Marquant M700 (Jula AB Art. NO. 920-471) Teknisk tråd

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Arglo, 30 jul 2012.

  1. Arglo

    Arglo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Denna tråd är tillägnad Marquant M700 som säljs av Jula i Sverige (Norden?)
    Varför vi som försökt att hitta www.marquant.com och funnit Allied Electronics men ingen Tablet är för att Jula har om jag förstått rätt ensamrätt på denna gadget.
    Det finns redan en post om denna enhet men den var mer om att köpa eller att inte köpa i inriktning, denna post är tänkt att bli mer teknisk för att kunna underhålla dessa gadgets ett tag framöver. (Jag kommer försöka editera posten så att vi fyller på med information eftersom tiden går)

    Först och främst, detta är absolut inte en gammal, dålig eller ovanlig enhet.
    Den säljs i liknande former under följande namn (Små skillnader som frekvens angiven, minne, sido knappar eller plast skal samt olika skärm/wifi kombinationer)
    Zero Fire Z75 (Kollar ni på bilder av denna och i eran manual ser ni att det är samma android logotype som på mockupen)
    Moonse M713
    Ice Walker Z75
    Faves Pad fc709
    Crownho Q701
    Yeahpad IN7 A10
    Free Me 70
    Plus en massa till, vi kan samla in mer information senare. (Skriv nedan med länk så fyller jag på posten, bara inte nu.....ser jag en bild på en liknande tablet till blir jag galen idag.....har suttit med hundratals siter och tusentals bilder på olika enheter för att hitta de som är släkt med våra....)

    Jag har även en detaljerad test tabell över vad som händer med varje en av dessa samt en massa andra firmware när jag flashade de på M700an.
    Jag har hittils testat ca 30+ firmwares med M700an och den bästa hittils är sun4i_crane_q701 (Crownho Q701). www.crownho.com
    Allt utom att kameran blir upp och ned. (Återkommer när detta är fixat.)
    Bäst av allt behöver ingen rootning, inga commandlines eller speciella program.
    Allt finns i deras firmware pack. (Våra enheter flashas med LiveSuit, följ wizarden och det är enkelt. De som alla andra märken kallar Volume down är våran Menu)
    Som tur är får vi Vol - Vol+ på hårdvaru knapparna efter flashen. (Vet inte varför man vill ha Menu och ESQ på en touch tablet
    Deras build innehåller alla google apps med inklusive fungerande Google Play.

    VARNING!!! Om ni flashar en ny Firmware riskerar ni att förstöra eran garanti samt enhet. Det är inte komplicerat alls, lättare än att roota och hela proceduren tar endast 2minuter. (Iofs gör man det också med att Roota eller att leka med system låsta filer)
    Mitt tips är att låt experterna här på forumet leka av sig med dessa gadgets först nu och sedan när de hittat bästa rootade moden och bästa stock firmwaren att de läggs upp här i tråden.

    Lite påminnelse om varför denna enhet är unik på svenska marknaden vad jag vet i alla fall:
    Riktig USB 2.0 port. (Lite tips och tester nedan)
    Har ni trådlöst tangentbord och mus med en delad adapter, åter en positiv överaskning fungerar direkt utan fördröjning och krångel. Har hittils provat ett tiotal olika utan problem. 2axis scroll fungerade även med min Kensington mus/trackball combo till min förvåning.
    USB minnen, USB SSD hårddiskar. 64GB utan problem ska prova större när jag är hemma igen. Kan inte repetera nog hur underbart det är att bara kunna plugga in ett usb minne och titta på film eller filer eller presentera sina office filer via projektorn direkt utan adaptrar. Gråter över att de inte gjorde en fullstor HDMI också.
    USB 3G modem, Huawei verkar fungera direkt. (Inte alla modeller!)
    Ska prova Bluetooth när jag är hemma igen, samt GPS

    Det negativa som vi bör försöka hitta lösningar till är följande:
    Original Firmware ROM, vore guld om någon lyckas skaka fram den. (Stock som plattan kom med från butik)
    Detaljerad information om exakt vilka Google Play versioner som fungerar, 3.7.11 och 3.7.15. (Läser ni på forum på nätet finner ni tonvis med människor med olika enheter som har problem med Unfortunately, Google Play has stopped....)
    Även våra enheter har detta om man får detta fel.
    Om endast Crownho Q701 builden jag hittade är den enda vi kommer fram till fungerar bra till sist måste vi lösa kameran, allt fungerar med den utom att den är orenterad upp och ned.

