Fråga: maps i zr-en

Diskussion i 'Xperia ZR' startad av jasså, 13 feb 2014.

  1. jasså

    jasså Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har fler upplevt problem med nedkopplade kartor i sin zr? Har senaste android .569 versionen. Kan inte leta kartor i offline läge trots att de laddats ned (OKMAPS). Beror detta på maps-versionen eller har sony strulat till det i androidanpassningen?
    -Hur gör man????
    -Finns någon nyare maps än 7.6.0 där detta fixats ???
    -Om g-maps är kört, har någon förslag på andra (-världs-) kartor som kan sparas för offlinebruk, gärna som oxå funkar med GPS för lägesangivelser. Använder detta främst på resande fot i utlandet.
    -Luren levererades ju med maps 7. Går det att avinsallera denna för att få in femman eller sexan med den ädre funktionaliteten (my Maps) ??
     
  2. Weiman

    Weiman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Funkar för mig. Skrev du 'ok maps' (med mellanslag)?
     
  3. jasså

    jasså Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kan ladda kartor i uppkopplat läge men kan inte plocka fram dom nedkopplat. Då dyker "no network" upp och jag vet inte hur jag ska gå vidare. Blir ganska värdelöst att använda på resa då man ju vill undvika att vara roamingkopplad. Vill kunna ladda morgondagens kartor via gratis wifi på hotellet, stänga ned uppkoppling och sedan plocka fram aktuella kartor när de behövs ute på stan.
    Hur göra?
     
  4. jasså

    jasså Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Äääääntligen. Senaste versionen verkar ha fixat mina behov. Får se till att vara jävligt försiktig med uppdateringar framöver. Avvakta vad andra upplever innan jag sabbar detta.
     
  5. jasså

    jasså Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Åter till ruta 1. Inte för att g-maps pajjat men nokia släpper sin karta i form av nåt som heter HERE för android. Hade tidigare en n-97 som var laddad med världkarta och upplevde bekvämligheten med att aldrig behöva planera nedladdning utan kunde orientera mig med gps varhelst jag befann mig. Behöver egentligen inte streetview eller nav utan använder mest kartor för lägeslokalisation när jag är ute och spankulerar på helt okända ställen i världen. Chartrar hellre taxi men har börjat uppleva tjusningen med lokal hyrbil ibland på semesterresa så mina nav-behov kanske ökar framöver.
    Har nu laddat ner appen (beta) och ser fram emot att ladda åtminstone europa i mobilen för framtida bruk. Upplevde nokiakartan fullt användbar för mina behov när det begav sig, får se om detta gäller fortfarande, den har visst nav och lite enklare andra funktioner men framförallt gpspositionering i hyfsat aktuell zoombar karta. Kan gott unna mig en rejäl plats på minneskortet för detta, sparar inte foton för länge utan synkar över i dator och sorterar och redigerar där. Musik tar jag i min mp-3 spelare där jag slipper oroa mig för batteristatus. Minneskortet är hittills ganska tomt så där finns plats.
     
    Last edited: 23 okt 2014
  6. jasså

    jasså Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har nu testat HEREi Indien. No Problem! Någort mindre detaljerad än g-maps men det duger.