Meizu M5

Diskussion i 'Meizu' startad av flipp, 23 jan 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har en mattsvart M5 på ingång (liksom en M5 Note). Ser fram emot att testa.
     
    bernard gillar detta.
  3. DigitalMad

    DigitalMad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    196
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Flippen vi vill ha reviews ✌️
     
    flipp och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hear, hear :)

    Det är ont om 5,2" och mindre telefoner, vilket gör denna extra intressant i mitt tycke.
     
    indika och flipp gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Absolut. Det rör sig dock om en budgetlur så förväntningarna måste anpassas till det. Beställde premiumvarianten med 3/32 för drygt 1100 kr. Jag tycker den mattsvarta polykarbonaten ser riktigt cool ut. Batteritiden ska också vara riktigt bra enligt vad jag läst. Synd att de inte satsade på en lite bättre SOC bara.
     
    Last edited: 29 jan 2017
    indika gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nu har jag även fått hem en Meizu M5:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den mattsvarta polykarbonaten ser rätt läcker ut och den är skön att hålla i på grund av den matta plasten och den låga vikten (138 gram). Den kör YunOS istället för vanliga android men har ännu inte märkt någon skillnad mot M5 Note när det gäller att kompatibilitet med appar osv. Har lagt in samma version av Flyme 6 Beta som jag installerade på M5 Note. Har testat både M5 och M5 Note en hel del idag och igår och här är lite snabba intryck som skillnaden.
    - De stödjer samma LTE-band 1/3/7/38/39/40/41
    - M5:an har ju smidigare yttermått och den är väldigt mycket lättare i handen (138g vs 175g) än M5 Note
    - Byggkvaliteten är bra mycket bättre på M5 Note som är byggd som en pansarvagn, M5:an är inte dåligt byggd, den knarrar inte och känns ganska solid men den är inte lika vridstyv och den känns inte lika premium som M5 Note
    - Har tagit en del foton med båda lurarna och bildkvaliteten är väldigt lika. Kanske är det t o m samma kamerasensor som sitter i, skulle inte förvåna mig. Jag är rätt nöjd med kameran och bildkvaliteten är lite bättre än jag väntat mig. Jag kommer lägga upp bilder i helgen där jag jämför M5 Note mot Xiaomi 5S Plus.
    - Skärmen är bra mycket bättre på M5 Note, man ser skillnad direkt, färgerna är mycket starkare och kontrasten är bättre. Betraktningsvinklarna är lika bra på båda.
    - Fingeravtrycksläsaren fungerar lika bra på båda lurarna.
    - Batteritiden är bra på båda två men bättre på M5 Note som har ett större batteri. Maxade ljusstyrkan och körde ett program på SVT-play i 45 minuter. Detta drog 10 procent av batteriet på M5 Note och 13 procent på M5.
    - Märker ingen större skillnad vad gäller ljudkvalitet med hörlurar eller när man spelar musik från högtalaren. Ljudkvaliteten med hörlurar är bra på båda men tyvärr är högtalaren inte den bästa på någon av lurarna.
    - M5 Note är lite rappare p g a en snabbare SOC (MTK 6755 vs MTK 6750). Testade att öppna appar samtidigt på båda och M5 Note var i regel lite snabbare. Skillnaden märks mest när man startar spel.

    Totalt sett tycker jag M5:an verkar vara en helt okej budgetlur. Den är rätt snygg och ligger bra i handen, kameran var också lite bättre än jag väntat mig, men M5 Note känns ändå klart bättre överlag, framför allt är det byggkvaliteten och skärmen som är bättre på M5 Note.
     
    Last edited: 2 feb 2017
    flat7 och DigitalMad gillar detta.
  8. nilzie

    nilzie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Dom ska släppa M5s snart. Det skumma är att den har mtk6753 istället för m5 som har p10. P10 är en klar uppgradering. Lite skumt att dem går bakåt. Bara 2900 mah batteri också
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det är M5 Note som har P10, M5 har MT6750.
     
    nilzie gillar detta.
  10. nilzie

    nilzie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Ah, trodde 6750 var som en budget p10.

    Men 6753 sämre än 6750 . Samma CPU men 6750 har bättre gpu. Dessutom är 53an över 3 år gammal... Förstår inte hur de tänker. Skönt för dem som har köpt M5 iaf att inte få ångest :P
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror de riktar in sig på konsumenter som inte är så tekniskt intresserade och som inte behöver kraftfull hårdvara. En average Joe märker inte så stor skillnad på en 6753 och en P10 (eller nya P20), däremot kommer de gilla designen, byggkvaliteten och gränssnittet (Flyme) på en telefon från Meizu. De sparar förmodligen ganska mycket pengar på att köra den här strategin. Det gick rätt bra för Meizu 2016 trots att de blev hånade av diverse teknikentusiaster.