Meizu sålde 22 miljoner smartphones 2016

Diskussion i 'Meizu' startad av flipp, 10 jan 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    http://www.androidheadlines.com/2017/01/meizu-managed-sell-22-million-smartphones-2016.html

    Det här var rätt överraskande för mig. Ökningen från 2015 är liten (2 miljoner fler lurar) men ändock en ökning. Trodde Meizu var på väg ned, mycket på grund av att de släppt lurar med rätt trist hårdvara under 2016, men det verkar alltså som deras telefoner säljer som smör ändå. Förmodligen beror det på att de lyckats nästan hundraprocentigt med byggkvalitet och design, sedan tycker jag flytet i Flyme är grymt bra även på klen hårdvara (t.ex Helio P10).
     
    indika gillar detta.
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det förvånar mig faktiskt inte om jag skall bara helt ärlig. Vi här i väst är relativt avskärmade från den östliga marknaden. Jag kan tänka mig att 20 miljoner enheter är en ganska liten marknadsandel därborta men i EU skulle det ju vara helt enormt.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jo, precis, Oppo och Vivo är flera gånger större än Meizu men ändå intressant att de inte backat (vilket jag hade gissat).
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Väldigt tråkigt om Meizu skulle konka. De gör snyggast telefoner och erbjuder mest hårdvara för pengarna. Den globala mjukvaran är dock kraftigt eftersatt, men jag antar att deras problem främst beror på vikande försäljning i Kina. Det är svårt att konkurrera mot Xiaomi, Oppo och Huawei/Honor.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Enligt GSMArena hade de under 2016 nästan 3000 butiker i Kina. Förvisso var det länge vanligt att telefoner köptes över disk i Kina, men det har ändrats mycket snabbt.

    De som försörjt sig på att främst sälja över disk, och inte hunnit ställa om och inleda samarbete med de stora onlineaktörerna, kommer nog ha några tuffa år framför sig.

    I augusti 2018 inleddes försäljingen av den här modellen främst i de fysiska butikerna vad det verkar: Meizu 16 sold out within seconds in its first sale in China, bookings still open - Gizmochina

    Har de fortsatt på samma bana är det inte konstigt om de blöder pengar.

    Det är ju en bransch med extremt små marginaler. Priserna är redan pressade på den kinesiska marknaden, så logistiken och butikshyrorna för ~3000 butiker måste vara mördande.


    De tillverkare som fokuserat på att flytta stora volymer/ständigt lanserat många billigare modeller kommer nog också få det extremt tufft nästa år. Lägstnaivån är så pass hög sedan en tid tillbaka att de flesta inte ser det som nödvändigt att uppgradera förrän telefonen helt enkelt blivit så sliten att den inte längre fungerar/eller för att uppdateringarna slutat komma och påverkar funktionaliteten. Xiaomi är väl ett undantag då de säljer internationellt i mycket större omfattning än andra aktörer.


    Att en global recession slår till samtidigt är väl kanske inte helt optimalt. Det blir nog många tillverkare som kommer få stora problem under 2020.
     
    Last edited: 30 jul 2019
    Kristy gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, tror det ligger mycket i det. Priserna på Meizus lurar har varit väldigt låga senaste året. De har till och med marknadsfört sig som ett billigare alterantiv till Xiaomi (!). Jag tror inte de har några marginaler alls utan de har nog försökt att sälja riktigt stora volymer, om den strategin nu misslyckats är det nog kört tyvärr.
     
  8. stn

    stn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Är främst Huawei som fullständigt krossar konkurrenterna i Kina. Xiaomi och Oppo ligger förvånansvärt still.
     

    Bifogade filer:

    flipp och bernard gillar detta.
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Bra med stöd från Xi Jinping tydligen. :D