Mappar i Update.zip

Diskussion i 'Magic' startad av BenPool, 24 jul 2009.

  1. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    När det är dags att flasha om telefonen (Magic) så plockar jag först ut alla .apk från den och sparar på min dator
    Sen petar jag över dom i rom filen och resignar den innan jag skickar över filen till telefonen och flashar enligt konstens alla regler
    Nu till frågan, varför ligger en del program i:

    update.zip\data\app\
    och en del program i:
    update.zip\data\app_s\

    Spelar det någon roll?
    Hur påverkar det var jag lägger över mina programfiler?

    Det är inte i alla rom filer det ser ut så, men de senaste gångerna så har det sett ut på det viset. Det finns varianter där enbart data\app finns och det finns varianter med enbart mappen data\app_s

    Köpta program verkar hamna i data\app-private\
    Upptäckte det när jag missade en avgränsning vid ett pull kommande och fick ut en jädra massa skit från telefonen och inte bara mina .apk från data\app\ och data\app_s\
     
  2. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Hmm....ligger filerna i \data\app_s\ så verkar det inte funka riktigt med uppdateringar i market
    Vid senaste flashen så la jag mina apk i \data\app_s\ och nu när jag kör aTrackdog så rapporterar den om att det finns uppdateringar, jag väljer då att uppdatera via market.
    Där får jag inte upp möjligheten att Uppdatera utan Installera, alltså tror market inte att jag har den aktuella appen installerad
    Kollar jag under mina downloads så finns samtliga app, jag har på Magicen där men endast de jag lagt till efter flashning (via market) anges vara Installed

    Ska testa att flasha om, men denna gång lägga samtliga apps i \data\app\ istället

    Men jag skulle gärna ha svar på skillnaden på de två mapparna, om det är någon som vet
     
  3. alexb

    alexb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag tror att app_s är "system"apps. Dock kan jag ha väldigt fel också! De apps jag sett som legat i app_s vid flashning har jag sedan inte kunnat avinstallera hur jag velat har jag för mig.
     
  4. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Du har ju såklart rätt i det du säger, antar att min tankeförmåga grumlades något av det faktum att i nk02 romen så ligger dessa system app inte i \data\app_s utan i \system\app
    Men eftersom jag inte kan hitta båda dessa mappar i samma rom så kan jag inte tänka mig annat än att du har rätt, alexb :)

    Vilket innebär att när jag nu gör om min update.zip inför nästa flashning så lägger jag mina app i \data\app mappen och låter system-appen ligga i \data\app_s
    Borde blir bra
    Ska testa att lägga över \data\app-private\ också och se om det funkar med köpta app
     
  5. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Om man vill lägga in apps på detta sätt, är det någon mer stans man behöver ändra.
    Jag lägger apk-filerna där, men när jag flashar denna rom så installeras de inte...
    Hur göra?
     
  6. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    en skript måste ändra i Meta-INF/com/google/android

    APP_S länkas tillbaka till /system/app/ så det ska vara samma även om du lägger de i den mappen .
    vet dock ej om /data/app skannas av market , man utgår ifrån att alla apps ska installeras via market. SPrite backup eller backup kan spara markets db så kanske det är vad man ska ha
     
  7. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Det jag märkte nu var att endast de program som är döpta utan mellanslag eller dylikt installeras. Appmanager som jag sparat alla program jag hade installerat är dock lite dumt i detta syfte och döper filerna till "lättförståeliga" namn som "TTS service 1.4.apk".
    Jag testade att döpa om filen till "ttsservice.apk" bara och då installerades den. Däremot hittade market inte filen då den inte kände igen namnet. För att market skulle känna igen den behövde jag döpa den till orginalnamnet, typ com.applikation.apk eller nåt.

    Skriptet i meta-inf verkade jag bara behöva ändra om jag skulle välja någon helt ny mapp att kopiera ifrån.

    Tänkte att kanske någon annan kan ha nytta av det hela. :)