Med facit i handen... skulle du köpa en ny Android lur?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bob, 21 december 2009.

1. Bob

Bob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funderade på en sak när jag såg den första Android luren pluppa upp.. Fick en flashback tillbaka till WinCE/PPC tiden där det fanns flera aktörer på marknaden i form av CPU... Det va ett evigt väntande / lycka att få programvaran till just sin CPU, inte nog med det, vissa tillverkare sket fullständigt att utvecka spel till vissa handdatorer med viss CPU typ p.g.a poor performance. Själv körde jag med en Cassiopeia WinCE och PPC (modellerna som var ljusår fram före sin tid) där jag både överklocka proppen via trix på moderkortet men också ibland fick vänta på att programtillverkarna portade till min MIPS CPU... Drygt! Hoppas man löser det till Android. Jag är en av dom som väntar på att nVidia basserade lurar skall komma alternativt Creative Zii... Länge leve mångfalld!

2. tommyhome

tommyhome Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    HTC One X
    Telefon 3:
    HTC Legend
    Hej,
    Visst, Hero:n blir seg ibland när man kör nästan 10 epostkonton med push/imap/pop, sms widget, foto widget, facebook, twitter och spotify med widgets. Att den jävlas stundtals vid återinkopplingen av blåtandsheadsetet gör mig otroligt frustrerad, och att den blir seg som klister stundtals när man kör spotify och blåtandsheadet.

Men övrig del av tiden är den underbar, så skönt att kunna ta med sig mail, kunna hålla koll på allt man behöver veta, och kunna göra detta när man har en stunds dödtid från annat.

På morgonen är den min frukosttidning, vilket funkar perfekt.
    Under resor och när jag läser är den min musikspelare, spotify är underbart.
    Under dagarna är den min kommunikationsenhet, sms, mms, epost, twitter, facenbook, i kontakt, uppdaterad, enkelt, inget mer beta av eposten när man åter kommer tillbaka till kontoret.

Att batteritiden är så skrattretande att jag har usbkablar överallt, gör ändå att jag kan använda min bärbara dator till annat, och spara dess batteri till ännu viktigare saker, och att jag kan ladda den överallt, med en vanlig usbkabel, det är, fantastiskt.

Integreringen med google och att den håller alla kontakter, nummer, adresser online synkade med google kontot, det gör att jag älskar den, ingen mer oro för vad som händer om luren går sönder.

Jag är för att sammanfatta supernöjd, den kunde varit snabbare, så den lite bättre orkade med alla de grejer jag vill den ska göra, men annars, oj, vilken lur, nästa telefon blir helt klart en Android, längtar redan efter ny hårdvara som är snabbare, med bättre batteritid, ungefär på samma sätt som många här längtar efter mjukvarouppdateringar till Heron, jag tycker den varit underbar, och med svenskt språk överallt är den fantastisk.

3. Chichin

Chichin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

skulle lätt köpa en liquid igen, enda negativa som jag ser det är batteritiden men men...

4. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Något som alla smartphones lider av mer eller mindre och tror knappast det kommer något markant bättre utan man får helt enkelt stå ut med det.

Och som svar på op så ja, skulle lätt köpa android som nästa lur faktum är att nästa lur blir nog en nexus one beroende på priset

5. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Än så länge så är det ju inte något problem, eftersom man ligger en nivå längre upp i abstraktion dvs i dalvikmotorn. (java)
    Så länge inte utvecklarna kommer hitta på egna varianter av vad som går/inte går på olika telefoner osv så kommer det här problemet aldrig uppstå.

6. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det är Android som gäller framöver. Nästa år, när Google lägger i en ny högre växel kommer andra system få mycket svårt att hänga med. Det blir t.ex. en flod av nya telefoner i olika prisklasser. Apple kommer att få det svårt, då de inte har så många olika modeller att välja på. Folk som vill köpa en smartphone i prisklassen 2000 kr kan göra det med android nästa år. Och de som vill ha megaskärm och snabb cpu kan fixa en sådan. Det blir inte lätt att stå emot när Acer, Samsung, HTC, Dell, mm börja mata ut telefoner på marknaden.

7. backspace

backspace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    Zentric: Jag undrar om det inte blir för många telefoner med Android och detta därmed rör till saker och ting för potentiella köpare.
    Visst, fler telefoner är ju alltid roligt men jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur det kommer att sluta.
    Det är en intressant tid framöver för Android, helt klart.

8. Crozz

Crozz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Kan man inte göra någonting åt det att mobiltillverkaren måste släppa sin egna version. Kan man inte typ roota om eller installera om Android så man kan uppdatera mobilen direkt Google släpper nya uppdateringar till Android? Känns ju smått värdelöst att det finns 10 olika versioner av Android och att mobiltillverkarna slutar uppdatera mobilerna. Detta gör så Android inte är så "perfekt". Lär vi se förändringar i framtiden?

9. Zentric

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

backspace: Det är nog ingen fara. Olika köpare önskar olika saker. Någon vill ha en liten mobil. Andra en mobil med fysiska knappar. En tredje önskar en SE X10. Det fina är att det är samma OS och program till alla dessa modeller.

10. backspace

backspace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    Zentric: Ja, jo det förstås. Men hur blir det då med uppdateringarna till så många olika telefoner med olika hårdvara? Jag menar, vi har väl redan fått bevis på hur det funkar?
    Mer eller mindre.
    Mjukvaror som finns i Market som passar några typer telefoner eftersom dessa har rätt upplösning medans andra telefoner funkar inte dessa på alls? Eller väldigt britfälligt.
    Eller är detta bara onödiga frågor som jag lyckas rota fram som inte spelar någon roll?
    Lurigt det här. =/

11. Zentric

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det verkar inte vara något stort problem med olika upplösningar. Samma program ser då olika ut beroende på vilken telefon det körs på. Jag som har en tattoo kör flera program som främst är tänkt till Hero, mm. Det funkar oftast bra. Och ja det är precis samma apk fil jag använder. Uppdateringar har nästan inte funnits till telefoner tidigare. Och det verkar bättre än alla windows CE varianter som har funnits. Jag har en pocket pc, med windows CE 6.5 eller nått. Den ver droppa både tillverkaren och MS efter ca 6 mån. Inget vidare.

Last edited: 27 december 2009
  12. andersbangkok

andersbangkok Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har använt Ericsson och därefter SonyEricsson sedan tidigt 90-tal. Gjorde ett avbrott under c:a en vecka då jag fick en HP med Win 5.5. Puhh! Den slängdes bort snabbt!
    Symbian har alltid varit min favorit så det var med skepticism som jag köpte min Hero. Vilket kap!! Underbart med denna telefon! OS:et är helt ok.
    Det jag verkligen ogillar och som kan vara anledning till att jag byter bort den snart är Google. Jag kan bara inte m,ed deras nonchalans mot privatlivet. Det blir för mycket utlämnande av vad jag gör, hur jag surfar mm. Om det är något som får Google på fall så är det deras totala okänslighet för individens privatliv.
    Så; underbar telefon med härligt OS utvecklat av fel företag :-(