Man ser sällan folk med låg- eller ens medel-IQ som redovisar sina resultat på nätet. Ändå ska det vara bara 2-3% som har IQ i Mensa-nivå.
:-O är du så liten. Ach så jag letade efter någon som kunde ge mig ett iq test under gymnasiet. Tacka vet jag Etienne som gav bort två testbiljetter här i forumet. Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Gjorde testet i 8an, för att jag blev tjurig på några lärare och rektorn. Slutade med att jag fick skippa nian, och gå direkt till gymnasiet.
Det är bara ett delmoment som är så i ett riktigt test. Det är för att mäta förmågan att tänka logiskt.
Ja, man kan också ha talföljder, ord, m.m. Vad jag minns så bestod hela Mensas "riktiga" test bara av sådana figurer dock. Har också gjort en annan sorts IQ-test hos en psykolog där även minnesförmåga och annat testades. Där fick jag bara 125 men jag får skylla på att jag mådde mycket psykiskt dåligt under denna period.
126, eller mer 20 år, precis börjat andra året på universitetet och studerar för att bli Elektroingenjör
Jag har alltid undrat om mensas provtest är lite snällare enbart för att få fler folk att ta deras betalda prov. I samma veva kan man väl fråga sig om ens medlemskap till mensa också var bara för att man får betala... Hoho
Sist jag gjorde fick jag 124. Testade nu igen. Apförkyld. Feber. Fick 103. Sjukdomar kan hämma hjärnans aktivitet rejält! Tyckte ändå att det gick rätt bra idag. Snacka om tjockhuvud... EDIT: Är 28 år.
Något som gäller för alla IQ-test jag har testat online (en handfull) är att de ger en högre poäng än ett riktigt IQ-test utförd via Mensa (ej onlinetestet) eller en psykolog eller liknande. Jag ligger i snitt runt 10 poäng högre på onlinetesterna än i mitt riktiga test, och i enstaka fall 20+ högre. Dessutom finns det så många olika skalor att det är svårt att veta hur bra/dåligt resultatet är. Kort sagt så upplever jag resultaten på onlinetesten som rena glädjesiffror. I många fall är nog resultatet medvetet högt för att sajten i fråga vill locka folk (som är jätteglada att de fick så bra resultat) att betala för ett mer djupgående test eller ett personlighetstest eller liknande. Smicker fungerar på väldigt många människor.