Tips: Marknadsöverdomstolen dömer Jollyroom på deras marknadsföring

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 29 dec 2020.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 631
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Tänkte att detta kunde vara av allmänintresse då vi är mitt i mellandagsrean och har haft stora års reor

    Dagens Juridik skriver om domen:
    Tre miljoner kronor i vite för Jollyroom för falsk nätrea | Dagens Juridik

    Det jag syftar på är att en rea, exempel på utryck

    ”SALE”, ”DEALS”, ”24H SALE”, ”UPP TILL…” i kombination med viss angiven procentsats, ”FLASHSALE”, ”OUTLET”

    *Tillägg/Förtydligande*
    Vad jag retar mig på är att företag använde, Ordinarie eller Rekommenderat pris som ett sätt att lura kunderna, när det i praktiken är ständig rea och det är en del av vad man säger här med, att skillnaden mellan ett ordinarie pris och rea/deal osv är för liten eller existerar inte alls.

    Håller med med om att flera borde använda tex prisjakt mer för att se prisbilden över tid.
     
    Last edited: 29 dec 2020
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 681
    Mottagna gillanden:
    2 034

    MINA ENHETER

    Uttrycken i sig är väl inget fel på? Det är i kombination med att det inte finns något ordinarie pris som domstolen ser problemet:
    "Av denna prishistorik framgår att priserna för varorna ändrades mycket ofta och att de prisförändringar som gjordes ibland var stora. Enligt Patent- och marknadsöverdomstolen är det inte möjligt att med ledning av dessa uppgifter bestämma något ordinarie pris for respektive vara vid den relevanta tidpunkten."
     
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 631
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    iskallt ämne, där ser man :cool:
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gör inte alla likadant? Jag har handlat på Boozt några gånger, och de har ju "flash sale" "weekend sale" "24h sale" osv så gott som varje vecka med. Ibland oftare än så.

    Det blir som de konstaterar lite svårt att avgöra vad som är ordinarie pris med så frekvent REA, så detta borde väl drabba så gott som samtliga nätbutiker som har så pass frekventa kampanjer på återkommande varor?
     
  5. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Haha, för er som håller på med styrketräning finns det inget som slår MM Sports. Dom har för sjutton ”sale” på alla varor varenda dag. :teeth:
     
    bernard gillar detta.
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 681
    Mottagna gillanden:
    2 034

    MINA ENHETER

    Det finns lagar om uttrycken "REA" och liknande så det är kanske bra om någon tar tag i det och försöker få butikerna att följa lagen? Alternativt ger upp och tar bort lagen så det blir lika för alla.
     
    bernard gillar detta.