Med facit i handen... skulle du köpa en ny Android lur?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bob, 21 december 2009.

1. alongusername1

alongusername1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som många tidigare talare håller jag med om att min nästa lur blir google n1 eller liknande. Men jag är jävligt nöjd med min magic trots att den inte är supersnabb. Android känns lite som när ja skaffa min 42" plasma, I can never go back again typ :)

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Det behöver inte alltid handla om blåögdhet heller. Hur man upplever lagg vara väldigt subjektivt. En del hänger ju upp sig på minsta lilla stutter medan andra kan vara vana med lite fördröjningar. Dessutom varierar det säkert på hur många program och vilka program man använder på sin telefon. (och hur många man kör samtidigt). Det sistnämnda är förmodligen en faktor som Apple bekant påverkar för iphonen ska upplevas snabbare.

För min del blir det en Android nästa gång också. Har provat på både Maemon och Iphone 3GS. Iphonen gillar jag inte för att det har blivit för mycket en "ska ha symbol" och nördfaktorn är nära noll (mac-fnatics undantagna). Apple skulle ha flera olika modeller tycker jag, så alla inte behöver identifiera sig med samma modell.

Hastighetsmässigt är Maemon är helt ok, men gillar inte mobilen designmässigt. För stor och klumpig helt enkelt. Sen är jag lite sur för att inte Nokia följer med i Androidspåret :) Halva poängen med Android var ju att förena telefontillverkan under samma plattform så utvecklarna skulle SLIPPA utveckla till 10 olika. Om Maemo blir stort så spricker ju det..
    Visst det är bra med konkurrens. Men frågan är om en segregerad program-marknad är någon man vill ha, där godbitarna är utspridda på olika plattformar.

3. Truxx

Truxx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte en Galaxy från Tyskland och precis som många andra så är jag givetvis rätt besviken på Samsung ang. uppdateringarna. Känns dock knappast som någon annan tillverkare skulle vara bättre i det avseendet (bortsett apple då, fast dom släpper knappast en androidlur). HTC har ju knappast övertygat och det känns som både Acer, SE och resten är kvar i det gamla tänket, släppa så många modeller som möjligt och kränga ut dom fort...

Givetvis skulle man kunna köpa en brandad googlelur, men som många är inne på så känns inte google genomärliga alltid.

Nej, jag hoppas jag kommer kunna hålla ut i 2-3 år med Galaxyn. Det är trots allt i allt väsentligt en mycket kompetent telefon, och jag ångrar knappast mitt köp.

Men min drömmobil är egentligen en dator som det går att ringa med. Riktigt linuxOS, 4" skärm + hdmi-utgång 1 gig ram och sen en fet processor så man klarar köra openoffice, gimp, (riktiga) firefox, vlc och alla andra program jag använder i ubuntu. Denna telefon skulle vara riktigt användbar och ett rent linuxOS skulle lätt locka en fet community (plus att den befintliga linuxcommunityn skulle hjälpa).

Kanske, kanske Nokia med sin maemosatsning kan uppnå detta inom 5 år, men då krävs det att man verkligen satsar på open source till 100%. Lyckas dom med detta så kommer jag garanterat inte köpa mig en Android.

Men idag är Android och Google överlägsna. Även om man kan vara kritisk till mycket, så måste man inse att dom är hästlängder före många andra. Och förmodligen är försprånget så stort så att när jag köper nästa telefon så är dom fortfarande bäst.

Kommer dock drömma vidare om min superfån, helt byggt på öppen källkod, med prestanda liknande dagens minilaptops...

4. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Blir självklart en till Android. Visste mycket väl att hårdvaran inte direkt var "the new hotness" när jag köpte min Magic förra sommaren. Den är är helt klart den telefon som genomgått mest förändring av de telefoner jag haft. Android är spännande, mycket tack vare modding-communityn. Jag ser ständigt fram emot nya funktioner eller förbättringar från olika håll. :) Jag kan dock tänka mig att de som kör orootat eventuellt har haft en annorlunda upplevelse dock.

5. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Android på min nästa telefon är en självklarhet!

6. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag var också med på tiden när Palm regerade och fick stryk av ett gäng hårdvarutillverkare med windows i ryggen.

Jag slutade använda mobila enheter den dagen eftersom ingenting fungerade längre, jag köpte en pocketpc från fujitsu med bra tryck i som kraschade och hade sig och allt var buggigt...

Utvecklingen stannade som vanligt som med exv IE6 som är världen sämsta j*vla skitläsare från helvetet. (Ja jag är webutvecklare).
    Och telefonerna blev inte mycket bättre.

Allt det är glömt nu när jag kan se på när winmo kämpar för att inte dö... vilket jag hoppas det gör.

7. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Det blir Android på min nästa mobil osso.

8. backspace

backspace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    droidgren: Självklart har du helt rätt, upplevelsen är subjektiv.
    Men då undrar ju iallafall jag när upplevs saker och ting "segt" ("lagg") för gemene man/kvinna?
    När man tryckt på en ikon eller en bokstav, ska det då ta en sekund, två sekunder eller kanske t.o.m fem sekunder innan telefonen reagerar?

Jag säger absolut inte att Android är dåligt, det skulle jag aldrig påstå. Jag hävdar dock att Android är omoget som det är nu. Bara en sån sak som att man inte kan skicka filer via blåtand. Ganska så otroligt att en sådan funktion saknas i ett system som ska vara så modernt, lika otroligt som att iPhone inte hade stöd för MMS till att börja med.

Men Android har ju framtiden för sig speciellt med tanke på att allt Google gör/skapar förvandlas till guld...
    Men för att återgå till ämnet. Nej, jag skulle inte köpa en telefon med Android som OS som det ser ut idag och jag skulle ännu mindre rekommendera någon att köpa en telefon med Android OS.
    Maemo har precis börjat titta fram, Android har börjat krypa och iPhone OS går sakta på två ben.
    Ska bli riktigt intressant att se vart alla tre av dess befinner sig om ett eller två år.

9. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Blev lite nyfiken, vad skulle du rekommendera då? Det låter som om du inte skulle rek. något av dessa OS
    Sorry for OT

10. Alerion

Alerion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab (1:a gen)
    ROM:
    Cyanogenmod
    Jag har inte upplevt sån "lagg" på 2-5 sekunder som backspace beskriver på min Magic ivarje fall, jag upplever det som omedelbar respons när jag trycker på det virtuella tangentbordet. Visst det tar ju nån sekund att starta en applikation t.ex. och när telefonen är helt nystartad är den lite seg den första minuten eller så tills allt laddats in ok. Men det är ju så en PC beter sig med.

Efter det är den väldigt responsiv för mig ivarje fall. Kanske det är Hero med Sense UI som är så trögt.

Jag flyttar filer obehindrat via bluetooth, wifi med ftp eller usb med min telefon ivarje fall så jag klagar inte, men det är klart för att jag kör Cyanogenmod rommen som jag har vettigt Bluetooth stöd.

11. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Någonstans mellan 100 och 200ms så börjar folk reagera på att saker går långsamt, så en sekund är _riktigt_ segt. Detta är nog ganska universellt, har iaf hört om att det gjorts undersökningar där de kommit fram till detta.

12. backspace

backspace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    BenPool: Mellan Android och iPhone eftersom jag inte ens provat Maemo så skulle jag nog säga iPhone. Fick faktiskt styvfar att köpa en 3Gs efter att ha suttit med båda två och testkört dem samtidigt.

Alerion: Jag påstår inte att jag har sådan fördröjning, det jag undrade var hur lång tid ska det ta innan gemene man upplever något som segt.

sandos: Den informationen tackar jag för. :)

13. UncleRedz

UncleRedz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Helt klart nöjd med Android. Köpte först en T-Mobile G1 några veckor efter att den kom ut i USA. :-) Vad som slog en direkt var att allt bara fungerade och det är den närmaste upplevelsen till Palm på sin storhetstid. Grymt med OTA uppdateringar och det blev bättre för varje uppdatering.

Tyvärr dog den och då märkte man direkt hur snabbt man blivit beroende, min gamla SE K750i var inget alternativ, gick direkt ut och köpte en Magic istället. Var lite skeptisk till avsaknaden av tangentbord, men det fungerar förvånansvärt bra.

