Medlemmar som inte följer SweDroids regler

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av TookieDroid, 8 november 2011.

1. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag vet att dom flesta medlemmarna här inte har läst reglerna. Antingen är det så för att dom inte orkar eller så hittar dom kanske inte reglerna för hemsidan.

Jag blir irriterad när jag ser 10 trådar som har exakt samma innehåll.
    Eller när namnet på en tråd inte förklarar vad meningen med tråden handlar om.
    T.ex. i Optimus 2X delen så finns det flera trådar om 2.3 uppdateringen och ifall ICS släpps. Det är störande för en ny användare att gå igenom så många trådar bara för att hitta lösningen till deras problem. Man förstår varför det skapas nya trådar för ett problem fast än lösningen står nån sida bort.

Jag försöker inte framstå som en kiss ass för moderatorerna nu utan jag tycker bara att alla borde läsa och förstå reglerna för Swedroid!

När ni ser en person eller en tråd som går emot reglerna. AGERA! Lämna inte tråden för att sen tro att en moderator kommer ta hand om det!

Om ni ser att någon uppför sig fel i en tråd, ignorera inte det, utan rapportera medlemmen eller påminn personen att det dom gör är fel och går emot reglerna.

Jag älskar att vara här i Swedroid och jag vet att många andra också gör det. Jag har själv sett andra medlemmar uppföra sig som om moderator och det uppskattar jag verkligen.
    Reglerna finns för en anledning och det är för att det ska kännas skönt att besöka SweDroid.

Nu när Android har blivit så stor så kommer det bara nya medlemmar hit. Forumet blir större! Och det betyder mer jobb för moderatorerna. Så ifall ni struntar i att hjälpa till här så kommer det inte vara lika roligt att besöka sidan snart!

Vi är inte medlemmar här. Det är vi som är SweDroid!

Last edited: 8 november 2011
    x10_minipro, Eos95, droidbobby och 8 andra gillar detta.
  2. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Underbart initiativ!

Jag har själv sagt till nya medlemmar att det finns andra, större trådar om samma ämne/samma problem. Då blir jag påhoppad av någon med en count på 25 och säger att jag ska bete mig som folk och hjälpa personen ifråga...

1. LÄS REGLERNA!!
    2. SÖK!!
    3. KOLLA WIKIN!!
    4. GOOGLA!!
    5. Skapa din tråd, med en bra rubrik!

Snälla moderatorer bli liiite mer hårda :) Inte flashback nivå på det men en påminnelse och skrota tråden ifråga :) Tycker att HundHund; är den som är mest "påhugget" (hahah du vet vad jag menar ;) )

x10_minipro, droidbobby och TookieDroid gillar detta.
  3. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Håller med dig men när ni tillrättavisar någon gör det snällt och länka till stället där ni hittar lösningen på deras problem inte bara till en tråd för då blir folk upprörda. Det är även så att det är helt omöjligt att hålla koll i alla trådar så ser ni några problem så anmäl tråden så går det snabbt att fixa.

Självklart så ska vi som moderatorer blir ännu bättre men all hjälp är ju bra speciellt när det blir trådar som anmäls.

TookieDroid gillar detta.
  4. TookieDroid

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag tyckte också innan att moderatorerna borde bli lite hårdare, men sen kom jag på att dom inte behövde bli det ifall fler följde reglerna! :D

5. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Smart där! ;) Men tyvärr så är det inte alla som kan/vill gå reglerna tillmötes:ehm:

6. TookieDroid

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Ja och det är ju fan tråkigt att se när man vill besöka sitt favorit forum -.-

7. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Visst vore det underbart om alla kunde följa regler hela tiden, bara hålla sig till topic m.m m.m. Men nu är det människor vi har att göra med och en del av den ny som kommer hit har förmodar jag precis som i alla andra forum "nollkoll" på saker och ting. Låt säga att dom har en fråga i stil med "Hur gör jag för att på upp en widget på hemskärmen". Den personen är nog inte så inne i hur ett forum likt detta är uppbyggt och kanske därför inte hittar sökfunktionen och kanske bara tror att de ämnen som finns på första sidan är de som finns. Alla kommer som sagt in med olika grundkunskaper.