    Snabb målgrupp för denna maskin:
    Barn (Pris, fatastiskt enkelt att spela upp från vanlig USB minnen, inga bortappade MicroSD kort i bilen....)
    IT människor privat och jobbet, kan inte förstå hur jag levt utan en sådan här tidigare, fullstor USB och möjlighet att köra vanlig mus/tangentbord (Laser presentatör är summan i mitt huvud med projektor gärna en 100AL LED så har man presentationen i fickan nästan) Nätverk osv osv, allt detta är löjligt att det inte är nytt, inte är unikt utan bara för att man enkelt kopplar in ett USB tangentbord så kan man göra sina kommandon/scripts osv i praktisk fart)
    Vanliga användare skulle jag endast råda om det är priset, att kunna spela upp USB minnen eller att ni söker en enhet att lära er Android med. (Obs detta gäller samtliga noname kina plattor och en del kända märken som märker om sådana till sina egna märken)
    Är det enkelt/problemfritt/funktion 99% så är en dyrare märkes Android eller Ipda alternativet. Galaxy Tab 7,7" är helt underbar med sin 1280x800SAL skärm samt snabba grafik (Faktiskt samma som vi har i M700an!)

    Lite ingående data om våra enheter när dom är helt original från butik:
    ==========================================================
    Device:
    ROOTed device: Yes
    OS Version: Linux version 3.0.8 (root@ubuntu) (gcc version 4.5.1 (Sourcery G++ Lite
    2010.09-50) ) #125 PREEMPT Sun Apr 22 22:40:53 PDT 2012

    Hardware: sun4i
    Revision: 0

    Build:
    Platform: exDroid
    Build release: 4.0.3
    Model: M700
    Brand: softwinners
    Manufacturer: unknown
    Product name: crane_hractp
    Device: crane-hractp
    Board: crane
    Build Time: Mon, Apr 23, 2012 10:33am
    Build ID: crane_hractp-eng 4.0.3 IML74K 20120423 test-keys
    Build codename: REL
    Build incremental: 20120423
    Build SDK version: 15
    Build SDK_INT: 15
    CPU_ABI: armeabi-v7a
    Fingerprint: softwinners/crane_hractp/crane-hractp:4.0.3/IML74K/20120423:eng/test-keys
    Host: ubuntu
    ID: IML74K
    Tags: test-keys
    Type: eng
    User: root
    Browser User-Agent String: Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.0.3; en-us; M700
    Build/IML74K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Safari/534.30

    Battery:
    Status: Charging...
    Level: 90 %
    Health: Good
    Power source: USB
    Technology: LiFe
    Temperature: 30 °C / 86 °F
    Voltage: 4082 mV

    Memory:
    RAM Total: 306 Mb
    RAM Free: 163 Mb
    ROM Total: 1,007.9 Mb
    ROM Free: 873.7 Mb
    SDCard Total: 2.22 Gb
    SDCard Free: 2.12 Gb

    CPU:
    Current Frequency: 1008 MHz
    MIN Clock: 60 MHz
    MAX Clock: 1008 MHz
    Processor: ARMv7 Processor rev 2 (v7l)
    BogoMIPS: 1001.88
    Features: swp half thumb fastmult vfp edsp neon vfpv3
    CPU implementer: 0x41
    CPU architecture: 7
    CPU variant: 0x3
    CPU part: 0xc08
    CPU revision: 2
    Hardware: sun4i
    Revision: 0000
    Serial: 0000000000000000

    Sensors:
    MMA 3-AXIS ACCELEROMETER:
    Type: Accelerometer
    Vendor: Freescale Semiconductor Inc.
    Power: 0.3 mA
    Resolution: 0.46698335
    Version: 1

    Screen:
    Resolution: 800 x 444
    FPS: 61.761
    Density: 120 dpi
    Logical density: x0.75
    Scaling factor: x0.75
    Pixels per inch: X: 160.0 Y: 160.42105

    Bluetooth:
    State: OFF

    Available Features:
    android.hardware.faketouch
    android.hardware.wifi
    android.hardware.usb.accessory
    android.hardware.touchscreen.multitouch.distinct
    android.hardware.microphone
    android.hardware.location
    android.hardware.touchscreen.multitouch
    android.hardware.screen.landscape
    android.hardware.camera.front
    android.hardware.screen.portrait
    android.software.live_wallpaper
    android.hardware.touchscreen
    android.hardware.sensor.accelerometer

    ====================================================
    Gör detta endast om ni vet vad ni gör eller inte har någon annan utväg.
    ClockWorkMod är ett fantastiskt recovery och backup verktyg med lite extra funktioner, rekomenderar detta varmt, läs på deras hemsida noga om ni är nya. Fix permissions verktyget hjälper till att lösa en del problem också. Men fungerar allt så......
    Hård reset/stock flash, för er som det är sista utvägen för prova stänga av enheten helt.
    Håll inne Menu och Power tills Boot androiden kommer fram med verktygslådan.
    -------------------------------------
    dont fix what´s not yet broken...or...break it...fix it...evolve!
     
