Enligt GSMArena hade de under 2016 nästan 3000 butiker i Kina. Förvisso var det länge vanligt att telefoner köptes över disk i Kina, men det har ändrats mycket snabbt.
De som försörjt sig på att främst sälja över disk, och inte hunnit ställa om och inleda samarbete med de stora onlineaktörerna, kommer nog ha några tuffa år framför sig.
I augusti 2018 inleddes försäljingen av den här modellen främst i de fysiska butikerna vad det verkar:
Meizu 16 sold out within seconds in its first sale in China, bookings still open - Gizmochina
Har de fortsatt på samma bana är det inte konstigt om de blöder pengar.
Det är ju en bransch med extremt små marginaler. Priserna är redan pressade på den kinesiska marknaden, så logistiken och butikshyrorna för ~3000 butiker måste vara mördande.
De tillverkare som fokuserat på att flytta stora volymer/ständigt lanserat många billigare modeller kommer nog också få det extremt tufft nästa år. Lägstnaivån är så pass hög sedan en tid tillbaka att de flesta inte ser det som nödvändigt att uppgradera förrän telefonen helt enkelt blivit så sliten att den inte längre fungerar/eller för att uppdateringarna slutat komma och påverkar funktionaliteten. Xiaomi är väl ett undantag då de säljer internationellt i mycket större omfattning än andra aktörer.
Click to expand...