Tips: Crypto.com - Ett VISA kort med kryptovaluta funktioner m.m.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 11 jan 2019.

  1. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    View: https://www.reddit.com/r/Crypto_com/comments/i2u0nv/just_my_thoughts_on_the_mco_cro_swap/

    Några key-points som jag inte haft koll på innan, saxat ur reddit-posten ovan:
    Så, de har använt sitt egna coin MCO som de totalt kontrollerar, låtit folk "investera" i det. Nu har de efter att ha optimerat kursen på MCO och CRO tvingat till ett byte, till den kurs som passar dom. Det nya påhittade coinet som de totalt kontrollerar, har 30 gånger större "totalvärde". Utan någon backning eller något bakomliggande värde.

    Sammantaget. Ett helt fantastiskt bra kort, hög cashback, sjuka förmåner, sjukt hög ränta på investerade pengar. Låter helt fantastiskt!

    Och alldeles för bra för att vara sant. Det finns ingen hållbarhet i deras affärsmodell annat än att locka in nya användare som investerar i deras egenskapade valuta. Tyvärr 90% säker på pyramidspel efter dagens utveckling.

    Vad ni än gör, låst INTE in mer investeringar i nuläget. Överväg även att ta ut olåsta investeringar, men det beslutet får man fundera noggrannt på själv.

    Hoppas för alla investerares skull att jag har fel.
     
    Last edited: 3 aug 2020
    katho, milky81, svenix och 4 andra gillar detta.
  2. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Det låter verkligen väldigt läskigt. Jag har hela tiden undrat varför de erbjuder två olika kryptor valutor från början. Med den faktan du uppgav förstår man anledningen.
     
    Hogge och utor gillar detta.
  3. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Reddit-moderatorerna fortsätter rensa kritik, inlägget jag länkade är nu borta. Har tydligen försigått rensning mot kritik ett par månader. Trådarna har då främst handlad om flöden och priset på MCO som vissa tycker medvetet pressats ner (konspiration eller inte, rensats har det).
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Såg det själv. Känns lagom stabilt. Men ceddit till räddningen. snew

    Lite intressant drama att läsa. Ska bli kul med "AMA" imorgon.
     
    jerry84 och utor gillar detta.
  5. pari

    pari Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!

    Jag är ny här på forumet, men har följt tråden ett tag. Jag stakade 50 MCO för snart en månad sedan i hopp om gratis Spotifty! Dessutom satte jag in 700 kr extra i CRO. Använde dessutom koden från ganmo för extra bonus!
    Jag blir såklart orolig för vad som hände nyss, men som tur är så är det ju bara 2500 kr som jag satsat.

    Dock undrar jag om någon lyckats ta ut pengar? Jag gjorde ett försök, men då stod det att jag först var tvungen att sätta in pengar via banköverföring för att aktivera uttagsfunktionen. Det är ju märkligt då jag antar att de flesta gör som jag och betalar med kreditkort.

    Kan det dessutom vara bra att spärra kreditkortet om det nu är scam, eller är det inget att oroa sig för?

    Jag kan förresten rekommendera podden "The missing crypto queen" som handlar om det största bedrägeriet någonsin, OneCoin. Jag undrar om gänget bakom crypto.com kan ha blivit inspirerade av det?

    EDIT: Efter att ha kollat på crypto.com på LinkedIn ser jag att väldigt många medarbetare bor i Bulgarien.
    Honkong: 155, USA 106, Bulgaria 90 + Bulgaria area 46 = 136. Är det en tillfällighet, eller finns ett samband?
     
    Last edited: 3 aug 2020
    utor gillar detta.
  6. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Kan tillägga de där extra bonus man får på swapen är låsta i deras Exchange konto i 180 dagar. Undrar vad som händer om ett halvåro_O
     
  7. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Huvudkontoret finns i HK. När du får prata med någon i deras support så är det nån i Bulgarien du pratar med. USA kan jag inte besvara på, men det är möjligen deras marketing team då de har för en tid sedan även börjat med kortet i USA.

