Diskussion: Mac - Snabba frågor och svar

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av 220volt, 31 okt 2016.

Taggar:
  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Perfekt sammanfattat. Jag känner precis likadant både gällande iOS och macOS :)

    Jag har en iMac 27" på jobbet men har även kvar min Macbook 15" Retina som jag köpte direkt när retinaskärmarna släpptes (måste vara 2012 eller nåt sånt) och den är uppgraderad till senaste version och funkar helt perfekt.

    Jag inser att jag låter som en fanboy men inget kommer i närheten av Apples kvalitet i nuläget. Grejerna är dyra men de håller och har support i lång tid. Jämför man med hur länge en Samsung får mjukvaruuppdateringar så är det ingen tvekan om vad som är mest prisvärt i längden.
     
    Hunter78 gillar detta.
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Min MBP är från sent 2012 (13-tum dock) och tillhör första generationens Retina. Just skärmen har gjort mig extremt skadad pga. har skitsvårt för titta på lågupplösta skärmar nu. Sitter i princip och glor på pixlar när jag sitter vid vissa datorer typ pappas 720p (tror jag det är). På telefoner ser jag ingen större skillnad på HD, FHD och QHD. Kanske för skärmarna är så små och att PPI fortfarande är så pass högt. Många datorskärmar ser dock hemska ut i mina ögon. :(

    Sen får vi inte glömma den grymma pekplattan. Seriöst. Den är out of this world! Vem behöver ens pekmus när man har en såhär fantastisk pekplatta? Förr i tiden var pekplatta det värsta jag visste och jag använde pekmus till min förra laptop.
     
  3. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Det är Apples styrka att uppdatera mobilerna länge. Däremot betyder det inte att det alltid fungerar optimalt på äldre hårdvara. Så det är en avvägning man gör. Sedan kvalitén på Apples produkter är hög inget snack om saken men det betyder inte att andra tillverkare kan göra samma kvalité vilket jag menar S8+ är! Sedan är Apples ekosystem väldigt smidigt och fungerar extremt bra vilket är orsaken jag skaffade mac och iPhone. Dock saknas några funktioner t.ex. Inspelning av samtal som android har!
     
  4. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Grejen är ju dock att lägger du bortåt 15 000 på en dator från säg HPs Elitebook-serie så får du en dator som är minst lika välbyggd och håller lika länge. Många gör misstaget att räkna ut PC-datorer för att dom tittar på enheter ur budget- till mellansegmentet och det är ju inte det minsta rättvist.

    Med detta sagt så har jag dock full förståelse för människor som köper en Mac, jag skriver liksom själv från en just nu. På det stora hela så är Mactalibaner och PC-krigare ungefär lika töntiga. Mac gör schyssta datorer men det är dom inte på något sätt ensamma om.

    macOS är dessutom ett förbannat trevligt OS som jag gillar betydligt mer än de två senaste Windows-versionerna.
     
  5. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Kommer från Windows-världen, första var 2.11 - har gått igenom alla versionerna sedan dess och har i dag 4 datorer med windows i men favoriten (som jag använder just nu) är min MacBook Pro retina... Mac:en gillar jag för sin enkelhet, driftsäkerhet och smidighet. Windows-datorerna (speciellt win10) uppdateras, kräver omstart och slukar prestanda - man kan sällan sätta sig och göra ett jobb utan att bli avbruten av något som systemet kräver att man ska göra... OK, det låter lite gnälligt men den windows jag gillar bäst är XP, helt enkelt för att supporten har upphört och därför fungerar den hela tiden.
     
  6. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag älskar båda och använder båda ungefär lika mycket. Visst är det skönt att ha tillgång till både Windows och Mac eller vad säger ni andra?
     
  7. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Självklart! Och så kör man till Linux också:)
     
  8. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    När jag jobbar är det endast Linux som gäller då, som utvecklare är det absolut bästa :)
     
  9. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Den stora skillnaden är nog att Windows säger till att det finns en uppdatering. Har man inte App Store i dockan eller som ikon på skrivbordet så ser man ju brickor som berättar att det finns uppdateringar. Sen går det ju att stänga av allt sånt i både Windows och macOS. Vidare så behöver ju som bekant även macOS startas om vid vissa uppdateringar.

    Alla Windows-versioner fungera "hela tiden" om man så vill. Det är som sagt bara att stänga av den automatiska uppdateringen.

