Mensas iq test

Diskussion i 'Off Topic' startad av kent_, 3 sept 2011.

1. kandreas87

kandreas87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

fick 126+ på mensa.se. Då blev jag sugen på att göra det övervakade provet, men efter att ha gjort test på mensa.dk fick jag nöja mig med 124. Det är ju ingen idé att göra provet om man inte har en suck att klara det => Överlag en positiv överraskning, hade uppskattat mig att ligga runt 100 innan provet..

2. Droid113

Droid113 Guest

Testade igen och fick full pott. :cool:

3. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Vad får dig att tro att du inte har en chans?
    124 på ett test är långt ifrån en garanti för att man inte fixar >130 på ett annat. Med tanke på att resultatet verkar vara baserat på ganska skakiga grunder. Finns inte direkt mycket statistik att tillgå för det testet... Svårt att säga om det fungerar som avsett, och om resultatet är rättvisande.

4. BulKatho

BulKatho Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag klarade testet för ungefär 10 år sedan, och var medlem under ett par år efter det. Anledningen till att jag gick ur föreningen var att det kändes inte som om det gav mig något. Och den stora anledningen till det var nog att det inte fanns några träffar i närheten av mig då.
    Tidningen som man fick var ju iofs rätt trevlig.
    Idag kanske det är annorlunda, det kanske förekommer träffar "första tisdagen i månaden" eller vad det nu var fortfarande.
    Vem vet, om det finns något här i trakterna så kanske man borde bli medlem igen.

5. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Mer (även om det inte är mycket) som talar för att jag inte klarar det än tvärtom. En väninna fick exakt samma IQ predikterat från mensa.dk som på övervakat prov ( hon fick 126+ på mensa.se, och 128 på övervakade och mensa.dk). Hade varit roligt att göra ett riktigt test iallafall, men har bättre saker än att göra ett prov som jag garanterat kommer klassa som misslyckat och gräma mig över :)

6. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Hmmm, en av dina väninnor fick exakt samma resultat på två prov, och således måste du också garanterat få exakt samma resultat på dessa två... Jaja, if you say so...

Oj, för 10 år sedan så var nog medlemsantalet i sverige nere på hundratalet skulle jag tro. Visst finns det mer aktiviteter idag. Jönköping är hyfsat aktivt vad jag vet. Sedan 2006 så finns det dessutom en lokalförening på orten!

http://www.mensa.se/joenkoeping/

Förslagsvis kontaktar du en av dem och frågar om läget. Om det känns mer motiverat nu än för 10 år sedan så är det ju bara att bli medlem igen. Du behöver ju inte skriva testet på nytt. :)

7. BulKatho

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Se där ja...
    Trevligt, då kanske man skulle ta och skaffa sig ett medlemskap igen då.
    Jag får väl ta mig i kragen och kontakta någon här i stan då.

8. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Definitivt inte, jag har ingen aning om korreleringen mellan proven :) Däremot så blir det än svårare för mig att övertyga mig om att det är någon mening att skriva det övervakade provet om jag inte klarar ett online-test bättre än 124 (ja, även trots att jag inte vet korreleringen mellan proven).
    Helt spontant kände jag att mensa.dk-provet kändes mer "komplett" på grund av större urval av frågor. Speciellt de typ sista 5-7 frågorna var riktigt kluriga, iallafall för mig.
    Ni som gjort det övervakade provet, har ni gjort testet på mensa.dk? Hade ju varit intressant att se hur det korrelerar för er.

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 191

MINA ENHETER

EtienneEtienne; är lat och tar frågan här. Om jag glömmer betala eller skiter i att betala och åker ut. Måste jag då ta ett nytt prov om jag vill in igen? Är det ett definitivt ja eller beror det på om jag har mitt intyg/ni har resultatet kvar?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

10. BulKatho

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har man fått ett godkänt prov en gång så räcker det, så du behöver inte göra om det.
    Man får dessutom bara göra provet max 2 gånger. Första försöket då skriver du test A, och skulle man misslyckas då så kan man få chansen att skriva prov B.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

11. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Som redan sagts, det är ett definitivt "Nej" på den frågan. :) Dvs du behöver inte skriva något nytt test om du redan har ett giltigt kvalificerande testresultat (eller har varit medlem tidigare).

Det spelar ingen roll om du väntar ett kvartal, eller 15 år. En gång kvalificerad -> alltid kvalificerad.

Dessutom kan man gå till en psykolog och betala dyrt för att göra test också, om nu vill det.

Mensa brukar normalt byta tester lite då och då. Sedan 1990-talet så har Mensa Sverige tuggat sig igenom 3 olika tester. CCFIT, RAPM (först på 40 minuter, sedan på 60 minuter), och nu FRT som finns i två versioner.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 191

MINA ENHETER

Så med andra ord gäller det att antingen resultaten finns kvar hos svenska mensa eller jag har kvar mitt intyg eller medlemskort? Antar jag...

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

13. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Mensa arkiverar medlemsinfo och testresultat så långt det är någorlunda möjligt.

Det kan dock vara bra att behålla intyget och ett medlemskort bara för sakens skull. Men kan ju inte räkna med att Mensa inte på något osannolikt sätt blir av med hela sitt register och alla backuper.

Det går givetvis även att flytta medlemskap mellan olika länder.

14. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag fick "126 eller mer" på mensa sveriges och 138 på mensa danmarks. Jag har tidigare gjort illustrerad vetenskaps för ca ett år sedan och fick 140. Är nu 16 år gammal.

15. Ior

Ior Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Har gjort det iq-testet tidigare och fick då 112.
    Fick nu 116 :)
    Är 29 bast.

16. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Nu är jag inte medlem själv men jag har flera kompisar som är med i Jönköpings förening och det verkar vara rätt bra aktivitet där. Verkar vara lite blandade aktiviteter där, allt från en fredagsöl till vad som helst. Även Linköping verkar ha ett aktivt gäng.

17. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Jag satt med två koppar te, en buttplug samt en kebabrulle med stark sås. Fick sjuttitvå och är trettifem jordsnurr. Är jag duktig nog för att få en brevvän?

18. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Imponerande!
    All denna förberedelse, och även du får ett resultat som inte finns i normtabellen. :cool:

Ett hett tips är att kolla här först innna man fabricerar sitt resultat: http://www.mensa.se/category/41-publikt?download=549 :P

19. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

För att vara intelligent är du inte särskilt smart ;-)

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

20. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det låter inte riktigt som att du hängde med i svängarna...