Många problem med min Galaxy.

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av Evilnils, 12 aug 2009.

  1. Evilnils

    Evilnils Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej droids! :)

    Jag har stött på en serie problem med min Galaxy under de 2 veckorna jag har haft den och jag hoppas det finns kunnigt folk som kan ge mig lite råd. Jag har inte installerat någon uppgradering av firmware och jag har inte laddningsbuggen.


    1) Telefonen låser sig ibland och går inte att få igång med någon knapptryckning. Enda som funkar är att ta ur batteriet och sätta in det igen.

    Har läst om andra med liknande problem och dom hävdar att problemet löst sig när de avinstallerat massa tredjepartsapps. Jag har nu testat att avinstallera Babbler, Twidroid, Hi MSN och nån till. Den har faktiskt inte låst sig än efter det. Känns lite epa dock ifall några enkla apps kan orsaka en sådan bug.


    2) Vid en utlandsresa till Tyskland så slutade allt utom vanlig telefoni och SMS att fungera. Surfning, email, GPS och allt trevligt som jag verkligen skulle haft användning av när jag gick vilse i Hildesheim och Berlin var som bortblåst. Så fort jag landade på Skavsta kunde jag surfa igen. (däremot kan jag fortfarande inte se My location via GPSen och kartorna, wtf)
    FYI jag har Tele2, kan problemet ligga med dom kanske?


    3) Problem att skriva till SD-kortet. När jag kopplar telefonen till datorn via USB och mountar den kan jag numera inte föra över mer än ett par filer innan kontakten bryts. Då blir jag tvungen att safely remove och sedan sätta i usb-sladden igen. Att föra filer till till datorn är däremot inga problem.

    Ett relaterat problem är att efter ca 140 foton kunde jag inte lagra mer foton trots att det fanns fett med plats kvar.

    Jag har testat att köra telefonens egna formattering av SD-kortet. Ingen förbättring. Jag satte i ett annat 2gigskort som external card i telefonen men har exakt samma problem med att föra över filer till det så problemet verkar ligga med telefonen/Android och inte ett korrupt SD-kort (jag tvivlar på att båda mina SD-kort är korrupta)


    4) Batteritiden är riktigt usel. Detta är visserligen min första smartphone men jag förväntade mig mer. Jag har laddat ur/laddat upp 5 ggr nu men jag måste verkligen hushålla med batteriet för att undgå att få slut med kräm. Detta är väl inget riktigt fel med Samsungen i sig men jag kände att jag behövde få gnälla lite om det i alla fall ;)
     
  2. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag har ingen Galaxy, men jag angående fråga två så låter det lite som att du kanske inte hade roaming påslaget, eller att du inte hade 3g-täckning. Kan det stämma?
     
  3. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag har heller ingen Galaxy men angående fråga tre så påminner det mig om en telefon jag hade som satte usb i viloläge efter ett tag. Eller om det var datorn som gjorde det... I vilket fall som helst så kan det vara läge att kontrollera om det finns energispar eller liknande som stänger av usb.

    Instämmer till fullo med Kajs tanke om roaming angående fråga två.
     
  4. Evilnils

    Evilnils Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kaj: Jag hade inte data roaming påslaget för jag visste inte vad det är. Jag har 3g dock. Vad är egentligen data roaming och varför måste man ha det påslaget när man är utomlands?

    Bjoli: Jag ska kolla upp detta med usb energisparläge, men det skulle ju ändå inte förklara varför telefonen vägrade lagra mer än 140 bilder trots att det fanns massa plats kvar.

    Tack för dom snabba svaren i alla fall :)
     
  5. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Många väljer att stänga av roaming när de är utomlands pga att det kan kosta rätt mycket att köra datatrafik utomlands.

    Roaming i detta fallet betyder att du tillåter datatrafik att gå genom en annan operatör än din egna.
     
