MacBook Pro

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 12 apr 2013.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu är det dags för en ny dator. Senaste (och första) datorköpet var en HP ProBook 4710s sommaren 2009. Tröttnat på Windows och vill prova något nytt och eftersom jag snart kommer skaffa en iPhone 5 så känns en Mac lämpligt.

    Kuriosa (behöver ej läsas)
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Nu är jag alltså inställd på en MacBook Pro med Retina-skärm 13-tum eftersom den verka ha vad jag efterfrågar. Jag undrar dock om jag behöver 128 GB lagring eller 256 GB lagring...

    Just nu upptas 94 GB av min lokala hårddisk fast det inkludera Windows och massa program jag inte ens vet vad det är... Själva användarkontot upptar ca 25 GB och då är det ändå mycket "annat". Bilder, filmer och ljud ligger under 10 GB.

    De flesta dokument har jag lagrade i Google Drive och jag har för avsikt att börja lagra bilder, filmer och ljud i en molntjänst också (ev. Dropbox). Fast jag vill synka dvs. ha både i en moljtänst och lokalt.

    Jag fotar/filmar väldigt sällan men det är ju något som kan ändras med tiden men just nu känns det som att det kommer ta lång tid innan jag kommer upp i större mängder.

    Så med denna vetskap, räcker 128 GB för mig eller bör jag satsa på 256 GB? Det skiljer 2000 kr.

    Vad kostar det att "konfigurera" dvs. utöka lagringen i efterhand? Säg från 128 GB till 256 GB? Om ett sådant behov skulle komma i framtiden.

    Jag har för avsikt att någon gång i framtiden digitalisera analoga fotografier, men jag lagrar alltså inget annat än mitt eget material på min dator + datorprogram. Så ingen hänsyn behövs tas till musik, filmer, serier eller spel. Lyssna på musik, se på film/serier eller spela spel gör jag alltid online.
     
  2. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Bra val. Macbook Pro är en grymt bra dator. Angående lagringen skulle jag säga såhär.

    Att köpa 256gb SSD istället för 128 SSD skulle kosta 2000 mer. Jag skulle satsa dom 2000kr på att köpa plats/utrymme på dropbox istället. Det mesta idag går mot att man synkar mot molnet och det kommer bara bli mer och mer i framtiden.

    Du får 200gb för 1 år för dom 2000kr hos dropbox t ex.

    För det andra blir SSD billigare och om du vill byta disk om 1år t ex så blir det nog billigare då än att köpa 256gb idag.

    Edit: My bad, trodde man kunde byta ut disk som tidigare versioner. Men går ej med retina-versionen.

    Alternativt att du lägger dina 2000kr på en extern hårddisk.
     
    Last edited: 12 apr 2013
  3. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Betänk att du inte kan uppgradera lagringsutrymmet i efterhand. Men sett till hur du ämnar att använda datorn skulle jag säga att 128 GB räcker gott och väl.
     
  4. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Den här forumdelen avser för övrigt hårdvara för Android, så jag flyttar tråden till "Off Topic" istället.
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Varför står det då "Kan konfigureras med 256 GB, 512 GB eller 768 GB flashlagring."? Kanske jag som misstolkar. Vad menar de med konfigurera?
     
    Last edited by a moderator: 12 apr 2013
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag är helt inne på lagra i en molntjänst såsom Dropbox. Frågan är bara om det är räcker att lagra allt där och inte ha något lokalt? För 128 GB räcker gott och väl för datorprogram.

    Dropbox borde väl fungera både som lagring och backup eller bör jag kanske ha två molntjänster? Chromebook förlitar ju sig helt på Google Drive som ju är en ren molndator.

    Jag har faktiskt redan en extern hårddisk (som även ska fungera med Mac) men jag får ingen rutin på det.
     
    Last edited by a moderator: 12 apr 2013
  7. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Du kan välja det vid köp. Så sätter Apple i den du väljer innan dom skickar den till dig.

    Lagra bilder, musik osv på dropbox är väl mest logiskt. 128gb räcker gott till program. Räcker till att ha lokala filer och annat med. Mac OS tar inte så mycket plats på hdd. Sedan ingår inte massa skitprogram som tar plats.

    Ingen rutin? Sen att den fungerar med Mac. Det gör alla externa hdd. När elgiganten m fl försöker sälja externa hdd. med tillägget "Funkar med Mac" så är det totalt bullshit för att dom vill tjäna extra.

