Fråga: Mediaspelare för musik?

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av mr_c, 27 sept 2019.

  1. mr_c

    mr_c Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej på er!

    Sitter hemma i soffan och njuter av lite musik när jag började fundera på hur jag kan spela Tidal Master filer (MQA) på min stereo, utan att köpa en svindyr DAC och koppla en laptop till den.

    Android telefoner har stöd för att packa upp MQA filerna (och det låter riktigt bra!), men jag varken kan eller vill ha en mobil ligga bredvid förstärkaren för att spela musik.

    Min fundering är då: Finns det någon mediaspelare på marknaden som skulle klara av uppgiften? Jag tror den måste köra mobilt Android då jag inte sett några möjligheter att ändra inställningar för ljudkvalitet på Tidal i Android TV (canal digital oneplace box).

    Och i den bästa av världar om boxen har nån annan ljudutgång än bara hdmi, gärna USB eller optisk toslink.

    Hoppas någon har idéer
     
  2. Cyberott

    Cyberott Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

  3. mr_c

    mr_c Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack :)

    Ja en renodlad streamer kan absolut funka, tänkte det vore praktiskt om någon android utvecklare hade tänkt tanken på hifi. Då Tidal uppenbarligen gjort nånting så Android telefoner kan koda av MQA med ren processorkraft antar jag?

    Har testat kopplat telefonen (galaxy s9+) via USB till DAC och in i förstärkaren hemma och det är markant skillnad på ljud på MQA filerna, men det känns inte jättepraktiskt att ha mobilen ligga där.

    Det skulle såklart funka om Tidal kunde trycka ur sig en bra fjärrstyrning likt Spotify connect