MapCalibrator - Kartkalibrering i telefonen

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Ponken, 11 nov 2010.

1. Malx

Malx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis som jag sa så tänkte jag mig det som ett komplement, inte en ersättning. Man vill ju precis som du säger klara sig utan nätverkstrafik.
    Men när man är ute och reser så har man oftast tillgång till wlan på hotellet eller annan plats och det vore bra om man kan fixa det hela lite smidigt på kvällen innan man ger sig ut.

Du skulle ju kunna i en första uppdatering bara lägga till en knapp i dialogrutan som ger dig möjligheten att ta gpskoordinaten från gmaps istället. (Även om finsjusteringen med båda kartorna samtidigt och multitouch hade varit fint :) )

2. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ah, nej, det är såklart sent. Funderade inte så länge på det där :o

Att markera en yta på kartan som anger skalan, och mata in vad det är den anger, borde dock fortfarande fungera, eftersom den ytan kommer att skala linjärt med resten av kartan när man zoomar.

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Ett problem med enkla turistkartor tycker jag är att de ibland inte är speciellt skalenliga utan kan vara ganska stiliserade för att bli enklare att läsa. Med möjlighet att ange fler punkter så kanske det till och med skulle bli möjligt att, till viss del, rätta till sådana fel?

Men för att komma igång med kartan så vill man förstås ha det så enkelt som möjligt. Skulle det vara möjligt att börja med bara en punkt typ "här-är-jag" och låta användaren välja riktning, för att sedan justera kalibreringen bättre och bättre ju fler punkter som läggs in?

4. Ponken

Ponken Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min plan är att man ska kunna börja med en dålig kalibrering, typ här är jag, gå 10 meter eller så åt något håll och säga att här är jag igen. Då har man en ganska grovt kalibrerad karta, men den ger ändå en viss hjälp. Sedan är planen att man ska kunna lägga in nya punkter efterhand som ligger längre ifrån de andra. Typ när man har gått någon kilometer eller så. Planen är sedan att ha en listig algoritm för att besluta sig för vilka kalibreringspunkter som är bäst. Tex bedöma dem efter hur långt ifrån varandra de är placerade och noggrannheten i gps:mätningen vid det tillfället osv. Då skulle man kunna få en kalibrering som blir bättre efterhand.

I den nuvarande versionen så använder jag enbart de 3 första punkterna, men som sagt det ligger i planen att göra det bättre. Just nu håller jag på att försöka lära mig NDK:n för att göra något riktigt roligt. Om det lyckas så kommer det att bli häftigt, men just nu så är det mycket att sätta sig in i så det går lite långsamt. Så vänta er inga större uppdateringar den närmaste tiden.

5. Ponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ny version (1.0.4) ligger uppe på market nu. Den innehåller inga egentliga nyheter utan enbart lite buggrättningar.

• Corrected a ClassCastException when resuming from a killed state. Apparently, you can not cast an array of a supertype into an array of a subtype in Java.
    • Added a dialog telling the user if something went wrong when saving a reference point.
    • Added a workaround to make android able to convert gps coordinates in all locales. http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=5734

6. Ponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ny version (1.0.5) ligger uppe på market nu.
    Den innehåller en del småpill och framförallt så sparas referenspunkter.
    Så nu behöver ni inte kalibrera om kartorna varje gång ni laddar dem :-)
    Sätt igång och testa med er nu!

7. neuro

neuro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Angående problemet med stora bilder och problemet att hantera dessa. Programmet TrekBuddy använder sig av ett format (som jag tror är skapat av programmets upphovsman) där kartan delas upp i tiles i en katalogstruktur, allting sparas i en gzipad fil. Formatet har även stöd för flera zoomnivåer.

Det finns en del program, både till dator och webbaserade, för att rippa kartor från de stora karttjänsterna, man väljer bara ett område, vilka zoomnivåer som skall inkluderas och andra tjänstespecifika val, och sedan spottar dom ur sig en stor .gz-fil som täcker ett stort område, i grym upplösning, men som ändå är hanterbart även för en långsam telefon. Jag körde med sådana i min gamla Sony Ericsson P1i utan problem, t.ex.

Om det inte är aktuellt att implementera stöd för det formatet, så kanske idén med att dela upp stora bilder i tiles är något att fundera över i alla fall.

Ska för övrigt testa MapCalibrator så fort jag får chansen, verkar vara mycket användbart. :)

8. Ponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att kalibrera kartor offline i en dator och dela upp dem i tiles offline är en bra idé, men det finns redan andra program för android som gör det. Min idé är att kunna göra allt i telefonen. Jag vill kunna plocka in en karta i telefonen och använda den utan att först vara tvungen att gå igenom det första steget där man är tvungen att sitta vid datorn. Detta gör att man kan läsa in kartor medans man tex är ute och reser och fotar turistkartor. Vad jag kan se finns det inget rätt eller fel här utan det är helt enkelt två olika metoder som löser samma problem med lite olika för och nackdelar. Min tanke är att efterhand som man rör sig över kartbilden så ska en lämplig del av originalbilden läsas ut. Detta förutsätter då att man implementerar ganska mycket själv eftersom det inte finns något stöd för detta i Android. För närvarande så har jag lite begränsat med fritid så det kommer nog att ta ett tag innan den funktionen är färdig. Men den som väntar på något gott...

9. Ponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Version 1.1.0 av MapCalibrator.

Efter lång väntetid så kan jag nu äntligen meddela att MapCalibrator har fått stöd för att hantera riktigt högupplösta bilder utan att behöva nersampla dem. Appen är för övrigt mycket mer lättanvänd nu än vad den var tidigare. Med stöd för att kunna ladda tidigare använda kartor från en lista osv.

Så om ni är nyfikna på en kartapplikation som klarar av att kalibrera vilken bild som helst till verkligheten så tycker jag att ni ska ta en liten kik på den här applikationen.

10. Bugumala

Bugumala Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hej!

Jag släppte en mycket snarlik app i september, MapAlign. Dock var intresset så otroligt svagt så jag har inte jobbat vidare med den. Hur gör du reklam för appen när du redan lyckats få över 1000 installationer?

I MapAlign kan man antingen kalibrerar med gps eller ange punkterna i den underliggande google maps. Jag har också problem med bildernas storlek, direkt från kameran verkar appen krascha så just nu får man importera samma bild när man startat om. Jag var lat och skalar ner bilden, intressant att försöka splitta bilden, ska testas. Bilderna man alignat sparas till framtida starter av appen.

11. Ponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte gjort någon direkt reklam för den, så jag är också nyfiken på hur ryktet om appar sprids. För MapCalibrator har det tickat på sakta men säkert, och just nu är det ca 900 användare och 3500 nedladdningar.