    Alla hårddiskar fungerar precis lika bra oavsett om du kör Windows, Mac eller Linux. Handlar bara om vad för filsystem man kör. Windows vill inte läsa filsystemen som används på Mac och Linux (men finns såklart program/tillägg för att lösa det). Mac och Linux läser alla system, men vill inte skriva till NTFS (Vet inte med Linux ang detta) (Finns program/tilägg för det såklart).

    Sen om det skulle vara så mot all förmodan (jag vet ingen anledning till varför man vill detta, kanske för att köra Counter Strike eller nåt:S) så kan du lägga in Windows på din Macbook Pro också. Så du har både Mac OS och Windows. Du bara håller nere en tangent när datorn startar så väljer du vilket du vill boota upp/starta/jobba i.

    Mer eller mindre allt som finns till Windows finns till Mac också. Från Office-paketet till spel. Det är bara gamla skrönor om att "ingenting finns till Mac".
     
    Last edited: 12 apr 2013
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Ah, upptäckte det precis när jag gjorde en "provbeställning".

    Exakt min tanke.

    Jag är dålig på uppdatera externa hårddisken. Önskar jag hade en hårddisk som vad typ synkad hela tiden och som inte krävde någon sladd.

    Haha, det var bara en side note. Jag beställde den via nätet och jag minns att det stod så i beskrivningen. Det är en Western Digital. Stående med fläkt. Köptes enbart som backup (det var innan jag var insatt i molnet).

    Medföljande programvara är bara strulig så jag brukar bara lägga över manuellt eller hur jag ska förklara. Använder mig inte av medföljande program. Behövs ju inte.

    Du behöver inte övertala mig om att välja Mac för det har jag redan bestämt mig för. ;)

    Jag spelar inga spel men jag tror inte jag kommer få problem med datorprogram heller. Tror den största utmaningen blir att lära om sig. Fast det går nog smärtfritt det också. Jag är snabblärd och är den sista som klagar över sidor som byter system. Jag anpassar mig snabbt medan andra gnäller. Folk kan ha svårt för drastiska förändringar, själv tycker jag i regel att det är uppfriskande.
     
    Last edited by a moderator: 12 apr 2013
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Angående backup till externa hdd så får du ju Time Machine nu med Mac OS. Den gör automatiskt backup av det du väljer att den ska göra. T om hela datorn, du kan gå tillbaka flera månader och hämta tillbaka en fil som du råkat radera osv. Mer info här.

    Vill du slippa sladd men kunna göra backups till extern hdd. så finns ju Time Capsule.


    Sen att lära sig Mac OS. Mitt råd/tips är att börja med helt nya ögon. Glöm allt du lärt dig, kan och vet om Windows. Försök inte behandla den som en dator du använder Windows. Utan bara börja helt fresh så att säga. Tar 1 vecka. Sen kommer du säga till dig själv, varför har jag inte kört Mac OS tidigare och varför kan man inte göra si och så i Windows. Tro mig ;)

    Finns massor med guider osv på t ex Youtube och även Apples hemsida som är bra att kolla igenom så kommer du in i det fortare.
     
    Last edited: 12 apr 2013
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Om jag lagrar allt i molnet och endast har program osv. lokalt. Kan jag då synka tidsmaskinen med molnet? Om jag nu skulle vilja göra en backup av det i molnet?

    Jag vill tro att det är säkert i molnet men om jag nu vill göra backup och kommer över 128 GB som jag har lokalt, är en tidsmaskin ett bra alternativ då?

    Först kör jag lokalt/molnet och när eller om jag skulle komma upp i 128 GB så kör jag tidsmaskin/molnet? Kan jag synka molnet med lokala lagringen förresten?
     
  11. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag vet faktiskt inte. Använder inte Time Machine själv. Jag tror du ska kolla på Apples hemsida om du hittar svar där alt. bli medlem på ett mac-forum typ macrumors eller macworld idg.
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag gjorde en snabbsökning och det verkar möjligt att synka tidsmaskinen med både iCloud och Dropbox.

    Sen fick jag tips om ett företag som redan erbjuder uppgradering av SSD för MacBook Pro med Retina-skärm på MacWorld forum. Det är dock kostsamt i dagsläget och personen rekommenderade istället att köpa 256 GB direkt.