  6. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Roaming innebär att du använder en annan operatör än din egen. Detta brukar ofta vara svindyrt (relativt sett), speciellt med datatrafik, så därför finns "data roaming"-inställningen för att man ska kunna slippa panta huset för att t.ex. Gmail-synkningen var igång utomlands...

    EDIT: Ähhh... Kaj postade ungefär samtidigt som jag började skriva... Låter mitt inlägg ligga kvar iaf.
     
  7. William

    William Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    GPS borde väl funka utan roaming (eller kräver Galaxyns GPS-implementation kontakt med mobilmaster)? Även surfning via Wifi borde väl gå...
     
  8. Evilnils

    Evilnils Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hm, låter ju surt att mobila tjänster ska bli svindyra bara för att man reser inom EU. Hur dyrt snackar vi här egentligen?

    (kul att jg fått reda på den troliga orsaken att det inte funkade i alla fall)
     
  9. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    GPS ja, men inte google maps :)
     
  10. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Tror att EU håller på och förhandlar om att det skall bli ett maxpris inom EU. (eller om det redan är klart). Något vakt i bakhuvudet säger att maxpriset skulle bli 25kr/MB, men jag kan ha helt fel.

    Edit: Hittade en länk
    http://www.ktib.se/Lankar-och-bra-att-veta/Nyheter/2009/Nya-regler-ger-sankta-mobilpriser-inom-EU/

    Mellan operatörer blir det tydligen ca 10 kr, men till kund kan det bli mer. Måste kolla vad Tele2 tar iom att jag snart drar till Spanien.
     
    Last edited: 12 aug 2009
  11. Fooseb

    Fooseb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Annars så borde ju Tele2 ha nån form av avtal med en tex tysk operatör, så att man kopplar upp sig på den operatörens nät. Så var det ju tidigare med standard dumbphones har jag för mig
     
  12. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Hittade detta hos Tele2:
    Pris per MB inom EU för olika operatörer.

    Tele2
    25:00

    Telia
    35:00

    Tre
    30:00

    Telenor
    35:00
     
  13. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Så är det fortfarande, det är det som kallas för roaming. Tele2 måste då betala för att få använda den andres nät och det priset är det du som i slutänden får stå för.
     
  14. Evilnils

    Evilnils Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, 25kr per MB. Det är ju larviga priser. Undrar hur mycket data någon timmes Google mappande och GPSande skulle bli. . .
     
  15. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Mmm... nu har jag precis pratat med Tele2s support för att få reda på varför de tar ut 25kr/MB. När jag pratade med den sade jag att jag tyckte att det var lite väl dyrt med ca 100% påslag på vad operatörer får ta ut av varandra. Då säger killen i supporten att det är en drive som de har ju nu, och att det från sista aug kommer kosta 70kr/MB. Shit pommes. Jag lackade ur lite och sade att han nog får kolla upp det, för 700% påslag kan inte vara rätt. Han skall ringa tillbaka imorgon.
    Om det visar sig att 70 kr/MB är rätt så skall jag tipsa någon tidning om att göra en undersökning om varför en operatör tar ut 700% i påslag. :)
     
  16. Evilnils

    Evilnils Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Helt rätt! :)
     
  17. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Låter ju intressant med sådana kostnader, redan 15kr/MB tycker jag är orimligt, därför jag tecknat datapaket (vilket i Sverige ger ca 0.145 öre/MB upp till 200MB, om jag räknar rätt). Om det skulle vara 70kr/MB utomlands så är det ju oerhört mycket bättre att köpa kontantkort i det landet man åker till, om man tror att man kommer använda någon datatrafik alls.
     
  18. Limmet

    Limmet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Står samma sak på deras hemsida att det ska kosta 70kr efter sista Augusti
     
  19. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    När jag var i grekland verkade det som tre tog 140kr/mb :S
    Tack o lov att jag inte fick för mig att surfa nåt då!
     
  20. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Skall bli kul att se vad han från tele2 säger imorgon. Verkar rätt svårt att försvara 70kr/MB om operatörer endast får ta ut drygt 10kr/MB mellan varandra.