    Last edited: 30 jul 2012
    Tornankan, civi och Looney gillar detta.
  2. MrBB

    MrBB Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    fint initiativ ! hatten av

    har du lyckats få in cwm ? (om ja, isf hur ?!)
    meny + power tar dig till "säkert läge" o inte till recovery som på de flesta tel/plattor (iaf i mitt fall)
     
  3. [evol]

    [evol] Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för en bra trådstart!
    Har ägt min M700 i en vecka, och är faktiskt ganska nöjd med den.
    Fått in en del nyttiga program, inga problem att kika på film från sd, eller streama.
    Finns väl en del att önska vad gäller skärmen och känslighet.
    Det jag blev brydd över är att cpu max är 1008Mhz, ska inte den vara 1500?

    Är inte helt nybörjare på Android med allt vad det innebär med root och rom.
    Min dagliga tfn köra jag en Temasek kang på, men där finns det så mycket kunskap, att det
    mesta blir lätt.
    Så detta ska bli intressant att se vad jag kan lyckas (eller misslyckas) med.
     
  4. Bludruff

    Bludruff Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    wifi?

    Någon som fått bättre fart på wifi?
    min är riktigt långsam jämfört med min motorola xoom.
     
  5. janlev

    janlev Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Angående Huawei 3G modem, jag har två stycken som inte fungerar med plattan.

    E173: ger meddelandet "skadat sd-kort". Söker sedan nätverk men hittar inget.
    E122: ger meddelandet "CDMA network/simkortet är låst". Godtar inte pinkoden.

    Båda modemen fungerar i pc:n och i min mobila router.
    Plattan är omodifierad.
     
    Last edited: 30 jul 2012
  6. kgnilsson

    kgnilsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Styra Wifi kamera

    Hej!

    Tack för di information om platta!
    Hoppas det går att lösa att ladda hem appar från Google play.
    Är det någon som har lyckats styra en kamera med wifi från en MarQuant platta?
    Appen remote viewfinder går inte att ladda ner från Googel Pay!
    har även försökt från Samsungs hemsida men inte lyckats.

    Finns det någon annan app som går att hämta hem?

    Mvh
    Kjell
     
  7. janlev

    janlev Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  8. kgnilsson

    kgnilsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  9. janlev

    janlev Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Surfa in med plattan, välj download och tanka hem deras apk, installera den så får du en app som heter 1Market, öppna den och sök programmen du vill ha.
     
  10. MrBB

    MrBB Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har ni svårt för att hitta vissa apps på playstore så kolla på http://www.androidindia.info/

    va det gller wifi så e d väl inte direkt 300mbits wifi kort som sitter i , får vara nöjd med de ynkliga 5mbit ;)
     
  11. patrikflink

    patrikflink Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Finns det någon tråd hur man ändrar i surfplattor? Har aldrig gjort detta tidigare, vilka program man bör ha på dator surfplatta osv.
    Första plattan jag äger och vad jag förstår så är cupcake 1.5 inte godkänd av Google. Där är mitt problem då jag inte kan installer tex min banks app.

    Hoppas det finns någon som kan hjälpa.
     
  12. MrBB

    MrBB Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    om du pratar om marquant (jula) plattan så är detta den enda tråden än så länge .
    har du fått cupcake i din platta så är nått helt galet, åk tillbax med den, igen om du pratar om marquant o inte allmänt.
    är du inte bekant med hur man "ändrar" i surfplattorna eller telefoner för den delen så tycker jag personligen att du inte ska pilla för mycket, lätt att det blir fel, vad det gäller program varan i datorn så skilljer det lite, beroende på fabrikat på plattan/tel.
    har du en gammal android tele och du är villig att lära dig om hur man "ändrar" i plattan/tele? (ja?) isf googla lite på hur man rootar och flashar ny img, det finns fler forum, inga namn nämnda, som har en enorm kunskap inom detta område.
    lycka till
     
  13. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Verkar som länkarna är borta på http://www.crownho.com/. Lägg upp en länk till dropbox eller liknade. Skulle vara snällt.

    Bra jobbat!! Köpte en till min kompis. Han blev helt frälst. Nu ska vi bara fixa play butik.
     
