Recension: Meizu M3 Max första intryck

Diskussion i 'Meizu' startad av flipp, 25 nov 2016.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det finns inte speciellt många smartphones på 6 tum att välja mellan för den som tycker 5.5 tum är i minsta laget. I synnerhet om man vill hålla sig till en budget på 2-3000 kr. Jag har tidigare använt Nexus 6 som på många sätt var en utmärkt phablet, tyvärr föll den på undermålig batteritid, man kunde inte lita på att den skulle orka en hel dag vid hårdare användning (fick ut runt 4 timmar SOT på Nexus 6). Sony Xperia XA Ultra är en annan phablet på 6 tum men den dras precis som Nexus 6 med undermålig batteritid. Som alternativ till Nexus 6 köpte jag en Mi Max i slutet av sommaren som levererade fantastisk batteritid och flyt, problemet var dock att 6,4 tum kändes i största laget, jag kunde aldrig vänja mig vid storleken, nästa phablet att testa blev Meizu M3 Max.

    Telefonen beställdes från Hong Kong Goldway på Aliexpress. Kartongen med telefonen var mycket väl förpackat och frakten tog ca 2 veckor (Singapore Post). M3 Max levereras i en ganska snygg låda, själva innehållet i lådan är dock väldigt spartanskt. Endast instruktionsbok, laddare och sim-kortspin ingår. Telefonen levererades med en global firmware men eftersom jag inte vet om det är en forkad variant flashade jag in den senaste versionen av den kinesiska firmwaren (Flyme 5.2.5.2A).


    View: http://imgur.com/a/ygGOE


    Byggkvalitet, design och känsla i handen

    Det första som slår när man tar upp M3 Max är byggkvaliteten och premiumkänslan. I en tidigare jämförelse mellan Redmi Note 3 Pro och Meizu M3 Note här på Swedroid prisade jag byggkvaliteten på M3 Note. Med M3 Max tar dock Meizu premuimkänslan ett steg till med avfasade metallkanter och en tunnhet på 7,9 mm.

    Vikten på 189 gram är väl avvägd, tillräckligt tung för att kännas solid och samtidigt inte för tung, telefonen ligger skönt i handen. Jämfört med konkurrenten Mi Max finns det heller ingen tillstymmelse till knarrande när man försöker bända telefonen. Rent estetiskt är M3 Max också en fullträff, det faktum att kanterna runt skärmen är lite tunnare än på M3 Note gör att den ser ännu läckrare ut. Sammanfattningsvis kan man säga att Meizu lyckats bra med att skapa en snygg 6 tums phablet som både känns ruskigt välbyggd och som ligger bra i handen. Den enda nackdelen jag kan hitta är ett screen to body ratio (73 %) kunnat vara ännu lite högre. Kanterna på sidorna är tunna men kanterna uppe och nere hade gärna fått vara något tunnare.
    Betyg 9/10.


    Skärmen

    M3 Max är bestyckad med en 6 tums skärm med en upplösning på 1080p. Som brukligt på IPS-skärmar är betraktningsvinklarna goda, vitt ser vitt ut och inte lite blåaktig som på M3 Note. Tyvärr är svärtan är inte den bästa och den har lite för låg upplösning för att text ska kännas riktigt knivskarp. Att den inte högre upplösning än 1080p känns dock som en okej kompromiss eftersom det gynnar batteritiden.
    Betyg 7/10.


    Prestanda

    Precis som nästan alla budgetlurar från Meizu kör M3 Max Helio P10. I benchmarkprogrammet Atuntu brukar P10 prestera ungefär 50 000 poäng så det är förhållandevis långsam processor för att röra sig om en midrangephablet som släpptes andra halvan av 2016. Prestandan vid min typ av användning är dock god, att öppna och använda appar, scrolla i webbläsaren och swipa fram och tillbaka går snabbt utan lagg. Dock märker man skillnad mot t.ex. Mi Max som i allmänhet kändes lite snabbare. Skillnaden är dock inte så stor så att jag skulle betrakta det som avgörande. Spelar man avancerade spel är dock helio P10 inte speciellt lämplig, grafikkretsen är ganska undermålig. I övrigt är telefonen bestyckad med 3 GB ram och 64 GB flashminne. Ganska trevligt med 64 GB intern lagring då de flesta lurar i samma prisklass ligger på 32 GB.
    Betyg 7/10


