Matlab - Transformer/Netbook?

Diskussion i 'Allmänt' startad av zaragon, 11 aug 2011.

  1. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag har inte hittat något tråd om matlab, så jag tänkte starta den första.

    För den som inte vet så är Matlab ett avancerat matte-program som används bland annat på högskolor.

    Jag står i valet och kvalet mellan att köpa en ASUS Transformer eller en netbook som nästa superbärbara dator, och frågan om Matlab har kommit att bli ganska avgörande. Vi använder programmet en hel del i skolan.

    Vad jag vet är det ingen Matlab for Android-app på G, även om det borde komma tids nog. Någon som hört något annat?

    Är det någonsom vet ett sätt att köra matlab ändå? Typ genom att streama hemdatorn, som har Matlab? Någon som har erfarenheter (erfarenheter av att streama hemmadatorn och ett avancerat program, måste ju inte vara just matlab)?

    Det hade hjälpt en massa i processen att övertyga min fru om att vi behöver en surfplatta :P

    EDIT: Titel, lade till Transformer/Netbook
     
    Last edited: 11 aug 2011
  2. Adebisi

    Adebisi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Finns en tråd på XDA.

    Verkar finnas en klon tillgänglig.

    Finns även olika online-verktyg. Google vettja! :)

    Edit: Fungerar att streama hemdatorn, men laggar och känns allmänt bökigt.
     
    zaragon gillar detta.
  3. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Najs, då kan frugan inte säga emot längre.

    Mediamarkt nästa!
     
  4. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag skulle rekommendera dig att köra matlab på en dator och kontrollera den på distans.
    Det är skillnad på beräkningskraft mellan en platta och en dator, men det beror ju såklart på vad man ska göra med matlab.

    Teamviewer är gratis och funkar klockrent, då kan du styra datorn från plattan/mobilen/valfri dator med webbläsare.
     
    zaragon gillar detta.
  5. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Jag skulle rekommendera en dator istället. Matlab säkerligen inte det ända programmet som ni använder. Att köra Matlab på distans är inget jag skulle rekommendera då det kräver att du har på din dator hemma & att internet-uppkopplingen fungerar på båda sidorna. Jag har lekt runt en del me Addi, det är trevligt att ha i mobilen/plattan men det är absolut inget som kan ersätta Matlab.
     
  6. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Nu skulle jag vilja göra detta till en diskussion om tablet/laptop, men det är kanske okej, iom att det var jag som startade tråden.

    Jag har alltid stört mig på Netbooks. De har så liten skärm och det är verkligen otympligt att navigera med en mousepad. Man kan alltid koppla till en mus, men då förlorar man mycket av bärbarheten och smidigheten.

    Jag har provat Transformer en del i butik och jag älskar sättet man kan kombinera musplattan med touch på skärmen.

    Men så kommer ju en Android-tablet aldrig att få riktigt samma funktionalitet som en Windows-netbook. Android-enheter är överlägsna i gränssnitt, användarvänlighet och smidighet, enligt mig. Men det tar nog ett tag innan mikroprocessortillverkarna skapar debug-program med stöd för Android (vi använder en del sånt också i utbildningen).

    Men jag tror jag låter gränsen gå vid Matlab. Förutom att skriva labrapporter, läsa PDF-filer och surfa efter information, är det Matlab vi i särsklass behöver en dator mest till. Alla andra program använder vi väldigt sällan och när vi gör det har vi tillgång till datorer på skolan.

    Taget, att matlab kommer att funka ganska osmidigt på tablet+docka. Men iom att jag tycker att netbooks är så pass osmidiga på alla områden utom Matlab, har jag svårt att se varför jag hellre skaffa en sån.

    Har ni erfarenheter eller haft möjlighet att jämföra netbooks med Transformer vid faktiskt användning, får ni gärna dela med er!

    (Tack för rekommendationen io53. Det var ett bra inlägg även om det verkar som att jag kör över dig med mina gissningar)
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som är lite utav en matlabnörd och oavsett om beräkningskraften är extremt mycket bättre på vilken stationär dator som helst, i princip. Så är det extremt coolt ifall man skulle kunna köra riktiga, eller så riktigt som möjligt, matlab på en tablet. Mer för att kunna sitta och pilla för att man kan än att det är effektivt.
     
  8. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag har kört matlab på min telefon, genom teamviewer då och en PC i andra ändan. Men den där klienten såg ju väldigt basic ut och såg ju inte ut att stödja plottar. Än mindre simulink som jag jobbar med dagligen.. Tycker det är tillräckligt coolt att köra det på telefonen den vägen :)
     
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Om man inte behöver plotta grafer eller liknande grafiska saker så har ju matlab även ett terminal-baserat gränssnitt. Har ni Matlab på någon server i skolan som är åtkomlig via SSH går det alltså bra att använda det så. Utmärkt om man bara ska göra exempelvis stora matris-beräkningar eller liknande.
     
  10. Odae

    Odae Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte hur det går i praktiken men om det räcker med att kunna köra beräkningarna borde det då inte vara en fungerande lösning att skriva uträkningarna i java med hjälp av exempelvis apache commons Math - Commons Math: The Apache Commons Mathematics Library eller Colt Colt - Welcome och kompilera det hela till Android JIT? I fallet matlab är ju själva bibloteken det som är bra framförallt, blir man av med dem så är ju inte resten lika åtråvärt. Då är ju inte skillnaden så stor från exempelvis python/lua etc om de nu finns att tillgå.

    Detta blir mitt första inlägg då jag kom till forumet när jag letade information om mitt köp av hitintills första androidmobil så ta inget av det för allvarligt o_O.