    Alla OS har sina för- och nackdelar. Inser man inte det så är man en biased fanboy.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Fast nu är det inte bygget som gör att jag älskar min MBP. Som jag skrev tilltalande den mig estetiskt från början, men sen jag började använda OS X så har jag insett att det fanns mycket mer att gilla. Mao spelar det ingen roll om du ger mig en laptop med Windows i samma prisklass, det är fortfarande Windows.

    Jag är ingen Mac-taliban. Jag har under dessa 4 år som jag ägt min MBP både beställt (men returnerat) och testat Surface Pro i butik. Om jag vore en Mac-taliban skulle jag inte ösla tid på att spana in annat. Har dessutom haft både iPhone, Windows Phone och Android. Kan bara skaka på huvudet åt folk som försöker anklaga mig för att vara fangirl eller märkestrogen. Jag är allt annat än just det.

    Dock kan jag säga efter att ha använt både Windows, Mac, iPhone, Windows Phone och Android att ja - JAG föredrar Mac och iPhone. Det betyder inte att allt annat som produceras är skit. Kan dock säga att jag gillar Mac mycket mer än Windows medan iPhone inte överglänser Android i lika hög utsträckning men ändå tillräckligt för att jag ska välja iPhone. Jag tycker faktiskt inte alls om Windows och jag har haft både XP och Vista samt testat senare (min pappa har Windows 10). Blir bara frustrerad framför Windows.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Håller inte med. Folk som klassas som "fanboy" är i själva verket personer som har hittat hem. Alltså de har hittat något som passar just dem som handen i handsken. Jag förstår att det blir irriterande om fanboys ska hålla på och predika om vad som är bäst eller känner behov av att prata illa om något för att höja något annat. Det är dock viktigt att komma ihåg att alla har olika behov.

    Du skriver att "Alla OS har sina för- och nackdelar." och ja, det är en sanning med en viss modifikation. Alltså självklart har olika OS olika styrkor/egenskaper MEN beroende på vem användaren är så spelar dessa egenskaper mindre roll såvida de inte är till för dem personligen.

    Blir bara irriterad när någon ska förklara för mig att Windows är bättre än Mac för spel utan att ta hänsyn till huruvida jag ens spelar. Jag spelar inga spel, har aldrig gjort och kommer aldrig göra. Så varför i helvete är det något positivt för mig? Jag har däremot börjat intressera mig för videoredigering och nu inser jag hur bra det är att ha en Mac som kommer med iMovie. Vad jag vet finns det ingen motsvarighet hos Windows. De hade Movie Maker tidigare men det programmet höll långt ifrån samma klass som iMovie. Så mao anser jag att Mac är perfekt för oss som vill ha en dator som sköter sig själv eller som sysslar med musik och video. Dessutom har jag aldrig hört talas om en Windows-laptop med lika bra pekplatta som Macbooks men jag blir gärna överbevisad (även om det aldrig skulle få mig att gå över till Windows).
     
  12. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Tycker att nästan alla laptops är för spelandet och väger därför väldigt mycket. Gillar att macbooks är så lätta och smidiga ta med sig överallt samtidigt man har batteritiden :)

    Juste, ang Windows så gillar jag bara windows på stationär dator, aldrig tyckt om laptops eftersom aldrig hittat rätt
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är sant. Windows laptops för spel är långt ifrån några Macbooks. De är ofta stora, tunga och tjocka. Fast det har ju ett syfte. Finns ju mer Macbooks liknande Windows laptops också.
     
  14. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Nej, det är inte fanboys. Fanboys är dom som inte kan se objektivt på saker och ting. Att sitta och säga "det finns inga bra PC-datorer" är ett solklart exempel på fanboyism.

    Men det ändrar ju inte på det faktum att olika OS har olika för- och nackdelar. Oavsett om du har behov av det eller inte så är till exempel Windows mer lämpat för spel och Linux är oftast väldigt lättviktiga system. Huruvida dom spelar någon roll eller inte är inte relevant för min poäng.

    Men som sagt, bara för att det inte är något som är direkt positivt för dig så är det en egenskap hos Windows som macOS än så länge inte riktigt har. Vidare så är ju argumentet "jag har aldrig hört talas om X" lite så där. Bara för att du inte har hört om något så är ju det inte samma sak som att det inte finns. Sen trodde jag dock att vi pratade om operativsystem och inte hårdvara.

    macOS är ett bra OS, Windows är ett bra OS, Linux är ett bra OS. Apple gör bra datorer, Asus, Acer, HP, och så vidare gör bra datorer. Hade det funnits Apple-datorer för 2990 så kan du hoppa upp och sätta dig på att dom inte hade varit lika välbyggda eller ha i övrigt lika bra hårdvara som modeller för bortåt 12-15 000.

