Meizu 16th

Diskussion i 'Meizu' startad av flipp, 8 aug 2018.

  1. jonas740

    jonas740 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    36
    Ja jag kontaktade Meizu och fick bekräftat att Svenska inte är med. De skulle dock vidarebefordra detta och försöka få med det i en kommande uppdatering

    Men kan man leva med att inte ha svenska tänker jag?

    Jag tror nog att 1080p är fullt tillräckligt och designen på luren är den som passar mig bäst. Alternativet är en Xiaomi MI 8 och då får jag en notch som jag egentligen inte är så sugen på tyvärr.

    Vad funkar bäst? Xiaomi eller Meizu?
     
    Droid82 gillar detta.
  2. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag tror att @flipp@flipp bättre kan svara på den frågan då min erfarenhet av Meizu är mycket mer begränsad än flipps. Vad gäller att leva utan svenska på telefonen så kan jag personligen lätt göra det som jag känner nu. Ibland tycker jag att engelska är att föredra över svenska på tekniska grejer på grund av att det blir lättare att googla efter lösningar på problem, och även lättare att hitta fler och bättre tips osv.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om du velar så välj Xiaomi istället. Deras telefoner är bättre anpassade för västvärlden.
     
  4. jonas740

    jonas740 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    36
    Problemet är bara att jag gillar designen på meizu 16th. Är det bara att man får köra den på engelska till de lägger till svenska så är det inget hinder för mig.

    Men hur är Meizu jämfört med Xiaomi kvalitetsmässigt, buggmässigt, supportmässigt med uppdateringar och sådant?

    Jag vill gärna testa en amoled skärm och jag vill helst inte ha en notch. En bra kamera är rätt viktigt dessutom.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    - Meizu brukar ha bättre byggkvalitet än Xiaomi men skillnaden är liten.
    - Buggar är enligt min erfarenhet vanligare på Meizu
    - Uppdateringar kommer ofta på båda under förutsättning att du kör kinesisk firmware. Kör du global firmware är Xiaomi mycket bättre.
    - Har haft Mi 8 och har nu en Meizu 15 Plus. Skulle säga att det är ganska jämnt skägg mellan kamerorna (stillbilder), i mörker kanske Meizun till och med är lite bättre men svårt att säga då jag inte haft båda samtidigt. Kameran på 15 Plus var en positiv överraskning och det är samma hårdvara på Meizu 16.
    - Om du behöver hjälp med telefonen från användarcommunityn vinner Xiaomi med hästlängder. Det finns livliga forum som XDA där du kan få hjälp med t.ex. Mi 8, tyvärr gäller detsamma inte Meizu 16.
     
    Droid82 gillar detta.
  6. jonas740

    jonas740 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    36
    Tackar för en utförlig information om de bägge.

    Ja det är egentligen Notchen som talar emot Xiaomin. Jag tror jag kommer störa mig på den.

    Jag har förstått att "supporten" är bättre på Xiaomi, de känns mer etablerade skulle jag säga. Men jag skulle nog tycka att MI Mix 3 är det som skulle falla mig i smaken bäst och den kommer inte med global version på ett tag.

    Tänkte slå till på en lur den 11e nu när de har lite bra priser. Det lutar åt en Meizu. Då blir det en global version.

    Jag kör en Elephone S8 idag där support är i stort sett obefintlig och jag har velat byta ett tag då den har lite för många buggar och uppdateringar kommer inte. Men skärmen är fin vilket är behållningen med den. Så meizu eller xiaomi kommer högst troligt va ett lyft.
     
    flipp gillar detta.
  7. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Xiaomi mi mix 2s har ingen notch, finns 11/11 erbjudanden på aliexpress
     
  8. jonas740

    jonas740 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    36
    Jo jag vet, enda två sakerna den inte har som jag gärna vill ha på min nästa lur är Amoled och frontkameran högst upp. Annars är den klockren.

