Måste dessa kontantkort laddas på för att kunna ta emot sms/samtal?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av N6290, 8 maj 2020.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Om jag skulle köpa till exempel något av dessa startpaket:

    Comviq Kontant startpaket
    Lycamobile Kontantkort Startpaket

    Får jag enbart ett sim-kort, oaktiverat, som måste laddas på med en laddning för att överhuvudtaget kunna användas? Eller går det att ta emot sms/samtal med ett sånt sim-kort, utan att betala något ytterligare än priset för startpaketet? Någon som vet?

    Om jag vill ha ett kontantkort avsett att ta emot sms/samtal, men inte i nuläget har något behov av att själv ringa/sms/surfa med kontantkortet, vilken lösning är bäst/billigast? De flesta laddningar kostar väl 99 kr som lägst, finns det någon billigare laddning än så hos någon operatör? Alternativt någon butik/operatör som säljer billiga startpaket som funkar utan ytterligare aktivering/laddning?

    Vill ha ett oregistrerat kontantkort. Har inget emot att uppge mitt namn och adress vid beställning online, men vill inte knyta numret till mitt namn och personnummer, vilket de flesta operatörer verkar kräva om man beställer direkt från deras hemsida. De operatörer jag kollat på kräver personnummer och bank-id, då antar jag att kontantkortet man får inte kommer vara oregistrerat. Hmm skumt. Varför kräva personnummer/bank-id online hos operatörerna när kontantkort går att köpa oregistrerat i valfri butik eller i valfri webshop utan personnummer?
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Känner inte till Lyca men Comviq måste laddas i alla fall en gång för att aktiveras och sedan en gång per år
    Jag tycker Halebop är absolut bäst. Man kan ladda med så lite som någon enstaka krona, Skickar man ett SMS per år behöver man inte fylla på så länge det finns pengar kvar. Med Halebop Go kostar utgående SMS 50 öre. Ta emot är förstås gratis
     
    dalton, bernard och Nicole gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag är hyfsat säker på att det är bara om du gör en nummerflytt som kortet blir automatiskt registrerat hos Halebop.
     
    bernard gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar!

    Har du lust att utveckla ovanstående?
    Kontantkort med eller utan mobil | Halebop.se
    På webbsidan verkar minsta laddningen vara 99 kr. Går det att ladda på för mindre belopp än 99 kr?
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Beställ kortet utan någon laddning alls. När du sedan har det i din hand laddar du Halebop Go med så lite som du vill. Jag har laddat ett nytt kort med så lite som 2 kr vid ett tillfälle (minns inte varför... Kanske det var bara för att testa?)
     
    bernard gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    När jag kollade nu såg det lite annorlunda ut än förut under Halebop Go men jag ser att om man väljer 0 kr kommer man sedan vidare till till en tom ruta där man kan skriva i valfritt belopp[​IMG]
     
    bernard och svenix gillar detta.
  7. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 257
    Mottagna gillanden:
    910
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  8. mjn7512

    mjn7512 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Fello, Telia, Comviq
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia, Comviq
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung A53 och Samsung S9
    Telefon 3:
    OnePlus 5
    Man kan ladda Comviq med prisplanen Amigos och där är minsta summan 50kr.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Gratis Halebop-startpaket som man laddar med några enstaka kronor verkar ju vara bästa lösningen. Enda problemet är att gratis Halebop-startpaket såvitt jag sett bara erbjuds på deras webbsida. (Nätbutiker jag kollat verkar ta åtminstone en hundring för Halebops startpaket). Om jag beställer från Halebops webbsida krävs personnummer och Bank-ID och då blir väl kontantkortet registrerat, vilket jag ville undvika helst.

    Så frågan är, går det att få ett oregistrerat Halebop för 0 kr? Ingen butik vill ju sälja något gratis förstår jag. Men var säljs Halebops startpaket som billigast? 100 kr för startpaketet i nätbutiker, ingen större summa, men tänker om någon råkar veta ett sätt att få det gratis och oregistrerat.

    Eller, vilket startpaket är annars billigast, där man inte måste ladda på något extra (eller endast en väldigt liten summa) för att endast kunna ta emot samtal och sms, inte ringa själv? De jag hittade och länkade i trådstarten kostade ju 39-49 kr typ, men oklart om de kommer aktiverade för att kunna ta emot sms/samtal utan ytterligare aktivering/laddning.

    I-landsproblem.. jag vet. Finns ju några alternativ som funkar hyfsat bra. Men vill bara kolla om någon råkar ha sett det klockrena alternativet, om ett sådant finns.
     
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har visserligen inte slutfört köp processen men inte verkar det krävas vare sig personnummer eller BankID för att beställa ett tomt startpaket.
    [​IMG]
     
    Last edited: 10 maj 2020
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu gjorde jag en beställning av ett tomt kort från Halebop bara för att kolla. Ingen som helst fråga om personnummer eller Bank ID. Vet inte var du fått dett ifrån.
     
    svenix gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Vad skumt!
    Tack för att du prövade att beställa. Jag var inne på Halebops sida för kontantkort för bara några dagar sedan, var så gott som säker på att den bad om personnummer obligatoriskt och att det fanns en ruta "verifiera med bank-id" bredvid. Måste ha blandat ihop det på något sätt, ser nu att personnummer går att trycka bort, och ser inga spår av bank-id på den sidan. Skumt!

    Antar att du valde "ange en annan leveransadress". Kortet borde ju inte kunna bli registrerat då, känns det som. Det enda som kändes lite oroande är rutan "Om du inte vill synas hos nummerupplysningen, bocka i rutan här intill". Om kortet är oregistrerat, och namn- och adressuppgifterna bara används för att leverera beställningen, varför behövs ens den frågan om nummerupplysningen? Om de sparar namn- och adressuppgifterna från beställningen och lägger in i kontot så skulle frågan verka mer motiverad.

    Dela gärna om du ser tecken på att kortet trots allt skulle vara registrerat på något sätt när du fått det! Men borde nog vara lugnt. Ska sova på saken, men kör nog på att beställa enligt det förslag du gett! Tack. I värsta fall, om kortet är registrerat, så har jag ju inte lagt ut någon peng och kan välja ett annat alternativ då ;-)
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Som jag skrev förut är jag hyfsat säker på att kortet inte blir automatiskt registrerat även om du väljer folkbokföringsadress. Men nu finns ju valet att låta bli det så det spelar ju faktiskt ingen roll.
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För att ett kort ska bli registrerat på någon måste man ange personnummer, så utan det KAN det helt enkelt inte bli registrerat.
     
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Angående rutan om att inte numret ska visas på katalogtjänster så är det nog bara så att sidan är lite dåligt utformad. Skulle man ha begärt en portering blir kortet automatiskt registrerat och då kanske man känner behov av den rutan. Det krävs registrering för att operatören ska få lämna ut någon information till katalogtjänster.
     
    N6290 och induktion gillar detta.