Meizu MX4. En liten recension.

Diskussion i 'Meizu' startad av dannejanne, 8 feb 2015.

1. kabel87

kabel87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Det gjorde det också :) Nu slipper jag china unicoms bootscreen :)

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Nu väntar man bara på Lollipop. Inget kommer att förändras utseendemässigt i det stora hela men det sägs att flytet förbättras vilket är det enda jag önskar i första hand. Sägs landa mitten av Maj nu eller början av Juni. Alltså jag är så nöjd med min MX4 jag känner fortfarande inget sug efter ny mobil. Älskar Flyme OS överlag. Gillar även design/formspråket också och tycker den ligger bra i handen. Speciellt efter att jag köpte ny baksida till den som har mer fäste. Köpte en sån där med imiterad trä. Mycket bra grepp i den.

3. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    En negativ sak jag märkt av på sistone är att mitt oleophobic coating lager har börjat slitas ut på nederdelen utav skärmen där jag använder den som mest och fingeravtryck lätt börjat synas. Men igår kväll så applicerade jag ett tunt lager Turtlewax Rainclear eller vad den nu heter och det gör så att skärmen känns som ny igen inga fingeravtryck fastnar och det glider bättre igen på det slitna området. Får se hur länge det sitter kvar.

bernard gillar detta.
  4. kabel87

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Precis, tycker dock det flyter på bra, bättre än min mi4 iallafall. Iof märkt att den segar ibland när man gör mycket samtidigt men inget allvarligt.. Har lite svårt att vänja mig med att bara ha en knapp och kommer på mig själv ibland med att försöka gå bakåt genom att trycka nere till höger om "ringen" inget jag stör mig på dock :)
    Kör tempered glass så det lär inte vara några problem för mig iallafall.

Har du bild på baksidan samt vart köpte du det? Har bambo på mi4an och älskar det

5. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Flytet är överlag väldigt bra men ibland segar det ihop lite ja. Inget allvarligt dock. Fixar bild lite senare!

Vägrar köra med skydd av något slag på alla mobiler jag vill ha "naket" :)

6. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
  7. kabel87

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
  8. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det tycker jag att du ska göra! Riktigt bra grepp i det också som sagt känns nästan som baksidan på en Nexus 5 men med fördelen att flott typ aldrig syns.

9. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Här kommer en lite bättre bild. Den andra var lite taskig kvalité.

bernard gillar detta.
  10. kabel87

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Sjukt snyggt :D har beställt ett sådant nu [emoji1]

11. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Inte en enda synlig fettfläck på skärmen idag inte behövt torka av den en enda gång jämfört med efter nästan varje gång jag använt den innan appliceringen. Som sagt ska bli kul att se hur länge det sitter i. Rapporterar om det vid senare tillfälle.

bernard gillar detta.
  12. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag provade en läckt version utav Lollipop lite snabbt på min MX4 idag. Men jag rullade tillbaka till KitKat ganska så snart för det var märkbart att den inte var färdig och inget jag skulle vilja använda dagligen.

När den flöt på så flöt det på väldigt bra. Märkbart bättre responsivitet och flyt än på KitKatbaserade firmwares. Men oftast så var det väldigt hackigt överallt (mycket värre än KitKat) och det var uppenbart att de inte har hunnit optimera det alls än. Det märkliga var att flytet oftast var dåligt men korta stunder på samma ställe var det grymt. Men när det flöt på som det skulle så fick man en förhandsvisning på att flytet indeed kommer att bli märkbart förbättrat och telefonen känded mer responsiv överlag med lenare animationer.

Den suddade bakgrunden för notifikationsfältet fungerade inte alls till exempel. När man ändrade ljusstyrka så blev det en konstig gul bakgrund på slidern också. Så att det inte var komplett än märktes mycket väl.

13. fluppen

fluppen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Ang appliceringen av turtle wax antivatten medel, det sitter i ca en vecka.
    Jag körde det på min Z ultra efter jag tagit bort splitterskyddet

14. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Alltså shit jag prövar Lollipopläckan nu igen och har satt "dynamic blur" till "low". Hade det på "high" förut och uppenbarligen var det det som orsakade lagget i systemapparna. Nu är det typ AOSP smooth helt plötsligt. Jävlar vilken skillnad i flyt och responsivitet mot KitKatbaserade versioner. Det här kommer bli grymt när det är klart för release och är fullt optimerat.

bernard gillar detta.
  15. kabel87

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Bättre flyt? Ojoj kommer bli spännande! Älskar telefonen redan, bra mycket bättre flyt än min mi4, känns som xiaomi tabbat sig lite med miui v6, tyvärr ganska dåligt flyt i OSet och i appar på miui jämfört med flyme OS. Hade sjukt dålig batteritid i början ca 2h screen on time (5 med samma förutsättningar med mi4an) men raderade batterystats igår och nu har jag 5h on screen time med 8% kvar så inget att klaga på där. Sjukt nöjd!

16. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Ja det är märkbart bättre flyt och mycket mer responsivt överlag det märker man på en gång. Animationer är som sagt mycket lenare de också. Jag ska ju inte sträcka mig så långt och säga att det är Nexus smooth men det är i alla fall och snuddar på den känslan. Provar på det lite mer nu det har sina buggar men det går att använda. Stabilt utan krascher hittills. Kan faktiskt inte minnas att jag har haft en enda force close under hela tiden som jag har haft min MX4 så visst är Flyme OS stabilt som fan trots kraftig modifikation utav Android. Batteritiden verkar också vara lite förbättrad i Lollipop den känns lite mer stömeffektiv faktiskt.

För övrigt så är det mesta sig likt. Inte mycket som är förändrat. Men den nya Lollipopanimationen när man öppnar en app från t.ex. Play Store eller notifikationsfältet är intakt från Vanilla vilket är nice jag föredrar den istället för att det glider in från sidan. Känns mer naturlig. Annars så har de slipat lite på typsnittet på vissa ställen och det är aningen fetare vilket ser bättre ut. Samt "pull down screen" funktionen med SmartTouch är lite mer vettig då skärmen stannar nere tills man själv väljer att trycka upp innehållet igen (förutom om man öppnar en ny app t.ex. då åker allt upp igen). Så överlag känns det mycket mer polerat samtidigt som flytet är markant förbättrat. Mycket är precis lika smooth som Vanilla Android 5.x. Det kommer att bli riktigt bra detta ska du se.

Last edited: 15 maj 2015
  17. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Förlorade bara 1% batteri över natten på 4 timmars kort sömn. Så standbytid verkar vara förbättrad. Batteriet känns som sagt snålare överlag. Men statistiken ser lite skev ut när man tittar på den dock. Använt mycket Chrome i sängen sedan jag vaknade t.ex.

Men shit, flytet... så mycket bättre. Känns nästan som man sitter med en Vanillalur.

18. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 405

MINA ENHETER

bernard gillar detta.