    Batteritid

    M3 Max har ett generöst batteri på 4100 mAh och det märks verkligen när man använder telefonen. Trots att skärmen än större än på M3 Note (som har samma sorts batteri) så upplever jag inte att batteritiden är kortare, känslan är istället att M3 Max har likvärdig batteritid eller t o m något längre. Kanske beror det på att M3 Max har en mer optimerad mjukvara än den tidiga version av Flyme 5 som jag körde M3 Note. Vid blandad användning under en dag kan man räkna med ca 7 timmar SOT (ungefär samma batteritid som jag hade med Redmi Note 3 Pro). Stanbydrain är ganska låg, under en natt har den dragit mellan 2-4 procent, inte anmärkningsvärt bra men fullt godkänt. I sin helhet är batteritiden kanon och jag kan inte tänka mig att jag någonsin kommer lyckas dränera batteriet på en dag. I genomsnitt laddar jag telefonen varannan dag men den håller givetvis tre dagar eller längre vid lätt användning. Ytterligare ett plus för M3 Max är att den har stöd för mCharge (som jag tror är en omskrivning för MediaTek Pump Express). Batteriet laddas från 0 till 50 procent på ca 30 minuter, 0-75% på ca en timme och från tomt till fullt på ca 1 timme och 45 minuter.
    Betyg 9/10


    Kameran

    Meizu har uppgraderat kameran från M3 Note i M3 Max. Det är samma sensor (IMX 258) som sitter i Xperia XA, Xiaomi 4c, Xiaomi Redmi Pro, Mi 5s Plus m.fl. Bilderna blir bättre än på M3 Note (som hade en riktig svag kamera) men tyvärr hade jag nog väntat mig lite bättre resultat. Om det inte är optimala ljusförhållanden blir det mycket problem med brus och vid makrobilder har den ibland problem att hitta fokus. Bilder i kvällsbelysning blir ganska dålig vid autoinställningar men det finns ganska många manuella inställningar man kan justera om man orkar. Ska man jämföra med andra lurar i samma prisklass skulle jag säga att kvaliteten vid auto-inställningar är ungefär detsamma som på Redmi Note 3 Pro eller Mi Max.
    Betyg 6/10


    Flyme

    Antingen hatar man eller älskar man Flyme. Personligen har jag alltid gillar Meizus ganska rejäla omarbetning av Android, det är snyggt, snabbt och funktionellt. Speciellt mycket gillar jag multitasking menyn som man kommer åt genom att svepa från skärmens nederkant. Till en början hade jag de vanliga problemet med att alla notifikationer inte kom fram (t.ex. whatsapp) men efter lite tweakande i inställningarna för ramhantering och batteribesparingsfunktionerna så funkar det utan problem. Att köra kinesisk firmware fungerar bra, en hel del bloatware går att avinstallera och när man gjort det känns den som den som den globala versionen med undantag för att man får upp någon notifikation på kinesiska då och då (dessa appar går säkert att ta bort om man rootar den).
    Betyg 8/10


    Telefonfunktionalitet och ljud

    Eftersom jag mest rör mig i Umeå har jag aldrig problem med 4G täckning trots att M3 Max inte stödjer alla svenska band. Samtalskvaliteten vid telefonsamtal är god och jag har inte märkt av några problem där överhuvudtaget. Samtal låter klart och tydligt och ljudnivån är tillfredsställande. Vad gäller ljudet från högtalaren är det också bra både vid samtal och vid musikuppspelning, varken bättre eller sämre än en genomsnittlig phablet (även om jag saknar stereohögtalarna från Nexus 6).
    Betyg 8/10


    Sammanfattning

    I sin helhet är Meizu M3 Max en riktigt trevlig bekantskap. Av de midrangelurar jag använt under året har nog ingen annan känns så trevlig att använda och då har jag ändå försökt räkna in att man brukar känna sig "nykär" i en telefon de första veckorna. Möjligen var jag lika nöjd med Redmi Note 3 Pro den första tiden i våras men det är ju ett rätt gott betyg i sammanhanget.
     
    Last edited: 25 nov 2016
    indika, Krille1869 och Effect gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tyvärr tappade jag min M3 Max på ett stengolv så skärmen sprack. Riktigt trist då jag var grymt nöjd med den. Funderade på att beställa en lika dan igen men istället har jag lagt en order på ZTE Nubia Z11 Max som har SD652, en bättre kamera och lite smidgare yttermått till ungefär samma pris.