Det enda som jag stört mig på är att det ibland känns segt när man skriver på det virtuella tangentbordet. Men den kännslan har i stortsett helt försvunnit sedan jag flashade in CyanogenMod, allting flyter på väldigt bra. Nästa mobil blir också en Android, men jag avvaktar lite till nästa inköp. Dock är avsaknaden av snabba OTA uppdateringar till HTC brandade telefoner är en besvikelse, riktigt illa.

Som utvecklare är Android också det bästa alternativet om man vill skriva apps till mobilen. Modernt OS med bra APIer, Java och en utvecklingsmiljö som fungerar för både Windows, Linux och Mac. Både WinMob och Symbian känns som dinosaurier i jämförelse. Och Apple tvingar in utvecklarna till Mac, eftersom det inte går att utveckla från något annat OS. Om inte Apple gör apps utvecklingen mer tillgänglig för icke Mac användare så är det bara en tidsfråga innan Android går förbi iPhone som det självklara alternativet.

Men här är det viktigt att Google sätter ner foten och tar lite mer kontroll över uppdateringen av telefonerna, så det inte blir en för fragmenterad marknad och att tillverkarna inte moddar för mycket.

Last edited: 22 december 2009
  14. msen

msen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ska i dagarna köpa ny telefon då min frus abonnemang gått ut. Jag har en HTC Magic och min nästa telefon kommer att bli iPhone. Jag tycker att Android hela tiden känns som second best och ligger efter med allt, men främsta skälet till att jag byter är att jag tappat förtroendet då inte Magic får en uppdatering till 1.6, 2.0 eller 2.1. Rent skit!

15. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Med facit i hand är jag jättenöjd. Enda alternativet hade varit en iPhone och jag hade varit jättenöjd med den också.
    Om nästa blir en ny android eller en iPhone beror nog mycket på om nästa dator blir en mac eller inte :)

16. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag kan inte tänka mig att köpa något annat än en androidlur. Jag håller med de flesta andra i att det är supporten från tillverkarna som varit dålig, troligtvis löser det sig i framtiden. Förbättrar de sig inte kommer folk antagligen endast köpa google brandat.. Det viktiga för mig inför nästa mobil är förutom supporten även att alla apps ska fungera på telefonen. Börjar det uppstå massa små versioner av android förlorar man meningen med det. Btw, det är skamligt att vi inte har betalapps än. God jul allesammans!

17. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det blir Android vilken dag som helst. Var bitter över att HTC dumpade magic men sen upptäckte jag cyanogen och the amazing world of rooting.

Sen nu när google kommer med en egen lur så är alla uppdaterings problemen som bortblåsta.

18. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

Har haft min Hero i två månader nu och ångrar defenitivt inte mitt köp.
    Det enda negativa jag kan anmärka på är den jävulskt illa placerade bakåtknappen (om man håller den i höger hand).
    Har aldrig haft en telefon förr där jag fortfarande efter ett par månader sitter å glädjs över nya appar å funktioner.
    Nu jag bara med spänning på uppdateringen och ytterligare ett par månaders lekande :)

19. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick hem min HTC Hero i onsdags, så den är väl lite av "nyhetens behag" ännu, men jag har aldrig haft så här starka känslor för en telefon förut, jag kan inget annat göra än älska den och dess OS.

Nästa telefon blir antingen Android eller Windows Mobile, har haft Windows ett flertal gånger och alltid varit nöjd, men konkurrensen är hård från Google Android just nu. Förmodligen blir det den mest dopade telefonluren, och skit samma vilket OS. De är båda fantastiska.

PS. Någon iPhone blir det dock aldrig, fy fasiken vad jag avskyr dem. ;) DS.

20. stga77

stga77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Min spontana åsikt är att om Android redan nu är så här pass bra. Hur bra kan det inte då bli framöver? Som det ser ut just nu så är jag inte ens sugen på en ny telefon om den inte innehåller Android. Om/när Nexus One blir verklighet så blir det en sådan för min del, helt klart.