Tema/Grafik: Manuella läget - guide för den nyblivne fotografen

Diskussion i 'G4 - Allmänt' startad av Elemental, 16 maj 2015.

  1. Elemental

    Elemental Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL
    Hej! För er som är nyfikna på funktionerna som erbjuds i G4's manuella kameraläge så tänkte jag här skriva ihop en liten guide :D


    ENKELT LÄGE / SIMPLE MODE
    I detta läge försvinner alla ikoner på skärmen, och man kan därefter trycka var som helst på skärmen för att ta ett kort.

    Screenshot_2015-05-16-13-39-12.jpg


    ALLMÄNT LÄGE / AUTOMATIC MODE
    Detta är standardläget, där man kan trycka på skärmen för att välja var fokuset ska ligga. Här kan man även välja om HDR ska vara på, av, eller inställt på auto, samt om man vill ta panoramabilder, eller använda bak- och frontkameran samtidigt. I alla tre lägen kan volym-ner-knappen användas för att ta ett kort.

    Screenshot_2015-05-16-13-39-04.jpg


    MANUELLT LÄGE / MANUAL MODE

    Screenshot_2015-05-16-13-39-36.jpg

    Screenshot_2015-05-16-14-21-43.jpg

    WB – White Balance (Vitbalans)
    Med vitbalans kan man kort sagt justera hur bildens ljusa färgspektra återskapas från verkligheten. Med ett fixt värde på vitbalansen kan vitt exempelvis uppfattas som att det mer eller mindre går åt ett gult eller blått håll, beroende på den rådande miljön och tillgängligheten av ljus. I varierande miljöer är det därför viktigt att manuellt kunna korrigera vitbalansen för att få en korrekt och/eller estetisk återgivning i bilden, beroende på vad som önskas av fotografen.

    MF – Manual Focus (Manuellt fokus)
    Manuellt fokus är ganska självförklarande. Istället för att sensorn automatiskt lägger fokus på exempelvis ett objekt eller en person i förgrunden, kan man manuellt justera var någonstans i bilden som man vill att fokuspunkten ska ligga. Om man till exempel fotar ett glas på ett bord med en tavla i bakgrunden, kan man justera fokuset så att antingen glaset blir skarpt och tavlan suddig, eller vice versa.

    +/- – Exposure Compensation (Exponeringskompenserare)
    För snabb justering av ljusstyrkan kan man använda detta reglage, som går i ett intervall mellan -2 och +2. Exponeringskompenseraren reglerar ISO och slutartid för att få så optimala värden som möjligt vid den rådande ljustillgängligheten. Om man inte vill sitta och pilla på ISO- och slutartidsinställning själv så är detta ofta en smidig funktion att använda.

    ISO
    ISO-värdet är en viktig aspekt vid professionell fotografering. Värdet är kort sagt ett mått på sensorns känslighet för ljusexponering. För G4 är det minsta möjliga värdet 50 och det största värdet 2700. Ju lägre ISO-värde som bilden tas med, desto mörkare kommer bilden att bli. Vid fotografering utomhus i soligt väder är ljusexponeringen stark, och ISO-värdet ställs väldigt lågt. Vid fotande i dunkel belysning är ljustillgängligheten mycket mindre, vilket gör att ISO-värdet behöver ställas upp för att bilden inte ska bli alldeles för mörk. På grund av den dåliga ljustillgängligheten vid mörkerfotografering blir sådana bilder tagna med smartphones ofta väldigt gryniga, med dålig kvalitet som resultat. Ju högre ISO-värde, desto grynigare blir bilden. Ju större bländaröppning ( =ju mindre bländartal ), desto mer ljus kan tas in till sensorn. Med en större bländare medför samma ISO-värde en ljusare bild jämfört med en mindre bländare, vilket gör att ISO-värdet då kan sänkas och bättre bildkvalitet kan uppnås. Man kan tänka sig ISOn som mic-boostern till ens headsetmikrofon, ju högre värde desto brusigare blir det. G4, som har ett väldigt lågt bländartal (f/1.8), har större kapacitet att släppa in ljus till sensorn, vilket bådar för mycket bättre mörkerfotografering. Kameran försöker automatiskt att på ett så bra sätt som möjligt anpassa ISO-värdet till ljusexponeringen i den rådande miljön. En bra sak är att resultaten av både vitbalansjustering och ISO-justering visas i real time på skärmen.

    S – Shutter Time (Slutartid)
    Slutartiden är den tiden som slutaren i kameran hålls öppen, med andra ord den tiden då ljus från omgivningen kan träffa kamerans sensor. Med en väldigt kort slutartid behövs hög ljustillgänglighet för att bilden inte ska bli alldeles för mörk. Om man exempelvis fotograferar ett vattenfall kan man med kort slutartid få de enskilda vattendropparna att bli väldigt skarpa. I samma komposition med lång slutartid blir vattnet suddigt, då vattnets förflyttning är stor under den tiden som slutaren är öppen. Med lång slutartid kan man vid mörkerfotografering få så kallade light trails, med exempelvis billampor som hinner röra sig en längre sträcka. Det går alltså att få till riktigt häftiga bilder vid experimentering med slutartiden vid mörkerfotografering. Om lång slutartid används behövs dock ett stativ, då kameran behöver vara helt still under den tiden slutaren är öppen, annars gör handens små skakningar att hela bilden blir suddig. Den kortaste slutartiden är i G4 1/6000 sekunder och den längsta är 30 sekunder.

    AE-L – Auto Exposure Lock (Autoexponeringslås)
    När man flyttar telefonen och fokuserar på saker som är olika ljusstarka, så ändrar sensorn automatiskt ISO och slutartid för att anpassa till det som ligger i fokus. Detta gör att om man till exempel tar kort ute en solig dag och fokuserar på ett hus, så blir himmelen överexponerad, helt vit. Om man istället fokuserar på himmelen så blir marken underexponerad, helt mörk. Med autoexponeringslåset kan man först låta kameran ställa in ISO och slutartid, och om man sedan trycker på denna knapp så blir dessa värden låsta så att de inte ändras när man flyttar fokus. Detta är en viktig funktion när man vill ha en speciell ljusexponering och komposition för bilden.

    RAW
    JPG / JPEG (Joint Photographic Experts Group) är idag det standardiserade fotoformatet som de flesta kameror använder sig av. Indatat komprimeras kraftigt för att sedan sparas ner som en bild i .jpeg eller .jpg -format. Detta gör att mycket av informationen i bilden går förlorad i kompressionen. G4 stöder dock RAW-formatet .DNG, vilket innebär att bilden sparas ner okomprimerad. Detta märks även på filstorlekarna; en JPG-bild tagen med G4 tar ca 7-10 MB, medan RAW-filen av samma bild ligger på ca 20 MB. I en RAW-bild går det att få ut mycket mer information ur bildens data än vad som är synligt. RAW-stödet är ett otroligt välkommet tillskott om man vill efterbehandla och efteråt leka med kontrast, färgbalans och ljusstyrka i exempelvis Adobe Lightroom. I det manuella läget kan man välja att antingen spara bilden i JPG, eller i både JPG och RAW.
     
    Last edited: 16 maj 2015
    madtoes, MaXmeOliver, Konstigt och 12 andra gillar detta.
  2. DROIDKING

    DROIDKING Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra info om kameran.nu förstår man allt lite bättre.. tack....