Medhörning försvunnen? eller Varför skriker man i telefonen

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av 2444ever, 16 dec 2010.

  1. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    .
    OBS! alla näthatare, rättshaverister och andra, denna tråd handlar INTE om en IQ-förklaring till att man skriker i telefonen, enbart en teknisk förklaring – så stay away OBS!

    INLEDNING:
    Vet inte om termen ”medhörning” är korrekt, men menar det att man hör sin egen röst i ”interna” högtalaren under samtal.
    Jag har själv retat mig ibland på de som skriker när de pratar i mobiltelefon, pinsamt nog så upptäckte jag en gång att jag själv ibland har en tendens till det. Har någon gång funderat på om det är dålig medhörning i mobiltelefoner. Nu när jag fått min X10a så upptäckte jag att jag plötsligt pratar tystare i luren helt automatiskt.

    BAKGRUND:
    På stenåldern när det fanns ”fast telefon”, ni vet de som farmor och farfar hade, som dom var tvungna att koppla in i väggen, så skreks det inte i telefonerna. Det slog mig plötsligt att jag för längesedan hörde att dåtidens telefoner har ”medhörning”, alltså att man hör lite av sin egen röst under samtalet. Inte så att det direkt märks, ytterst lite. Anledningen till att det fanns var att någon kom på att man skriker mindre om man hör sig själv en aning.

    IAKTTAGELSER:
    Kan medhörning ha försvunnit? Glömts bort i den viärmycketsmartarenu-filosofi som råder. Som sagt så upptäckte jag att jag blir mycket mer avslappnad och pratar tystare i min X10a än i min gamla k750i. Känns som att det är lite medhörning i X10 men ingen i k750i. Men, när jag använder BT-headset så verkar det inte vara medhörning. Trodde det först, men hade då bara hörlur i ena örat, när jag använder i båda öronen så hör jag mig själv lika illa som om jag håller för öronen lite lätt.

    Sökte på ”medhörning” i forumet, nämndes i några diskussioner om headsets, kan det vara så att det anses som en finess och bara finns i dyrare headsets?

    FRÅGA1:
    Finns det överhuvudtaget medhörning i dagens mobiltelefoner? I headsets? Observera att det isf fall är knappt märkbart (se ovan).

    FRÅGA2:
    Vad är er erfarenhet, vad säger SE:are, vad säger SGS:are, HTC:are? Nexus? och allt vad det finns… och ja, även iPhonare. Har ni medhörning i era lurar eller?


    Så, gott folk, finns det en teknisk förklaring till att man skriker i mobilen? Skulle vara skoj med lite teorier och iakttagelser.

    Mods: det är faktiskt en seriös fråga, kanske mer mjukvaru- än hårdvarurelaterad dock.
     
    Last edited: 16 dec 2010
  2. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Intressant ämne!

    Medhörning (eller sidton som det även kallas inom vissa områden) är en viktig parameter i ljudkommunikationssystem. När man talar med andra personer IRL har man naturlig medhörning eftersom det man säger når öronen, främst via luften. Därför håller man lagom samtalsnivå.

    Om man täpper till öronen (hörselskydd, pluggar) minskar medhörningsnivån drastiskt och det blir svårare att hålla normal samtalsnivå. I intercomsystem i flygplan (för piloter) lägger man till ganska mycket medhörning eftersom man annars upplever att något är trasigt när man inte hör sig själv alls. Artister har medhörningshögtalare på scenen för att höra hur man spelar/sjunger, likaså i radiostudior. Det är förvånansvärt jobbigt utan medhörning i dessa situationer.

    Gamla fasta telefoner fick medhörning genom att högtalaren och mikrofonen var seriekopplade. Smart lösning eftersom man dessutom klarar sig med bara två trådar.

    Jag läste för något år sedan om en mobiltelefontillverkare som testat att låta medhörningens nivå (inbyggda högtalaren, inte headset) variera med omgivningsbullret, detta för att dämpa irritationen över personer som pratar högt på restauranger, tåg etc. Ska se om jag hittar artikeln.

    Många BT headset-chip har stöd för medhörning, men ibland kan det leda till problem eftersom vissa telefoner också ger medhörning, vilket tillsammans låter som eko och är rätt otrevligt.

    Av nyfikenhet tänker jag mäta mitt BT-headset samt telefon (HTC Hero) och se hur de båda beter sig.
     
  3. Thyg0d

    Thyg0d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    skulle bli grymt förvånad om mobiltelefonerna inte ha medhörning..
    Däremot kan jag tänka mig att volymen skiljer lite mellan tillverkare..
     
