Ligger ett något mer omfattande test uppe på illustrerad vetenskap om någon är intresserad. Är inte enbart visuella figurer utan flera olika delmoment. Testa din IQ
Challenge accepted, kanske. Får se om jag orkar. Förstår inte att man kan sitta så länge med något sådant. Jag förvånar mig själv att jag kunde koncentrera mig de 40 minuterna på det riktiga testet. Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Mina bilder försvann -.- Gjorde ett test på mensa.se: 126 eller högre Och ett på mensa.dk: 140 med en spridning på 15.
Hade knappt gjort det själv om jag betala imo. Kul grej att göra då man fått bra på testprover men det verkar många få. Edit: Vanity mailen man får är väl kul att använda, redirect bara. Men man får välja @mensa.se Sedan är forumet ganska roligt och intressant.
Fick precis som ts 119, och är 14 år. Vill även minnas att jag gjorde Illvets test en gång när jag var mycket mindre, kanske tio år... Tror jag fick 108 eller något.
Jag får maxpoäng på mensa provtest men i iqtest.dk som jag upplevde betydligt svårare fick jag 120iq vilket jag tror jag verkligt ligger I illustrerat vetenskap testet fick jag 112.
Ligger inte Sveriges medel mellan 90-109 eller något sånt? I så fall kan man kanske ifrågasätta resultaten de flesta verkar få på onlinetesterna (inte bara på detta forum givetvis) Jag fick själv 126 eller något sånt på Mensas gratistest för ett antal år sedan. Vad jag skulle få på ett riktigt test har jag ingen aning om.
Givetvis ger detta testet lite väl tilltagna poäng, mensa mtidigt(you see what I did there?) är ju många av oss som hänger här programmerare, och majoriteten av dem är förmodligen riktiga hejare på matte, och då detta iq-test mäter den logiska förmågan kan nog detta vara en faktor också. Men som sagt; detta testet ger nog lite väl tilltagna resultat.
Jo du har en poäng där Enligt Mensas hemsida ska prova på-testet dock ge en förhållandevis god fingervisning om hur man kan tänkas prestera på det övervakade testet. Men som sagt, skulle inte bli förvånad om det skiljde ett par poäng hit eller dit.
Minns jag inte fel är standardavvikelsen 15. Så inom 85-115 borde 68,2% av Sveriges befolkning ligga. Eftersom 100 är normalvärdet. Mellan 70 och 130 bör 95,4 % av befolkningen ligga. Källa wikipedia.org Det finns säkerligen en anledning till att maxvärdet på svenska mensas test är 126. Bland annat då det är för dåligt kontrollerat för att ses som en bra fingervisning mer än som en fingervisning plus att folk kanske blir sura om de betalar pengar och sedan inte kommer in.
Mjo, dem säger som sagt förhållandevis god fingervisning. Enligt dem själva beror maxvärdet på att det finns en felmarginal på +/- 5 poäng på IQ-tester och dom vill undvika att exkludera potentiella medlemmar på grund av felmarginalen. Dem säger även att provtestet ska vara lika svårt som det övervakade, dock är det senare mätt lite högre upp på IQ-skalan.
Jo men problemet är även att testet inte rättas korrekt av personer utan bara svar och fel. Gör du ett IQ-test hos Mensa får du inte göra ett igen på ett halvår om jag inte minns helt fel. Så säkerheten kring rättningen och själva provet är självklart högre på det riktiga provet så att säga. Lustigt om de har en felmarginal på 5 och , vad jag antar, är standardavvikelse på 15.
Jaha, det här var ju en rolig tråd att springa på, några år senare.... Hur är det med er grabbar, OliverG och Zooklubba. Är ni fortfarande medlemmar? Det är ju rätt vanligt att flera inte vågar (?) sig iväg på en IRL-träff, och sedan går ur föreningen. Jag höll själv på att göra det, men "klarade" mig i sista sekund när någon kontaktade mig och frågade om jag ville följa med på en träff. Sedan var jag fast, och nu är det nästan 10 år sedan jag skrev testet! Min sambo hittade jag (typ) i föreningen också!
Haha, vi bråkade lite i idé-tråden ;-). Nej medlem är jag fortfarande. Oklart när ett nytt inbetalningskort kommer om det kommer då jag flyttat, så lite svårt att hitta träffar. Bortförklaringar javisst :-P Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2