Mediafiler hittas ej

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Brasse83, 1 dec 2010.

  1. Brasse83

    Brasse83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Mediafiler jag lägger in på mitt minneskort hittas ej, bilder dyker ej upp i galleriet och mp3-låtar finns ej i musikspelaren.

    Men, gamla bilder som jag har tagit bort för bra länge sedan finns i galleriet.

    Jag har testat ett par olika verktyg för att tvinga en omscanning efter mediafiler som jag har hittat på market, men inget har hjälpt.

    Jag antar att det är någon databasfil som har pajjat, eller något åt det hållet.


    Jag kör med senaste (icke nightly) av CyanogenMOD, dvs 6.1RC2

    Någon som har nåt förslag på vad jag kan göra ?

    Edit: Har även kört fix_permissions utan framsteg.
    Bilderna ligger under /sdcard/DCIM/<olika kataloger>
    mp3s har jag provat lite olika, allt under /sdcard/ t.ex. /sdcard/media/ /sdcard/mp3/ osv...


    Edit2:
    de gamla bilderna som ligger där, det är mitt Picasa webalbum, kom jag på nu. det försvann när jag stängde av syncen mot Picasa.
    Men bilderna på mitt sdkort hittas fortfarande ej. Nu är mitt galleri helt tomt..
     
    Last edited: 1 dec 2010
  2. Brasse83

    Brasse83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lyckades lösa det själv.

    Jag hade en katalog i sdkortet som jag kallade /sdcard/.nomedia/ just för att den inte skulles ta med, när jag tog bort den så hittade den bilder och musik i de kataloger jag nämnde tidigare.

    Med andra ord, den ignorerade hela /sdcard/ när det fanns en katalog /sdcard/.nomedia/

    wierd.. :S
     
  3. ulmerkotten

    ulmerkotten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Android ignorerar mycket riktigt mediafiler i kataloger som innehåller en ".nomedia"-fil. Android bryr sig inte om vilken filtyp denna ".noname"-fil är, utan bara att den finns. Den kan alltså, som i ditt fall, vara just en katalog.
     
  4. Brasse83

    Brasse83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag hade fått för mig att Android ignorerar filer som ligger i en katalog som börjar med en punkt, inte att den ignorerar allt i en katalog som innehåller en fil/katalog som börjar med en punkt.

    Nåja, jag har löst problemet iallafall och lärt mig ännu en sak :)

    Hoppas att någon annan kan få hjälp av det här.
     
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Fåse nu om jag hänger med på resonemanget;

    * En fil med namnet .nomedia innebär att media scannern inte söker av media alls? ller är det en .nomedia-fil i den mapp som man inte vill att mediascannern ska scanna som gäller och att den då kör allt rekursivt efter det?
    * Om man döper om en mapp med mediafiler till .[vadsomhelst], kommer mediascannern då att inte scanna den mappen, just på grund av det dolda attributet som mappen då får?

    Och nu inser jag att jag borde kunna testa det själv, men har jag nu skrivt allt detta och det finns folk som vet, så svara gärna. :)
     
  6. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    En fil med namn .nomedia lägger man i den mapp man inte vill att den scannar. En mapp med det namnet tolkas också som en fil.

    Kort sagt, det trådskaparen i praktiken gjort var att han lagt en .nomedia-fil i /sdcard vilket innebär att han ville ignorera media i den samt alla underliggande mappar, dvs. hela sdkortet.

    Jag vet inte om mediascannern scannar dolda mappar eller inte men det var inte detta som skedde här.
     
    Last edited: 3 dec 2010