Meizu 16T (SD855, 6.5″ SAMOLED, 4500mAh)

Diskussion i 'Meizu' startad av flipp, 8 okt 2019.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    [​IMG]



    Den 23 Oktober släpps Meizu 16T. Detta kommer bli min nästa telefon. :) Den tickar i princip alla boxar som är viktiga för mig.

    Bland specifikationerna märks en notchlös amoledskärm på 6.5" med 18.7:9 :ratio. D v s inte superavlång som de flesta nya telefoner!

    Yttermåtten ligger på 159.63 × 78.2 × 8.3 och vikten 183. Lättare att nästan alla nya telefoner i liknande storlek!

    Batteriet ligger på maffiga 4400mAh.

    Systemchippet är SD855 istället för SD855+, men priset väntas istället bli lågt (ryktet säger mellan $280 och $350).

    Kameraspecen är okända annat än att det rör sig om tre sensorer på baksidan med 12 MPix, 8 MPix and 5 MPix.

    Förmodligen kommer den inte släppas globalt så man får räkna med att importera från Kina och klara sig utan band 20 och 28.

    Meizu 16T hits over 400,000 points on AnTuTu - Gizchina.com
     
    Krille1869, dannejanne och Droid82 gillar detta.
  2. Droid82

    Droid82 Guest

    Den ser ut att vara väldigt trevlig. Prestandan, batteriet, designen, formatet, vikten, Meizus byggkvalité. Vad har du för åsikter om Meizus mjukvara? Hur är det med romstödet?
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Obefintligt romstöd. Gillar utseendet på Meizus mjukvara, har inga problem alls med hur det ser ut och fungerar. Dock har de midrangelrurar jag använt från Meizu tyvärr varit långsammare och laggigare än en Xiaomitelefon med samma hårdvara. Dock känns det som det borde vara svårt att misslyckas med 16T eftersom den kör SD855. Även om mjukvaran inte är perfekt optimerad så borde den råa kraften i chippet ändå innebära att saker flyter på bra. :)
     
    Last edited: 8 okt 2019
  4. Droid82

    Droid82 Guest

    Det låter perfekt, bara du gillar deras ui så lär det inte vara något problem med prestandan, milt uttryckt! Det låter verkligen lovande. Var brukar du oftast beställa meizulurar från?
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Droid82 gillar detta.
  6. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Pallar du deras UI så..men finns det svenska ens? Hade en gammal Meizu en gång, batteritiden var fantastisk men den låg två androidversioner efter till slut :) Hoppas dom skärpt sig
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ingen svenska men har inget behov av det. Underliggande androidversion är inte så intressant med skin som Flyme och MIUI.
     
  8. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 367
    Mottagna gillanden:
    5 119
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Hur är det med säkerhetsuppdateringar?
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kinaversionen av Flyme brukar få säkerhetsuppdateringar ofta. Den globala mjukvaran betydligt mindre ofta. I fallet med just 16T lär det nog aldrig släppas någon global firmware.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Droid82 gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  12. Droid82

    Droid82 Guest

  13. Droid82

    Droid82 Guest

  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, Meizu har aldrig varit bra på att uppdatera sin globala firmware. Kinesisk firmware brukar dock uppdateras rätt ofta. En nackdel med att köra kinafirmware kan dock vara att vissa appar inte fungerar. T.ex. fick jag inte igång android auto med kinafirmware på Meizu 15 Plus.

    Enligt den tyska sajten chinahandys har den kinesiska versionen av 16T stöd för band 20 vilket är bra.
    Meizu 16T vorgestellt - Ein Flagship zum Traumpreis!
     
    Droid82 gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fick hem min 16T idag. Tyvärr bråkar mjukvaran en hel del. Global firmware finns inte ännu så jag kör kinesisk Flyme 8.0. Det var lätt att installera google play men flera appar fungerar inte, t.ex. HBO och Svt Play. Netflix får jag bara att fungera med en gammal version som inte stödjer att ladda hem serier/filmer och titta off-line. Råder er att avvakta ett köp tills global firmware släpps (om den släpps). Bank-id, whatsapp, FB-messenger och det mesta i övrigt fungerar dock.


    En väldigt unik telefon då den har en ganska stor notchlös SAMOLED-skärm på 6.5" i 18.5 format. Den är också superlätt i handen jämfört med nästan alla andra telefoner idag.




    [​IMG]
     
    Last edited: 17 dec 2019
    chraist, Ilter och Krille1869 gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    chraist, Yoko666 och Krille1869 gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Inga fler här som skaffat en 16T? Jag tycker den är kanon. Har testat lite olika lurar på sistone men ingen kommer i närheten av 16T. Skärmen är i perfekt storlek med rejäl bredd samtidigt som den inte är för stor och ligger smidigt i handen/fickan. Flytet är föredömligt. Väldigt mjuka animationer och scroll. Batteritiden räcker och blir över även om den kanske inte är så fantastiskt som den borde vara utifrån batteriets storlek. Stockkameran är ganska medioker men gcam modden fungerar vilket förbättrar stillbilder både i dagsljus och mörker.

