Fråga: Macbook Pro 2013

Diskussion i 'Linux' startad av H-M, 6 feb 2023.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Hej

    min son råkade köpa en sån på Tradera före 500 kr. Ser fräsch ut och allt funkar, han skall bara ha den för att skriva och kolla Netflix Den kör IOS 10.7 eller liknande och det måste vara väldigt osäkert idag. Kom på att man till slut kanske skulle testa Ubunti. Många kompisar har tjatat.

    Tittat på några filmer och det verkar inte oöverstigligt. Men undrar ändå om det är något man bör tänka på? Tyckte jag läste nånstans att wifi rutiner inte följer utan det får man ta via en dongel. Om det är så kan man inte köra den via nätverkskabel när man letar dessa? Finns den någon bra instruktionsfilm att titta på? Gör inget om den är på svenska heller
     
    Last edited: 6 feb 2023
  2. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    91
    Om det är en Macbook Pro 2013 så är det en retinamodell (bra skärm) och var ett lite smidigare steg upp i design gentemot tidigare unibody Macbook Pro design.

    Officiellt supportas 2013 Macbook Pro fram till MacOs Big Sur som kom 2020 och som fortsatt får säkerhetsuppdateringar under en stor del av 2023. Så börja med att uppgradera. Klicka på äpplet i vänster hörne, klicka om den här datorn, programuppdatering. Sök på Apple.se för mer info.

    Vidare kan du därefter välja att installera Opencore Legacy Patcher från open source Dortania-projektet på Github som mycket smidigt ser till att du kan köra senast MacOS Ventura som kom nyss. Apple jobbar med planerad obsolens och MBP 2013 klarar egentligen Ventura och grafikrutinerna Metal utan problem vilket Opencore löser galant och mycket smidigt. Då är du supportad direkt via Apple igen med säkerhetsuppdateringar. Sök på Mr Macintosh på Youtube så får du alla svar.

    Du behöver inte gå omvägar vi Linux eller Windows (som också funkar) för att få ett supportat system om du inte vill experimentera för sakens skull.
     
    Aniquibobo och tooobe gillar detta.
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Tack för svar. Dock var det sonen som sa 2013 och det verkar inte stämma. Nu är inte datorn här men tog några bilder. Tyckte skärmen såg fin ut men kanske inte är Retina?

    Vi testade att uppgradera men det kom ett meddelande om att det inte gick. Tror filerna kom men sen stod att det inte gick att uppdatera. Pratade med en Mac kunnig kompis och han trodde inte modellen stödjer nyare versioner/säkerhetsuppdateringar
     

    Bifogade filer:

  4. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Svårt att säga något utifrån bilderna, men rent spontant lät 500kr för en felfri MBP från 2013 lite för billigt.
     
    H-M gillar detta.
  5. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Den är nog äldre. Och då lär Ubunti behövas. Ger detta mer ledtrådar? Har den tyvärr inte här just nu
     

    Bifogade filer:

  6. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Tyvärr inte. Antar att du inte har bild på modellnamnet eller så? Börjar med ett a. Eller går det att hitta annonsen?
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Går det att komma åt info enligt:
    1. Välj Apple-menyn [​IMG] > Systeminställningar på datorn och klicka sedan på Allmänt [​IMG] i sidofältet. (Du kanske måste rulla nedåt.)

    2. Klicka på Om till höger och klicka sedan på Systemrapport.
    från Visa systeminformation om datorn.
     
    H-M gillar detta.
  8. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag borde förstår kollat den innan jag postade här. Det enda jag vet " pappa jag har köpt Mac book pro 2013 för 500 kr på Tradera. Det var ingen annan som bjöd". :) Vilket datum det var vet jag inte

    Han köpte den för att ett 3 veckors jobb i fjällen och ville bara kunna se film på den. Kanske går det. Men jag återkommer när jag vet alla detaljer. Skall ringa och se om han kan kolla vad datorn har för modellbeteckning

     
    frpl gillar detta.
  9. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    91
    Om du hade valt About this mac/overview fliken istället för den fliken om HDD så hade det framgått vad för dator det gäller (dvs som Buzz beskriver i sitt inlägg). Med tanke det lilla som syntes av designen så kan det nog gå att uppdatera några steg till förbi MacOS 10.7 Lion (iOS är för Apples telefoner). Lion levererades med 2011 års modeller så det är inte någon 2013 om MBP-n kör 10.7 (Apple tillåter inte system äldre än datorn att köras). Om det är en 2011 så går den att uppgradera flera steg till upp till Mac OS High Sierra rent tekniskt. Med Opencore Legacy Patcher så kommer man även här (med vissa kompromisser, som stöd för non-Metal graphics) till senaste MacOS Ventura.

    Din Mac kunnige kompis har troligtvis lite att läsa på. Om du kollar på rätt flik så ser du vad för MBP det gäller. Att det inte längre går att automatiskt ladda ner nästa steg i systemuppdatering om man aldrig uppdaterat är inte så konstigt med tanke på att Apple inte längre supporterar HW/SW. När du har modellen klart för dig. Googla då på modell ihop med upgrade from Lion to High Sierra och du kan få info om du kan uppgradera direkt till High Sierra via USB install eller om du måste gå vägen över någon version innan dess för att därefter ladda på systemet. Sök uppgraderingar på Apple.se/support. sök även på Youtube hur man skapar en bootbar USB med systemuppgradering. Se även info om att lägga in Opencore Legacy Patcher med senaste systemet.

    Oavsett är det enklare med en MacOS uppgradering än att på liknande vis blåsa disk och lägga in Linux.

    Med den troliga modellen av MBP så är minnen uppgraderingsbara (finns särskilt avpassade Appleminnen för modellen på NetOnNet och Webhallen tex) för inte så dyr peng samt att man kan byta HDD till 2,5" SSD och få en rejäl skjuts på datorn för en liten peng.
     
    frpl och H-M gillar detta.
  10. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Kenta2. Stort tack för fina råd! Uppskattas mkt. Så klart han hellre vill ha kvar den som Mac om det går!

    Nu vill jag bara kasta mig över den men det dröjer 3 veckor innan den är tillbaka
     
  11. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Ett till tips i all vänlighet: kan man inte stava till Ubuntu så bör man nog inte installera det ;)
     
    H-M gillar detta.
  12. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag är ingen datanörd :) Men har lite koll på Windows 10 iaf :) Längre än så sträcker sig inte mina, grunda, datorkunskaper.
     
    tooobe gillar detta.
  13. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Inget fel med det, men därav min rekommendation att inte byta till Linux. Finns säkert många som inte håller med mig, men man bör nog vara lite av en nörd för att köra Linux (om man inte har en familjemedlem som kan agera support eller liknande)
     
    H-M gillar detta.
  14. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Har en kompis som i 15 års tid börjar dra sina lovar runt mina PC så fort de börjar få lite ålder. "Nu är det dags blåsa burken och få lite fart på sakerna". Men alltid avböjt detta

    Håller med dig nu när jag kollat runt. Lite datorvana bör man nog ha ( mer än min iaf)
     
  15. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Blev du något klokare?
     
  16. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag tror nog att jag skulle fixat lägga in Ubuntu. Men eftersom det finns en möjlighet att den ännu kan köra en färskare Mac-systemversion testar vi det först. Tack för bra råd igen!
     
    frpl och Buzz gillar detta.