad gäller browsern så misstänker jag att det är browsern själv som hämtar om sidor etc, kanske för att spara minne eller liknande när den är minimerad, jag tror nog inte att operativsystemet inte låter browsern ladda vidare om den skulle vilja det.
     
  6. Torach

    Torach Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    sorry att väcka en gammal tråd men jag har samma problem med min desire. Lyssnar jag på bandit, rix eller SR via deras appar och är ansluten via wlan så dör den när skärmen släcks. Men kör jag med 3G så bryts det inte.
    Jobbiga är att det här problemet hade jag inte innan jag gjorde en factory reset, skit irriterande.
     
  7. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Låter som att WLAN stängs av, kollat avancerade inställningar och sett till att det inte stängs av när skärmen släcks? På min Galaxy går jag via Settings - Wireless - WLAN - menyknapp - advanced - sleep policy för att ställa om det.
     
  8. Torach

    Torach Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    det har jag redan gjort. inställningen är på aldrig :) Så wlan skall aldrig somna.
     
  9. the_wanderer

    the_wanderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Samma problem med min Desire, jag "Kommer runt" problemet genom att ha en chat i ebuddy öppen just nu men det är lite irriterande.
     
  10. the_wanderer

    the_wanderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har testat lite appar som ska hålla igång Wifin men inte fått dom att funka.
    Även testat några appar som inte tillåter att skärmen släcks och dom funkar, Screen on, Screebl Lite & Screen ON widget, tyvärr är ju skärmen på då och det är ju inte det mest energisnålaste, alla ovanstående antisläckprogrammen har sina fördelar/nackdelar.
     
  11. wite

    wite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Nova launcher
    om det enbart är SR du vill kunna lyssna på så finns det ju en app för detta och den fungerar även när du stänger av skärmen.
     
  12. the_wanderer

    the_wanderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Som du säger fungerar detta numera med SR-appen men det funkar ff lika dåligt om man vill lysa på Bandit (appen)
     
  13. Zeven

    Zeven Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    BUMP
    Jag stör mig som fan på att om man laddar en YouTube-video(medans den är pausad) så måste man se till att skärmen aldrig släcks. För då måste man ladda om videon.
    Sen så har jag samma problem med webradio, även med 3g på. Men jag använder Dolphin browser som jag gillar skarpt. Och den finns det ju en "Exit"-funktion på. Dock så lägger den sig ju i viloläge ändå. Någon som vet med sig en lösning på detta än?
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    En "workaround" som är halvdan för youtube gör jag i alla fall. Öppnar videon (ofta musikvideor) i webbläsaren istället. Vill man låsa skärmen kan man stänga av den (då dör musiken givetvis) men om du väcker skärmen igen så fortsätter musiken. Drar en del kräm att ha igång skärmen men det är ganska skönt enligt mitt tycke att kunna ha den i fickan och lyssna på musik (jag har inte spotify eller liknande)
     
  15. Zeven

    Zeven Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mja, fast jag vill iaf. kunna börja buffra en video för att sen kunna stänga skärmen och sen slå på den efter en stund när den är klar. Pausar jag den inte så ska det komma ljud, men självklart ingen bild eftersom jag släckt skärmen. Skitdrygt om man sitter utan 3g och ska ladda en video när man måste sitta och hålla skärmen vid liv för att inte avbryta buffringen.

    Söker väl efter lösning som säger åt systemet att inte bestämma över vissa appar och program.