Maxgräns antal notifikationer? Och hur länge sparas olästa notifikationer?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 18 aug 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Låt oss säga att jag åker på en resa, lämnar min telefon hemma, men påslagen och ansluten till laddare. När jag kommer hem efter en eller två veckor så kommer det finnas massor av notifikationer, antagligen flera hundra med tanke på nyhetsnotiser och allting annat jag brukar få en vanlig dag.
    Finns det någon maxgräns i Android för antalet notifikationer, typ att de äldsta försvinner av sig självt till sist, när man kommit upp i ett visst antal? Eller kommer den fortsätta lagra notifikationer utan någon gräns? Det sistnämnda vore ju att föredra.
    Och finns det någon tidsgräns, typ att en notifikation försvinner automatiskt om den legat orörd i notifikationsfältet en viss tid?

    Själv har jag haft olästa notifikationer som legat kvar i 2-3 dagar som mest tror jag, de har inte försvunnit då. Och maxantal jag haft är nog 20-30 st. Så jag har inte prövat detta på djupet. Om någon har en extratelefon som ligger påslagen jämnt hemma, så kanske ni har vetskap om detta? Annars får man väl studera dokumentationen för AOSP, Googles dokumentation eller något liknande.
    Om man öppnar notifikationshistoriken på min Pixel så visas i den listan notifikationer från de senaste 24 timmarna endast. Vill bara poängtera att det jag pratar om ovan är något annat - alltså hur länge de ligger kvar högst upp i notifikationsfältet, om de får vara olästa/orörda där uppe.

    Detta är mest en hypotetisk fråga jag funderade på. I vanliga fall har man väl med telefonen på resan såklart. Men om jag skulle besöka Ryssland, Kina eller Nordkorea så skulle jag lämna min vanliga telefon hemma, så denna situation kan uppstå.
    Varför inte stänga av telefonen om man lämnat den hemma och reser bort, tänker ni? Jo, det vore väl en möjlighet, om man tar med sitt sim-kort i en annan telefon då. Men om sim-kortet ligger hemma så kommer sms och mms raderas från mobiloperatören om de inte kunnat levereras på tre dygn, så därför funderade jag hypotetiskt i banor att man lämnar telefonen påslagen hemma med sitt sim-kort i.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 846
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns ingen gräns vad jag vet
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Har experimenterat lite nyligen.

    Vi kan börja med nyhetsnotiser från TV4 Play-appen. Efter några dar nådde min räknare upp till 40 notiser från TV4 Play, alla är samgrupperade i notifikationsfältet under rubriken TV4 Play. Verkade som att räknaren stannade på 40 och de äldsta notiserna därefter försvann, och bara de 40 nyaste visades. Men när jag gjorde samma test några dagar senare med samma app så stannade räknaren istället på 29, och de äldsta notiserna från TV4 Play verkade därefter försvinna när en ny notis trillade in. Varför olika siffror, först 40 och nu 29? Hmm.
    Siffran minskade ju inte utan stannade konstant på 29 eller 40 när det var uppfyllt, sen rörde sig siffran varken upp eller ner, så verkar inte bero på att de äldsta försvinner automatiskt efter ett visst antal dygn eller något sånt. Utan kändes som ett hårdkodat maxantal - fast två olika maxantal då. Skumt.
    Oklart om detta beteende är något inbakat i Android eller om utvecklaren av TV4 Play-appen ställt in det så.
    Har inte nått så höga siffror som 29 eller 40 med någon annan app.

    Har också sett att Youtube-notifikationer försvinner efter ett tag, men oklart exakt av vilken anledning de försvinner. Om en kanal jag följer lägger upp en video vilket ger en notis, och därefter lägger upp en ny video, så har jag sett att den första notisen ersätts av den senare, dvs bara en notis åt gången per kanal. Men ibland verkar de försvinna av helt andra skäl, typ automatiskt efter ett dygn eller något liknande.

    Har även sett att Google News samt vanliga Google-appens nyhetsnotiser verkar försvinna automatiskt, om det gått ett dygn eller något liknande (vet ej exakt tid). Sen brukar Google-appen ta bort notiser som är överspelade, typ vädernotiser försvinner efter ett tag, pendeltidsuppdateringar försvinner liksom poängställning i fotollsmatcher försvinner efter ett tag.
    Annars har jag inte noterat att någon annan typ av app skulle radera sina notiser i Android. Förutom Facebook Messenger, Gmail och liknande då, där de kan markeras som lästa från en annan enhet, vilket synkas över.

    Jag antar att apputvecklare har full frihet att bestämma hur/när det är dags att ta bort notiser som anses "överspelade".

    Annan fråga: När man startar om sin telefon, vilka notiser försvinner av omstarten och vilka är kvar? Eller försvinner alla?
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 846
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Alla försvinner, om inte appen väljer att skicka notisen igen när den startas
     
    Kristy gillar detta.