  4. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Kul, hoppades att det skull ramla in nåt inlägg som gav lite mer kött på benen.
    Ser fram mot resultaten.
    Jag har testat lite mer. Kopplade upp samtal mellan X10 och k750i. Ingen verkar ha medhörning (isf väldigt svag). Jag krafsade lite lätt mot mikrofonen, men inget hördes i högtalaren (i den jag krafsade på, däremot hördes det självklart i den andra). Inte i någon av dem! Jag minns att i de gamla hederliga telefonerna så hördes krafset i den egna högtalaren, typ om skäggstubben skrapade mot mikrofonen.

    Jag var helt övertygad om att det var medhörning i X10 eftersom jag pratade tystare, men verkar ju inte så. Däremot är det avsevärt mycket bättre kvalitet på samtalet i högtalaren jämfört med k750i, framförallt bas o mellanregister. Det tror jag också påverkar. Allt går med ryggmärgen, det är ju inget medvetet när man anpassar samtalstonen.
    Vad gäller IRL-samtal så lägger sig de flesta, oavsett vilken ljudnivå omgivningen har, alltid automatiskt på en nivå så att den andra hör och omgivningen inte blir störd - såvida man inte har hörselnedsättning, eller man inte tar hänsyn. Där tar väl "ryggmärgen" hänsyn till allt, egen nivå, den andres nivå och omgivningens nivå, och det blir i princip alltid rätt. Så iom att jag hör den andre väldigt bra i X10 så tror jag att jag själv automatiskt pratar tystare.
    Skulle vara intressant


    Så, vad tror du? Är det medhörning i dagens mobiler (verkar inte så i mina lurar). Om inte, är det för att det är tekniskt svårt, eller bara glömd kunskap?
    Det kanske finns, men fungerar dåligt. Det kanske är dålig funktion som ibland ger irriterande eko.
    Du skrev ju något om att vissa headset har det, men att det då blir fel om telefonen också har det, tyder ju på att iaf någon lur har medhörning.
     
  5. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Jag har testat lite och det verkar faktiskt inte som att någon av mina lurar har medhörning, läs mitt f.g. inlägg.
    Men håller med dig om att det borde finnas...
     
  6. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Har aldrig ens funderat på detta men tror ni verkligen att gamla telefoner designades för att ha medhörning? Kan snarare tänka mig att det var ett misstag som man kanske upptäckte var ganska bra men att det snarare uppkom när det var luft mellan högtalaren och micen inte som nu när det bara är en kompakt klump. Jag har inte en aning bara en fundering. Det som hmf skrev var väldigt intressant men det låter som att det från början var ett designmisstag som man sen kom på var riktigt smidigt. Kan ju vara därför det inte finns i våra mobiler då det blir mer komplicerat att ha det än att inte ha det.
     
  7. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Nej, tror definitivt att du har fel där. Vet inte hur gammal du är, men yngre har ofta en förmåga att tänka att förr var dom inte så smarta (no offence - jag tänkte likadant när jag var yngre). Det fanns minst lika kluriga mänskor då, tvärtom så händer det faktiskt att gammal kunskap ibland försvinner - av just ovanstående orsak. Det finns många exempel på att dom var ganska smarta förr, det främsta är väl att dom landade på månen 1969 - det projektet var dessutom inte försenat(!).

    Medhörningen var planerad, och något dom klurade ut för att lösa ett problem IMHO.
     
  8. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Ja jag har inte en aning om hur det egentligen var. Skulle mest tro att det var ett misstag första gången så som många stora uppfinningar kommer till typ pencilin :P det är ju svårt att veta hur de upptäckte det. Men som sagt har aldrig hört om det förens idag :P så kan inte kalla mig expert direkt.

    PS är 19 så det där med åldern kanske stämmer :P
     
  9. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nej något misstag är det inte, i olika standarder för POTS (fasta telefonnät) är det noggrannt stipulerat hur stor sidtonen skall vara. Detta justeras med så kallade hybridkretsar i telenätet och telefonen måste vara anpassad för motsvarande nivå.
     
  10. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Där hängde jag inte med riktigt, trodde enbart att det var telefonen, är det nätet som bestämmer medhörningen?

    PS. Hur går det med den empiriska undersökningen?

    Sent from my X10i
     
  11. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag gjorde nyss ett akustiskt test med min Hero genom att använda hörlursproppar för lyssning och hålla en akustisk kalibrator framför telefonens mikrofon. I far-end (telefonen jag ringer till) hörs ljudet men i mina proppar hörs ingenting. Alltså ingen medhörning.

    Sidton är tekniskt sett enkelt, många codec:ar (IC för att få ljud in och ut ur tex en processor) har en extra (analog) väg för just detta, som dock går att stänga av. Annars kan man göra det digitalt i telefonens basbandsprocessor.