    Jag har inte använt kreditkort för att köpa krypto, utan jag har bara överfört via banköverföring. Så jag antar det kommer fungera lika bra om jag ska göra ett uttag. Om det är så du vill göra en exit nu och inte fixa så att du kan göra en banköverföring så kan du faktiskt också skicka dina assets till en annan exchange t.ex. Coinbase och därifrån sälja av och skicka tillbaka till din bank. Dock måste du först handla upp din fiat först.

    Tänker inte råda någon att hålla sig kvar. Tycker väl också att deras PR-team kunde hanterat det här mycket bättre. Men jag sitter lugnt kvar och ser var resan tar mig till ;)
     
    Zooklubba och utor gillar detta.
  8. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Jag såg nu på Twitter att de sänkt de nya staking-nivåerna i CRO med en femtedel, så att t.ex. Ruby Steel numera är 1000 CRO. Kostnaden är därmed ungefär samma som tidigare staking i MCO. Förmodligen fick de för mycket kritik från alla användare som planerat uppgradering och kände sig tvungna att backa.
     
    utor och jerry84 gillar detta.
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    utor och jerry84 gillar detta.
  10. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Bra att de tog åt sig kritiken och det är mer rimiligt nivå på Ruby Steel i alla fall som motsvara vad det var innan när man hade MCO.
     
    utor gillar detta.
  11. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Tycker oavsett att de borde kunna hantera det här lite bättre än att göra SWAP på maintenance och förklarar i efterhand. Det är också mysko att de ta bort inlägg i Reddit när de kommenterar om SWAP:en.
     
    utor gillar detta.
  12. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Tycker allt det här verkar vara så komplicerat och svårbegripligt så att det är som upplagt för att folk blir blåsta.

    Med pengar upplåsta och konverteringar hit och dit..
    Fast det är väl ändå konstigt? Har de inte räknat på detta?

    Eller sänker de nivåerna bara för att öka antalet som kommer fortsätta lägga in pengar?
     
    utor gillar detta.
  13. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Dels tror jag att folk ha kommenterat väldigt mycket om detta senaste dygnet och sedan gjorde de det här under en maintenance istället för att annonsera om det först. Det var det folk kommenterat på i Reddit att det helt plötsigt blir 3 gånger så dyrt i och med CRO gick upp jätte mycket medan MCO gick ner.

    Jag tror också det är för att locka fler folk när det är en del som panik sälja sitt innehav, CRO har gått ner en del idag.
     
  14. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Idag bumpades cashbacken upp på de två utav korttypen. Numera om man har ett Obsidian kort så får man hela 8% cashback på köpen, eller 5% cashback om man har icy/rose kortet.

    Dock så behövs det en rätt fet stake för att kunna skaffa nåt utav korten. Men det är fortfarande trevliga nyheter för de med korten ;)
     
    jerry84 gillar detta.
  15. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    De har ju fått andra konkurrenter nu som Binance kortet, ganska lik koncept som Crypto.com
     
  16. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Den information som jag kunde hitta om Binance kortet är att det ger cashback bara. Förutom att det har fördelen med att det kanske är integrerat med övriga Binance produktet så ser jag det inte som ett konkurranskraftig kort. Men det är fortfarande intressant ;)
     
  17. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Idag meddelar Cdc att de kommer byta ut skandalomsusade Wirecard till Payrnet. Payrnet är ett bolag som ligger under Railsbank, som är ett brittiskt fintech bank likt det som Wirecard sysslar med tror jag.

    Vilket fall så är denna nyhet bra för Cdc som kan gå bort från Wirecard.
     
    jerry84 gillar detta.
  18. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tråkig nyhet. Numera får man inte cashback om man använder MCO kortet via Curve.
     
    bernard gillar detta.
  19. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Det var tråkigt, men de har väl inte fixat Google pay än? Det är typ anledning jag använder det via curve.
     
    bernard gillar detta.
  20. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nej, det finns ingen native stöd för diverse Pay. Förhoppningsvis snart kanske?
    Det har varit rapporter om att köp via PayPal inte heller genererar cashback heller, men inget som är inofficiellt/officiellt sagt från Crypto.com än. Jag är orolig över ifall de eventuellt tar bort cashback från Klarna köp också, eller om de kanske redan gjort det...
     
    bernard gillar detta.