Helt klart nöjd med Android. Köpte först en T-Mobile G1 några veckor efter att den kom ut i USA. :-) Vad som slog en direkt var att allt bara fungerade och det är den närmaste upplevelsen till Palm på sin storhetstid. Grymt med OTA uppdateringar och det blev bättre för varje uppdatering.
Tyvärr dog den och då märkte man direkt hur snabbt man blivit beroende, min gamla SE K750i var inget alternativ, gick direkt ut och köpte en Magic istället. Var lite skeptisk till avsaknaden av tangentbord, men det fungerar förvånansvärt bra.
Det enda som jag stört mig på är att det ibland känns segt när man skriver på det virtuella tangentbordet. Men den kännslan har i stortsett helt försvunnit sedan jag flashade in CyanogenMod, allting flyter på väldigt bra. Nästa mobil blir också en Android, men jag avvaktar lite till nästa inköp. Dock är avsaknaden av snabba OTA uppdateringar till HTC brandade telefoner är en besvikelse, riktigt illa.
Som utvecklare är Android också det bästa alternativet om man vill skriva apps till mobilen. Modernt OS med bra APIer, Java och en utvecklingsmiljö som fungerar för både Windows, Linux och Mac. Både WinMob och Symbian känns som dinosaurier i jämförelse. Och Apple tvingar in utvecklarna till Mac, eftersom det inte går att utveckla från något annat OS. Om inte Apple gör apps utvecklingen mer tillgänglig för icke Mac användare så är det bara en tidsfråga innan Android går förbi iPhone som det självklara alternativet.
Men här är det viktigt att Google sätter ner foten och tar lite mer kontroll över uppdateringen av telefonerna, så det inte blir en för fragmenterad marknad och att tillverkarna inte moddar för mycket.
Last edited: 22 december 2009