    Det man kan tänka sig bli problem med sidton i mobiltelefoner är att vindbrus kan bli irriterande högt.
     
  12. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är strängt taget både, standarderna säger hur både telefon och nät ska fungera för att den totala medhörningen ska bli korrekt.

    I mobilnäten används inte hybridkretsar såvitt jag vet, antagligen för att tidsfördröjningen är så mycket större jämfört med det fasta nätet vilket skulle upplevas som eko.
     
  13. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Ok, vad tror du om själva mobiltelefonerna, finns det men fungerar dåligt, eller det används inte generellt?

    Jag testade båda mina lurar, se mitt tidigare inlägg:
    Var ju inget vetenskapligt test, men verkar ju som att ingen av mina lurar har medhörning.
     
  14. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Våra noggrannt kontrollerade och statistiskt korrekta *host* undersökningar visar ju att åtminstone tre av tre telefoner inte har medhörning så kanske används det inte generellt. Sen är frågan om det beror på svårigheter att få det att fungera bra i alla lägen eller om det valts bort av någon annan anledning (bortglömd kunskap som du nämnde?)...
     
  15. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Anar jag en liten antydan om bristande kvalitet i mina undersökningar där?

    Nåväl, det hade varit väldigt intressant att höra något från tillverkarna. Jag tror fortfarande att många har hög samtalston p.g.a. ingen (dålig?) medhörning, eller ja, sidton :)

    Det var intressanta inlägg du hade, alltid kul att få lära sig mer om något ämne.
     
    Last edited: 17 dec 2010
  16. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Inte alls! Det var bara att det statistiska underlaget på tre telefoner är lite klent i frågan om hur det ligger till generellt :)
     
    Last edited: 17 dec 2010
  17. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag mejlade HTC:s support i Sverige och frågade hur de tänkt angående sidton, men fick (som väntat) bara ett standardsvar om att de inte visste någonting men skulle skicka frågan vidare till HTC i Asien...
     
  18. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Återkom gärna när (om) du får svar, intressant vad dom svarar.

    Läste genom tråden igen. Förstår fortfarande inte. Vi har ju 3 av 3, kan det bli mer statistiskt säkerställt än 100%? o_O

    Nåväl.
    Börjar vackla lite i min uppfattning. Det slog mig helt plötsligt att jag i min gamla k750 brukade höra vindbrus i min högtalare om det var var blåsigt där jag stod. Om det var något "akustiskt fenomen" eller faktiskt en sidton är svårt att avgöra i efterhand, eller om jag bara minns det fel.
    Sedan vill jag minnas att jag ibland hade ett irriterande eko (enbart av min röst) i några samtal, och att det försvann om jag ringde upp igen. Det kan ju iofs vara från nätet, du sa ju något om att sidton inte enbart var från enheten i gamla telefoner.

    Och idag tyckte jag också att det helt plötsligt var sidton i min X10, men märkte att det var när jag vinklade den på ett speciellt sätt, och att min röst "speglade" sig i displayen upp till örat. Så det är ju lite svårt att avgöra.

    [SPEKULATION]
    Dagens mobiler (även dumbphones) verkar ha "intelligenta mikrofoner", dom tar upp även väldigt låga bakgrundsljud om man är tyst ett tag verkar det som. Om det är så så måste ju även sidton vara mjukvarugenererad, och isf svår att få till så att det blir bra skulle jag gissa på.
    [/SPEKULATION]

    Mycket spekulationer nu :) skall bli intressant att se vad dom svarar som sagt. Får väl få tummarna loss här och ställa frågan till SE support.
    En sak är jag dock ganska övertygad om. OM sidton fortfarande finns så tror jag att väldigt många andra funktioner är prioriterade högre än det i kriget om köpare. När läser man nånsin om hur bra sidtonen är i en recension liksom?

    För nytillkomna tittare kan jag meddela att sidton ofta benämns medhörning i folkmun.
     
  19. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Det är lätt att testa om du har medhörning/sidton eller inte.

    Under samtal så är det bara att dra fingret över mikrofonen. Hör du skrapet i telefonen eller hörlurarna har du det.

    MW600 tillsammans med Blade har det och det är ganska högt. Är det tyst runt om kan jag tom höra när jag ändrar volym. Har inte testat direkt i mobilen men jag antar att det är samma.
     
  20. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Redan testat - se början av tråden.
    Tråden har mer övergått i lite trevligt(?) spekulerande nu :)

    PS.
    What??? SE:s MW600? är väl det jag har tror jag, och jag har INTE sidton med den. SE:s BT stödjer, men SE:s mobbe stödjer inte, hmm...