    Om jag absolut måste ha en xiaomi nu så är det troligen MI 8 SE det skulle luta åt. Med tanke på priset på den så skulle jag kunna leva med en liten notch.
     
    flipp gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Är det Meizu 16 med SD845 eller nya 16X med SD710 du funderar på? Tror jag tagit den senare om jag köpt någon av dem. Den är billigare och lär ha bättre batteritid, tror prestandan ändå kommer vara tillräckligt bra.
     
  10. jonas740

    jonas740 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    36
    Det skiljer inte massor med pengar mellan de båda som jag sett.

    Det är Meizu 16th jag kikat på med SD845. Den hade lite bättre ljud och va något mer "premium" utifrån vad jag läst.

    Tror du skillnad i batteritid är så stor vid vanligt användande?

    Det är lite synd att svenska inte finns på den(men jag antar att man iaf kan ha svensk inmatning med typ SwiftKey iaf)

    Xiaomi har varit tilltalande oxå. Men ljudet i deras lurar har aldrig låtit bra utifrån de tester jag sett samt att då blir jag tvingad till en notch.

    Om man inte tar varken meizu eller xiaomi. Vad finns det för vettigt alternativ då i samma prisklass?
     
  11. jonas740

    jonas740 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    36
    Nu har det blivit en beställning på en Meizu 16X iaf. Jag läste på lite mer och som du sa så verkar SD710 ha tillräckligt med kraft samt va mer strömsnål.

    Jag lyckades spräcka displayen, genom att tappa fjärrkontrollen, på min nuvarande telefon igår och det tog jag som ett tecken, varpå jag la min beställning

    Får väl se hur lång leveranstid det är. Det skulle vara med DHL men de skickas inte förrän den 12e som jag förstod det.
     
    flipp gillar detta.
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 044
    Mottagna gillanden:
    8 476
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Är bakgrundssuddet när man drar ned notifikationer dynamiskt i Flyme 7 än @flipp@flipp eller är det fortfarande bara en screenshot som tas som blir en stillbild och inte reflekterar det som rör sig bakom dynamiskt? En ändring jag trist noterade när jag bytte från 6 till 7 på den Meizu 6 Plus jag hade ett tag förut.
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kul .Vilken butik beställde du ifrån?
     
  14. jonas740

    jonas740 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    36
    Det va en Meizu Official på Aliexpress som hade erbjudande om man la en Pre order. Det va tydligen ingen tull o moms heller stog det.

    Så man betalade några hundra nu och resten den 11e. Sen skickas den som jag förstod.
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra pris ser jag. $307 plus frakt för den svarta med erbjudandet. Den vita tycker jag ser riktigt läcker ut också. Dock lite dyrare. Vilken färg tog du?
    Aliexpress.com : Buy Official Global Version Meizu 16 6GB 64GB/128GB Snapdragon 710 6 inch 2160x1080P Front 20MP 3100 mAh In Screen Fingerprint from Reliable Mobile Phones suppliers on MEIZU Official Store
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kan kolla upp detta när jag kommer hem. Är tillbaka på Mi Max 3, velar lite kring vilken jag ska använda som daily driver.
     
  17. jonas740

    jonas740 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    36
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har du fått telefonen ännu?
     
    bernard gillar detta.
  19. jonas740

    jonas740 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    36
    Det tog lite tid innan de skicka den för de hade fått galet mycket beställningar under 11/11. Men den är på väg o jag hoppas att den dyker upp under veckan nu.
     
    bernard gillar detta.
  20. jonas740

    jonas740 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    36
    Igår dök den upp. Jag är hitintills väldigt imponerad. Fingeravtryck samt face är riktigt snabbt att låsa upp. Luren känns kvalitet rakt igenom och flyter bra.

    Skärmen är fin och kameran ger mycket bättre bilder än förväntat.

    Visst det märks att de haft iphone i åtanke när de skapade den iaf
     
    flipp gillar detta.