Fråga: Mediaspelare för ca 1000 kr?

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Gson81, 12 jun 2013.

  1. Gson81

    Gson81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  2. Jack Bohlen

    Jack Bohlen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

  3. Gson81

    Gson81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  4. Jack Bohlen

    Jack Bohlen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Tycker den fungerar väldigt bra. Bästa är hur smidigt allting är, driver den på min TVs USB port (1A) så den startar automatiskt när jag slår igång TV. Styr den med min TV fjärrkontroll genom CEC (dvs signalerna går via hdmi så slipper en IR adapter). Jag kör med nätverksladd till min dock, antar att prestandan via en wifi dongle kan variera kraftigt.
     
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag kör också med raspbmc men offrade en mobilladdare så den är alltid igång. Tröttnade på att vänta på att den skulle bootas varje gång man slog på TV:n.

    Sen varierar CEC funktionaliteten lite mellan olika TV apparater. På gamla plasman så saknar jag t.ex. en fungerade tillbaka knapp men på nya plasman klarar man sig bra med tv-fjärren.

    Sen går det naturligtvis utmärkt att använda valfri android enhet som fjärr med xbmc remote appen.
     
  6. vitkanin

    vitkanin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

  8. Gson81

    Gson81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  9. pege63

    pege63 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Dom vet inte vad dom talar om, funkar hur bra som helst
     
    Gson81 gillar detta.
  10. Gson81

    Gson81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det låter kanon bra. Det är frågan vad man ska skaffa en sån eller en man kan sätta i hårddisk i. Om man skaffar en sån men hårddisk så slipper man använda den gamla som nas.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
     
  11. Gson81

    Gson81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag brukar vilja köra Android på det mesta men om du i första hand skall spela film från ett NAS så tycker jag ändå att du inte skall räkna bort Raspberry Pi med Raspbmc.

    Visst, Android kan också köra XBMC men skall du montera nätverksdiskar så behövs normalt sett root-access och stöd i kärnan och man är ofta utelämnad till vad tillverkaren väljer att kompilera in i sina kärnor. Har du tur så fixar den DLNA.

    Raspberry Pi är en liten enchipsdator som kör en ARM processor precis som de flesta Androidenheter. Man kan köra Linux, RiscOS och t.o.m. Android på den (fast Android är inte att rekommendera).

    Den kostar strax över 300 :- och drivs av ström via en micro-usb port. En del tar strömmen från USB uttag på sin TV och andra (som jag) offrar en mobil-laddare för att den skall vara igång jämnt (den drar inte mycket ström).

    För att komma igång behöver man:
    1 Raspberry Pi Model B Rev 2
    1 Plastlåda till den (valfritt)
    1 micro-USB kabel (eller mobil-laddare)
    1 HDMI kabel
    1 SD-kort på minst 2Gb, gärna snabbt.
    1 USB tangentbord under installationen (man kan klara sig utan och köra allt via TV-remoten eller XBMC remote appen men det kan underlätta om man har ett till hands).
    + ev. Wifi dongle om man har trådat ethernet fram till TV:n.

    Skall man sedan köra XBMC på den så finns det minst 3 varianter men jag har fastnat för den som heter Raspbmc och det finns ganska enkla instruktioner för hur man kommer igång. Man preppar ett SD-kort på sin dator och bootar sedan Raspberryn med det så laddar den ner den senaste versionen av Raspbmc och installerar.

    Den har inte Wifi stöd inbyggt så behöver man det måste man köpa en Wifi-usb-dongle. Jag köpte en från Dustin som kostade 87:- (om jag minns rätt) som fungerade out-of-the-box med Raspbmc. Till den jag använder på den primära TVn kör jag dock trådat nät.

    Raspbmc har en Linuxkärna som är kompilerad med alla tänkbara protokoll man kan behöva på en mediaspelare så du kan koppla dig mot ditt nas med SMB (Windows fileshares), NFS m.m. Tror dock inte den kan köra DLNA men jag reserverar mig för att jag kan ha fel. Tror t.o.m. den kan ta emot Airplay från iOS enheter.

    Nackdelen är väl att det blir en renodlad mediaspelare om du nu också hade tänkte kunna surfa lite och kanske spela lite spel också. Personligen tycker jag dock att nyhetens behag av att köra androidappar och surfa på TV:n går över ganska snabbt.