    Vilken dator eller vilket OS som passar just dig gör inte att andra OS eller tillverkare blir sämre. Det är inget nollsummespel det här.
     
  15. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Visst men det finns ju även PC-datorer som har samma sorts design.

    Halmgubbe. Jag har aldrig kallat dig för vare sig fanboy(girl?) eller Mactaliban.

    Vilket ju är min poäng och om du hade läst i lugn och ro istället för att bli upprörd över att du trodde att jag kallade dig för fanboy så hade du säkert sett detta.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är fortfarande irrelevant att tala om för någon som inte spelar att Windows är bättre för spel. Ingen som har sagt det här men har varit med om det IRL. Fick kritik för att jag hade köpt en Mac pga. Windows är bättre för spel. Ganska korkat att kritisera ett köp utan att känna till användarens behov. Fast det var väl snarare han som var en fanboy av Windows...

    När jag ger köpråd till folk så utgår jag inte från mina behov utan deras samt deras budget. Blir jävligt lack när folk bara rekommenderar vad de själva använder utan att ta hänsyn till vad som faktiskt efterfrågas. Ok om det är en säljare som jobbar för provision men annars förstår jag inte.

    Håller inte med och jag snackade inte om hårdvara heller (pekplattan vara bara en sidonotering). Varför skulle jag bry mig om egenskaper som inte gynnar mig? Betyder inte att jag inte kan känna till olika egenskaper men i slutändan är det ändå de egenskaper jag söker som kommer spela mig någon roll. Logiskt.

    Jag tycker inte om Windows men folk får givetvis tycka om Windows hur mycket de vill. Linux har jag aldrig testat.

    Givetvis kan du inte jämföra en dator för 3k med en dator för 12-15k men tillverkare kan också välja vad de vill producera. Apple vill producera high-end produkter och därför säljer de inget billigt. På gott och ont.

    De blir ju sämre för mina behov så jo. Fast de blir inte sämre i största allmänhet, det skrev jag aldrig. Alla har olika behov.

    Vem som nu väljer en dator enbart baserat på utseende...

    Jag påstod aldrig att du kallade mig fanboy eller Mac-taliban. Skrev det rent allmänt (kunde säkert misstolkas så dock). Dessutom är jag inte upprörd. Bara för att jag svarar emot och kanske skriver långa inlägg så betyder det inte att jag är upprörd.
     
  17. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Har sett och provat en del laptops som liknar MacBooks väldigt mycket, men jag gillar inte ha en produkt som ska likna något som är "finare" och dyrare. Jag respekterar mer dem som gör sin egna design. En laptop jag tycker är riktigt snygg är Lenovos Yoga 900, har även provat den och det är en bra dator men tangentbordet var enligt mig inte bra och inte pekplattan heller. Sen tycker jag inte att alla operativsystem kan vara bra för precis alla, men det betyder inte att det är dåligt.
     
  18. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Eller så är han bara en gamer?

    Givetvis ska man utgå från personens behov när man kommer med köpråd. Jag pratar dock rent generellt.

    Du missar min poäng. Du behöver inte bry dig men egenskapen som du inte bryr dig om slutar inte existera för det. Jag pratar som sagt utifrån ett mer objektivt perspektiv.

    Min poäng är fortfarande att olika OS har olika svagheter och styrkor. Oavsett vad dina personliga åsikter om det hela är.

    Och det är som sagt inte bara Apple som kan tillverka bra high end-produkter.

    Jag pratar fortfarande ur en objektiv synvinkel. Bortse från behoven och se till egenskaperna.

    Förvånansvärt många faktiskt.

    Uppenbarligen var det så jag tolkade det. :)
     
  19. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    För mycket tjafs nu. Ni håller helt enkelt inte med varandra och det är vanligt det :)
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Kanske det.

    Ok, jag utgår ifrån mig själv här. Givetvis finns det folk med andra behov än mina.

    Ja ok, olika OS har olika egenskaper dvs. för- och nackdelar. Rent allmänt.

    Absolut inte. Fast Apple verkar ju enbart fokusera på det och överlämnar budgetsortimentet åt andra tillverkare.

    Kan förstå till en viss del men inte att det skulle basera hela ens köp.

    Det är lätt att misstolka. Ingen skada skedd. ;)