När det gäller flera trådar i samma ämne vore det bästa om mod tog och slog ihop dom när sådana rapporteras eller upptäcks av de själva. På så sätt minimeras ju antalet trådar där samma fråga dyker upp flera ggr. Men i slutändan så är det ändå ett trevligt och hjälpsamt bemötande som gör Swedroid till va det är och vad vi vill det skall vara. Vi kan faktiskt samtliga hjälpa mod genom ett kort på pekande om vart svaret finns och även ge de som frågar en länk dit. Rent generellt så lär sig folk bättre hur dom skall göra om dom får ett trevligt bemötande när dom gjort fel än en utskällning som man ser ibland.

Och nu för att "klaga" på TS. Hade inte den här tråden passat bättre i siterelaterat än OT?? ;)

8. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ser ingen skada i att vissa personer har lättare tillgång till denna tråd :teeth:

9. TookieDroid

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag tänkte på det innan jag skrev det här men tyckte att den passade mer i OT för att det är färre medlemmar som kollar i Siterelaterat än i Off Topic delen ^^

10. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Och om det passar bättre i Siterelaterat kan nog mods flytta denna tråd dit, men jag tycker att den passar bättre här. :)

11. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Jag tycker att den är bättre här, annars kommer det komma lite PH's som ska få upp sin count...

12. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Bra initiativ! Händer ibland att jag själv glömmer reglerna (senast igår) och då är det faktiskt bra med folk som påminner en, så länge det är på ett trevligt sätt. En besserwisser med pekpinne tycker ingen om. :D

13. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Inte för att vara sådan men det var faktiskt jag :cool:.

Jag sitter allt som oftast på tapatalk och skriver. Därför kan det ibland uppfattas som jag är en dryg jävel. Men jag orkar helt seriöst inte att gå ur tråden, hitta rätt tråd, kopiera trådens URL, gå in i tråden, klistra in och sedan skicka...

14. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Hehe, det var inte specifikt dig jag menade när jag talade om besserwissrar. Menade mer generellt sådant man stöter på ibland här på forumet men jag kanske skrev lite otydligt då jag i samma mening nämnde mitt lilla övertramp igår som du rättade mig på. Den rättningen var det inget fel på tycker jag. :P

15. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Håller helt med där...
    Personligen tycker jag det är bättre att läsa "dumma" kommentarer än folk som bara vräker ut sig ex. SÖK!!!, Tråden är anmäld till moderator!
    Sånt är bara tråkigt att läsa och när misstaget redan har begåtts varför bara skräpa ner ännu mer med meningslösa kommentarer. Oftast räcker det med ett svar eller en länkning och sedan behöver inte någon mer kommentera om den inte har något vettigt att komma med.
    Alltså det jag vill få fram är om man ska leka forumpoliser så får man iallafall göra det på rätt sätt.

"Ingen blir någonsin belönad för sin negativa inställning"

16. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Finns inget värre än "baksätesmoderatorer". På det forum jag modererar är sånt helt förbjudet.

Påpeka gärna poster som bryter mot reglerna genom PM till en moderator, men att skriva LÄS REGLERNA i var och varannan tråd är bara destruktivt.

17. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det här är off topic. Här kan jag väl skriva vad jag vill när jag vill och hur jag vill sålänge jag håller god ton. Spelar roll liksom. I de andra forumdelarna förstår jag restrektiviteten dock.

18. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hade underlättat om sökfunktionen på forumet inte hade varit helt jävla värdelös. Det går såklrt att använda Google till det också, men det blir lite omständigt.

19. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är praktiskt taget lika enkelt att söka genom Google på Swedroid som genom vBulletins inbyggda sökmotor. Bland alternativen för "Search" finns ett inmatningsfält för Google-sök, se bild nedan.

20. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Där ser man :P

Det va inget...

Last edited: 9 november 2011