    Den spelar allt jag försökt med utan problem (och då menar jag även 1080p så klart) och jag kör även plugin för SVT Play, TV3 play och lite radiokanaler. För SVT play krävs det att man kör en XBMC verison 13 nightly men det kan man byta till ifrån Raspbmc's grafiska gränssnitt.

    Det ska väl också gå att koppla en USB disk direkt till den om man hellre vill det men jag kan inte komma ihåg om jag provat det.

    Netflix och Spotify är väl två saker jag saknar med den som en Androidenhet skulle kunna ha kört. Dock har jag Netflix inbyggt i min plasma-TV så det behöver jag inte i mediaspelaren. När det gäller Spotify så finns det ett plugin som visserligen fungerar men det är lite skakigt så jag tröttnade på att försöka använad det.

    Länkar:
    Pris: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1539114
    Kompatibel och billig Wifi-dongle: http://www.dustinhome.se/product/5010646643/tp-link-tl-wn725n-nano-wireless-usb-adapter/
    RaspBmc: http://www.raspbmc.com/
    Xbmc Remote app: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.xbmc.android.remote
     
    Last edited: 15 jun 2013
    svenix, MatsF och Gson81 gillar detta.
  13. Gson81

    Gson81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för svaret. Nu fick du mig att införskaffa mig en. Ska nog beställa ikväll. Hörde att man kan köra plex också.
    Vilket är att föredra, är inte van av någon av dom. Använder endast VLC på datorn just nu.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
     
  14. sand

    sand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har snabbtestat bägge på min sticka och bägge känns bra men jag väljer XBMC för att den är helt gratis samt att jag kan konfigurera den mycket mer och även ladda ner tillägg typ 1channel lätt.
     
  15. pege63

    pege63 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  16. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Vill bara slå ett slag för Boxee Box här (även om det är ett androidforum). Riktigt bra mediaspelare som tar två hårddiskar (jag har en) via usb och kan dela ut dem över nätverket. Gränssnittet påminner om det i xbmc till sitt innehåll men är förenklat. Fjärrkontrollen som följer med använder RF-teknik vilket gör att man kan gömma undan boxen och ändå styra den med fjärrkontrollen...

    Jag har en dold Boxee i vardagsrummet och kan streama 1080p till sovrummet från den :). Lysande!

    Dock så utvecklas den inte längre, men känns ändå som dem mest kompletta mediaspelaren idag. Men den får förstås på nöten av en riktig htpc....
     
  17. pege63

    pege63 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Klår inte CubieBoarden på länge
     
  18. Gson81

    Gson81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nu har jag äntligen fått hem min Raspberry Pi.
    Fast jag får inte in iso och img filmer, jag bara ut ljud då. Vad är det för fel?
    Och sen är bilden för stor för skärmen, har testat att kabulera (Eller vad det heter), fast det funkar inte heller.
     
  19. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Tror det är MPEG-2 licens du behöver köpa för att det skall fungera. Finns här för några tior: http://www.raspberrypi.com/
    En del TV-apparater gör så där och ibland går det att slå av, i andra fall kan det finnas en HDMI port som är speciellt avsedd för om man kopplar in en dator och den brukar ha "overscan" avslaget. Om du har fler portar, testa alla. Kolla också inställningar på TV:n.

    Som en sista utväg så går det att justera in på raspberryn men jag har inte det i huvudet hur man gör. Det bästa är om du kan få TV:n att visa alla pixlar.

    Sen en liten parantes: Min ena plasma är inte Full-HD utan har en HD-Ready panel på 1024x768 pixlar (ganska vanligt på HD-ready plasmor). Default så tar den emot 1920x1080 och skalar om det men för att undvika de förluster det innebär så kan man ställa in Raspbmc till att köra 1024x768 och sedan ändra aspect ration till 1.33. Då kör man Raspberryn in TV:ns native upplösning vilket minimerar förlusterna vid skalning.
     
  20. Gson81

    Gson81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Då funkar iso och img filer om jag donerar. I såna fall donerar jag med en gång.
    För han öppnar som det vore en musik skiva eller musik fil.