Fråga: Mediahemmet 2018? (Spotify, Netflix, TV, Hue/Trådfri, IFTTT, Wifi)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Nexa, 20 nov 2017.

  1. Nexa

    Nexa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2014
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Hallå,

    Det är dags att uppgradera hemmets medialösningar. Jag har kört HTPC + NAS + Kodi/XBMC och sen Spotify Connect till förstärkaren men det är dags att uppgradera, rejält.

    Jag är lite trött på att knacka hemmalösningar med Kodi/XBMC och att ladda ner film/serier. Det är dags att börja titta seriöst på streamingtjänster och då primärt Netflix som jag redan har idag och gillar starkt. Jag är helt grön på smarta hemmet-lösningar men jag har läst och hittat lite favoriter, små kompromisser är OK men fokus är enkelhet och snabbhet, inge sega inbyggda SmartTV-system och inga uppgraderingar med linuxdistar på SD-kort för Raspberry Pi osv.

    Jag har inte 4K TV idag, jag har en FullHD-Sony men det kanske inte påverkar setupen. Jag har även en förstärkare med 5.1-ljud som jag såklart vill ska fungera problemfritt när jag kollar på Netflix eller andra (bra) källor. Jag är med på att Google Home idag inte stödjer svenska men jag hoppas lite att det inte är många år bort innan det kommer rullas ut via OTA-uppdateringar.

    Jag vet inte alls hur bra nedan förslag hänger ihop, vad som funkar bra och vad som funkar dåligt. Alla förslag är välkomna!

    Förslag på inköpslista:
    • Bra routers med fokus på täckning, hastighet, enkelhet och smarta funktioner (Google Wifi? Orbi?)
    • 1-2 Google Home + 1-3 Google Home Mini (typ kök, vardagsrum, sovrum, tvättstuga, hobbyrum)
    • Några Hue-lampor med färg i vardagsrum, White Ambience-Hue eller Trådfri i övriga rum (+Hue-brygga?)
    • Chromecast Ultra (?) till TVn eller Android TV?
    • Chromecast Audio för att spela musik via förstärkaren i vardagsrummet?
    • Nest Protect-brandvarnare (lite osäker på dessa men jag behöver "smarta" brandvarnare som pratar med varandra)
    • Netflix- och Spotify-abonnemang (dessa har jag redan)
    Önskelista avseende funktionalitet, mer eller mindre i prio-ordning:
    • Bra wifi utan massa olika SSIDs för t ex 2.4 och 5 GHz-näten. Enkelt, snabbt, bra. Huset är ca 180 kvm, två våningar med garage ca 2m utanför ena väggen. Allt är trä och inga tjocka bjälklager.
    • Multi-room Spotify, jag vill kunna spela samma musik i alla rum med olika volym eller pop i köket och rock i hobbyrummet. Jag tänker mig att ljudet kommer ur Google Home-enheter (både regular + mini) samt Chromecast Audio i vardagsrummet om inte Chromecast Ultra eller Android TV kan spela upp musik via förstärkaren.
    • Enkel/smidig fjärrkontroll för att spela prylar på TVn med schysst gränssnitt, speciellt Netflix men vanlig TV och t ex andra Play-tjänster är ett stort plus. Jag ska inte behöva ta upp mobilen för att dra igång en film på Netflix även om det såklart är plus om jag kan casta från mobilen också.
    • Styra Hue-lampor med mobilen och gärna via Google Home.
    • Koppla in IFTTT-prylar som kanske en Roomba till Google Home.
     
    eb- gillar detta.
  2. NewfarM

    NewfarM Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Nexa gillar detta.
  3. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Följder denna tråden för jag är lite inne på samma linje som du!
     
    Nexa gillar detta.
  4. Nexa

    Nexa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2014
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    @NewfarM@NewfarM tack för info. Om jag tolkar dig så här:
    * Ubiquiti framför Google Wifi och Orbi. Kollat snabbt, verkar vettig!
    * Fjärren (Logitech Harmony) löser en del trevligheter som att slå på förstärkare + TV med ett klick, ändra kanal på TVn men ljudet styrs via förstärkaren och mer avancerade upplägg som att byta HDMI-källa, stänga av TVn och kanske slå av en digital tv-box.
    * Kombinationen fjärren + IFTTT-appen + Google Home ser dock väldigt trevlig ut, t ex denna video:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=3yJC8Svr8es
    Någon som vet om det funkar i Sverige om man kör UK som språk (eller kanske region) på Google Home?

    Funderar på något rikare än en Chromecast dock, någon som har erfarenhet av en Android TV, kanske en Shield lirar bra med en Google Home?