Fråga: Mejl-spam - Gant?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 28 aug 2022.

Taggar:
  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 638
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

    Jag bryr mig normalt inte om spam i webmejl men måste fråga om detta är ett "känt" problem eller bara hos mig och kanske legitimt?
    Jag har 2st webmejl, Gmail och Yahoo och på båda får jag flera ggr/dag spam från GANT (klädesmärket) och det verkar vara seriösa annonser?
    Bryr mig normalt inte och får väldigt lite spam och jag svarar normalt aldrig för då vet dom ju att mejlen är aktiv, men OM denna är legitim av någon orsak så kan jag ju svara och avbryta prenumerationen och det borde inte bli ett problem, så känner ni till just denna? (nej jag handlar inte från Gant själv)

    p.s jo det hamnat i spamfiltert men jags stör mig ändå :P
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Den här får jag upp till flera gånger om dagen. Har aldrig varit inne på någon nätsida av den kategorien, så jag gissar det är en smitta från någon annan sida var jag har uppgett min e-postadress.
    Håller med, det är störande att inte veta vart den kommer från, även om den fastnar i spamfiltret.
    Sarah.png
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Att ett seriöst klädmärke skulle skicka epost flera gånger om dagen, dessutom utan någon "avprenumerera"-länk längst ner i mailet, låter osannolikt. Om det finns en avprenumerera-länk så tycker jag nog att det är värt att testa den, de skickar ju redan massor så om det är fejk-mejl så gör det nog ingen skillnad ifall de vet att din adress är aktiv eller inte. Men utskick flera gånger om dagen skulle nog ett seriöst företag inte göra, om det nu inte finns någon "meddela mig om allt nytt innehåll som läggs upp"-funktion hos dem eller liknande.

    Jag får ytterst få spam-mail. Det är kanske 3 i månaden eller något sånt, till min primära mail. Rent av så få spam-mail, att jag stört mig på att det någon enstaka gång hamnat legitima mail i skräpposten, vilket tar några dagar innan jag upptäcker, så att jag nyligen skapade ett Gmail-filter som gör att INGA mail alls hamnar i skräpposten längre, då jag tyckte det var onödigt.
    Märkligt hur olika det är, där vissa får hundratals mail typ. Jag gissar att det beror på hur försiktig man har varit med att ge ut sin epostadress på diverse webbsidor, och en stor portion tur/slump beträffande om ens epostadress råkar ha varit med i någon läckt databas typ. Har använt min primära epostadress i typ tio års tid.
    Om det är en webbsida som jag inte litar på eller en "skitsida" där jag ska registrera mig, så brukar jag använda en av flera särskilda "junkmail-adresser" som jag har, i dessa finns det ju rätt mycket spam (tror jag), så antagligen har jag varit ganska duktig på att fördela rätt mellan mina epostadresser genom åren. Det sköna är att dessa "junkmail-adresser" får jag ALDRIG något jag behöver läsa till, så bara att strunta i det helt och hållet.
     
    Kristy gillar detta.