    Jag vet inte. Kan och kan. 2000 kr får jag alltså nästan en tidsmaskin för med 2 TB. Sen finns det ju en chans att priserna för uppgradera SSD kommer sjunka också?

    Helst vill jag köra moln/lokalt och slippa en extra maskin fast inte till vilket pris som helst. 2 TB känns oändligt långt borta också, hellre då mindre och lokalt.

    Är jag konstig som vill göra backup av molnet kanske? Skulle ni förlita er 100% på molnet dvs. bara lagra allt på ett ställe och i det fallet molnet? Jag tänkte mer låta lokaldisken alternativ tidsmaskinen agera backup för molnet. Krascha lokaldisken så har jag molnet, strular molnet så har jag lokaldisken (eller tidsmaskinen beroende på hur jag då väljer att göra min backup).
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Räknade förresten ut hur mycket det skulle kosta att uppgradera SSD (Aura Pro + Envoy Pro).

    240 GB = ca 2004 kr
    480 GB = ca 3785 kr

    Det var ju inte dyrt ändå om vi nu tänker att jag betalar 2000 kr för 256 GB. Kollade på installationsvideon också och det såg ju inte allt för avancerat ut.
     
    Last edited by a moderator: 13 apr 2013
  14. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Har du råd så. Hade jag varit i ditt läge och haft råd hade jag tagit minst 256gb och sen köpt utrymme på dropbox.

    Man kan aldrig få för mycket utrymme.
     
  15. kopbem

    kopbem Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker också 256 är det bästa valet.
     
  16. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Har en Macbook Pro genom skolan. Den senaste modellen (ej retina) och älskar den. Har en pc också men använder bara PC:n vid spel och film.
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har ju haft dator sedan mellanstadiet (gått ut gymnasiet nu) men har ändå bara bilder/filmer/ljud på ca 7 GB. Dokument har jag redan i molnet, vet inte mängden men textdokument tar ju väldigt lite utrymme.

    Det lutar mer och mer åt 128 GB men jag har inte bestämt mig riktigt än.

    128 GB räcker nu och jag kommer lagra i molnet. Om jag tvunget måste backa up molnet och det inte skulle få plats på lokaldisken så finns ju alltid extern hårddisk (eller kosta på en uppgradering).

    256 GB för lagra både lokalt som i molnet. Frågan är om det är värt 2000 kr... Om 128 GB räcker nu och ett tag framöver så kanske en uppgradering kostar mindre, eller så använder jag min externa hårddisk eller förlita mig helt på molnet alternativ lagra i mer än ett moln.

    Dum fråga kanske... Men när det står 128 GB och 256 GB lagring, är det då exkl. OS X eller finns det något redan från början som upptar lagringsplats? Typ förinstallerade program och hur stor plats upptar det?
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Varför film?
     
  19. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Det är utan själva OS. Själva operativsystemet tar runt 8gb. Då ingår dom mest vanliga program dock inte iLife-paketet (iMovie, redigera film. Garageband, spela in och redigera ljud/musik. iPhoto, bildbibliotek). Med det så tar det ca 4gb till. Så räknade med 12gb som åker bort direkt.

    Man kan dock spara endel plats om man formaterar om datorn direkt när man börjar använda den och ta bort t ex alla språk som själva operativsystemet stöjder. Ta bort språk som finska och allt annat man inte talar eller läser och kommer använda som språk i själva operativsystemet. Finns lite annat kludd med. Men 10-12gb för du räkna med.

    Sen tillkommer generella program som du vill lägga in själv. Det är ju bara du vet vilka dessa är men räkna med en 10-30gb på dom.

    Sen ska man alltid ha minst 20-30gb ledigt på hårddisken (har jag hört iaf och alltid levt efter). Med det så har du iaf ca. 50gb ledigt, högt räknat på vad det du installerar tar för plats.

    En sak att ha i åtanke. Apples datorer har oerhört högt andrahandsvärde. Det blir inte sämre av att ha en större hdd. Även fast priset skiljer 2000kr idag så kan det skilja högre den dagen du ska sälja den (jag vet, det låter helt knäppt men sett det flera ggr).
     
  20. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    983
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Det är den totala storleken, verkar bli ca 106GB ledigt.

    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1207431