    Fick tag i en Mi 9T i veckan men den visade sig tyvärr vara chanslös mot 16T utifrån mina preferenser.

    16T är fortfarande inte Google certifierad så ett mindre antal appar fungerar inte men nästan allt fungerar och det räcker för min användning. Det kom en uppdatering för några veckor sedan som fixade så Googles speltjänster fungerar.
     
  18. Gargoyle

    Gargoyle Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick min i december och har bara haft den på wifi i hemmet och surfat med.

    Tycker den är rapp och tar hyfsade bilder. Ljudet har blivit bättre med Equalizer FX och Max volume booster.

    Har fått igång bank-id efter lite trubbel och är tvungen att köra en gammal Netflixversion som det skrivs om i en post ovanför.

    Storleken är acceptabel, mycket skärmyta utan notch och fingertrycksläsaren är jäkligt rapp även om det är den första in display jag testat. Har sett många slöa och oprecisa varianter på youtube men denna känns som att den tillhör de snabbare jag sett.

    Batteritiden verkar vara klockren men eftersom jag bara använt den utan sim-kortet så har jag ju inte testat den på riktigt men den borde kunna räcka i två dagar om man inte är en väldigt tung användare. 4500mah-batterit laddas upp på ca 1 timme och 40 minuter. Laddklumpen man får med behöver en adapter men jag kör ibland med min laddare till Mi Max 3 och det går lika snabbt som med originalladdaren.

    Nackdelen är ju då att Svtplay, Comhemplay, Sveriges radio inte stöds. Är detta nånting som skulle kunna åtgärdas med den Mokeevarianten eller nån Magisk i framtiden? (Har ingen erfarenhet av flashade telefoner öht även om det känns lockande i detta fall).
    Om jag inte får nån lösning på detta så funderar jag på att sälja av den eftersom jag vill ha en lur som ska kunna få igång allt jag slänger på den.

    Känns som att det inte finns nån telefon som passar mig på alla punkter nu för tiden nu när allt ska vara så smalt.

    Har en Mate 9 som jag inte kan göra mig av med eftersom allt är så jäkla bra fortfarande. Den är 78,9mm bred och de extra milimetrarna gör stor skillnad enligt mig.

    Har även en Mi max 3 men den är kanske på gränsen till för stor, plus att skärmen inte riktigt är tillräckligt crisp och kameran inte är tillräckligt pålitlig. Mi Max 4 kommer inte komma läste jag så det känns surt..

    När de vikbara telefonerna sjunker i pris blir allt bra för min del igen men tills dess får jag tråla runt på nätet i mitt sökande efter nån ny bred telefon med stor skärm, stort batteri, hyfsad processor och en kamera som inte sviker.

    Blir nog en Note 10 LITE när den sjunkit i pris fram till sommaren om jag nu inte får liv i Meizun...
     
    Last edited: 4 feb 2020
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kul med fler som har 16T. Ja, det är en stor nackdel att en del appar inte fungerar. I mitt fall är det bara svt play och hbo som är ett problem. Med svt play löste jag det genom att istället för appen lägga in ett bokmärke till webbsidan av svt play på hemskärmen. Det fungerar ju bra så länge man bara ska streama till telefonen, dock fungerar det inte med chromecast vilket är synd.

    Det du kan göra är att testa att använda den med sim-kort i vardagen och se om du verkligen kommer störas av att några appar inte stöds. Jag har märkt att jag inte störs speciellt mycket av det. Mokee har jag inte alltför höga förväntningar på ännu. Tyvärr brukar det ta lång tid innan liknande custom roms blir stabila. Vill t.ex. inte tappa flytet och batteritiden från Flyme 8. Det finns en rysk app (eller mod) som heter "putt reborn", den ska tydligen anpassa meizutelefoner till västvärlden. Dock måste man låsa upp bootloadern och roota telefonen för att kunna installera den. Ett aber är också att det knappt finns några instruktioner på hur man gör på engelska så jag har inte vågat testa. Sedan vet jag inte om den modden fungerar på just 16T. Startade en tråd om 16T på xda men den är i princip helt död.
     
  20. Gargoyle

    Gargoyle Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har tänkt att testa den i verkliga livet. Är väl en liten perfektionist vad gäller krav på tekniska prylar som man köper. Känns mest som att jag kommer störa mig på att comhem-appen inte fungerar,
    har börjat använda den rätt ofta för att kunna spela in sport på Tivo:n om man inte hinner hem samt att kunna chromecasta alla kanaler till tv:n i källaren även om jag har andra enheter som löser detta på hemmaplan.

    Putt reborn var en nyhet för mig, spännande!

    Kollade på denna länk för ett par veckor sedan:

    Easy Method to Root Meizu 16T using Magisk without TWRP

    Kan det vara något att testa tro?

    Killen som skrivit instruktionerna verkar ha en del shoutouts på XDA bl.a så det
    verkar inte vara en komplett dåre eller någon form av bot.

    Ser att du också har en Mi max 3; har du några andra större telefoner som du siktat in dig på?
     
    Last edited: 4 feb 2020