  14. MrBB

    MrBB Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    menar du länkarna till img filerna ?
    isf, http://www.crownho.com/cn/xiazai.php?id=5
    ändra inte till engelska för då kommer du inte hitta nått

    gl
     
  15. Arglo

    Arglo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag väntar på en original firmware innan jag vill dela ut crownho firmwaren som en lösning.
    (Och jag kollade för 5minuter sedan, den finns på deras hemsida fortfarande)
    Varning! länkar den här men detta är på egen risk och utan original firmware att falla tillbaka på är det en risktagning.
    http://www.crownho.com/cn/xiazai.php?id=5
    Det är firmware som heter Q701 403 HC annars fungerar inte enheten.
    Kameran blir felvänd annars fungerar denna ROM bra nu i 5dagar hittils.
    Den bootar i kinesiska, Settings och sedan ikonen med ett A på översta raden är språk....utifall ni testar. Glöm inte kör någon toolbox och ändra era origin i ställningar i enheten sedan SE för Sverige eller GB för UK och EN för engelska spoken.
    Min fru testar den för fullt just nu med Q701 firmware och hon är nöjd.
    Vad gäller WiFi hastighet så är jag lite fundersam, enheten har bara B/G.
    Har inte upplevt enheten som slö att surfa med utom kanske i jämförelse med Ipad 3 men dom fuskar ju med sitt ignorerande av Flash....klartt det blir snabbare då ju.
    Glöm inte att köra Task killer, rendera 2D med GPU i developer settings, samt att köra enheten i Flight mode(ni aktiverar Flight mode sedan aktiverar ni WiFi igen efteråt).
    Jag ska uppdatera min post ovan när jag är hemma vid PCn.
    Hur har ni testat överföringshastigheten?
    Ni som undrat över 1Ghz vs 1,5Ghz, den teoretiska max på denna CPU är 1,5 vissa säljer de klockade så högt men då lider batteriet.
    Finns ingen magisk lösning här, med tool box kan du ändra hastigheten till 1,2 jag rekomenderar inte högre för batteriet.

    Med vänlig hälsning,
    Arglo
     
    Tornankan och Bludruff gillar detta.
  16. patrikflink

    patrikflink Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Då jag tänker använda min som en plotter, saknar jag GPS, har en usb gps som fungerar fint på datorn, men går det att köra på denna platt? Har sökt och sökt på nätet men hittar ingenting. Navibe gm720 heter den som jag vill använda.
     
  17. Looney

    Looney Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har samma fundering som MrBB.
    Hur i helskotta kommer man in i recovery läget på plattan.
    Har tänkt prova med LiveSuit och Teclast_P76TI_r4_4.0.3_GAPPS_r2
    Meny + Powerknappen funkar inte för mig!

    Hittar ingen fil där heller!
     
    Last edited: 1 aug 2012
  18. Tornankan

    Tornankan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    GPS

    Patrik jag tror det kan vara svårt att få Android till att hitta USB-GPSen. Däremot har du en via Bluetooth brukar funkar det galant på många plattor.
    Jag kör själv en Nokia LD3W puck mot Archos 101.
    Därför är jag lite nyfiken på om M700 hittar en USB-Bluetooth.
    Håll tummarna!
     
    patrikflink gillar detta.
  19. XamDam

    XamDam Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag håller med om dålig wifi.
    Med bredbandkollen och trots att plattan själv säger att det är linkspeed 150Mbit så blir det inte mer än ca 0,5 Mbit ner. Men det konstiga är att den visar upp till 1.5 Mbit upp. Detta på en plats där jag utan problem med en laptop eller min mobil klarar 65 Mbit. Går jag närmare AP'n så kan jag komma upp i 10Mbit om jag har tur. Undrar om det är fel på det här exemplaret eller om det är generellt dåligt.

    Jag funderar på om det kanske har att göra med att Arglo kör med en annan firmware. Dessutom verkar det inte gå att ladda ner crownho's firmware via de länkarna längre. Iallafall inte hemifrån mig. Så en fungrande länk till nån dropbox nån annanstans vore kul.

    Testade med en BT dongle jag hade liggande men den funkade inte. Kanske bara just den. Är en noname så nån annan kanske funkar.

    Tack på förhand
     
    Last edited: 1 aug 2012
  20. Kimax

    Kimax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hi guys... Totally new here...

    I'm original from Denmark, but my parents live in Sweden...

    I got the MarQuant M700 as a birthday gift...

    Arglo: I would love to have the .img file from CrownHo you used to flash the tablet with, and i think i have a solucion to the problem with the camera... I had the same the same problem, tho i'm running stock ROM. But i installed a Camera.apk from one of my many hacked files, and works great... you can even take panorama pictures with it...

    But please share what you have now, and i might be able to help you.

    BTW, what an awesome Tablet, allready rooted from stock :D

    Best Regards
    Kimax