Menyrad längst ner på Swedroid?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av swe_downhill, 27 maj 2023.

  1. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Hittade ingen bättre kategori än denna, så jag ber om ursäkt på förhand om det ändå hamnat fel.

    Men jag har noterat att menyraden är ganska knäpp på startsidan när man besöker swedroid.se. I alla fall på mobilen.

    Öppnar man sidan och inte rör något alls, så syns Start, Ämnen, Forum och Om längst ner på skärmen. Men så fort man börjar scrolla ett par millimeter för att se första nyheten så försvinner den, och sen går den inte att få tillbaka förrän man har scrollat hela vägen ner förbi alla nyheter eller laddar om sidan. Det känns inte alls användarvänligt.

    Med denna tråd ville jag egentligen bara lyfta problemet i hopp om att det kan rättas till, samt se om andra stör sig på det eller om det bara är jag
     
    Steffe3 gillar detta.
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Du kan rapportera fel här Problem med forumet / sajten?

    Gällande ditt problem, rätt att den försvinner när man börjar skrolla neråt men skrollar man uppåt lite igen så kommer menyn tillbaka igen.
     
    TheBishop och Kristy gillar detta.
  3. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Ok tack, såg inte den funktionen. En bra workaround du nämner, men att ha menyraden högst upp istället tycker jag personligen hade varit mer intuitivt.
     
    TheBishop och Kristy gillar detta.
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    ¯\_(ツ)_/¯ rätt eller fel, det är nog väldigt subjektivt.

    Jag har ingen aning varför man flyttat på det men skulle jag spekulera så är det för att det ska vara mer lättillgängligt på större telefoner, vilket är vettigt (säger jag som sitter på en gigantisk S23U :P)

    Sen att den försvinner under tiden man skrollar ner är för att man inte vill att massa yta ska tas upp av en menyrad när man fokuserar på artiklarna.

    Men @bernard@bernard en nog svara bäst hur man har tänkt.
     
    Kristy och swe_downhill gillar detta.
  5. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Absolut!

    Skrev i tråden du länkade så får de göra en bedömning. Att scrolla tillbaka upp för att ta fram menyn är jättebra, men naturligt tittar jag på översta delen av skärmen vid ett sådant tillfälle, och då är menyn som smugit sig fram i botten väldigt lätt att missa.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, anledningen till att den flyttat ned är för att så många telefoner är avlånga/blivit så stora, som @Leo83@Leo83 säger, så att den skall gå att nå med tummen med handen man håller telefonen i.

    Kanske går det dock att göra bättre vad berör hur menyn göms/visas.

    Förslag på hur det kan göras bättre?
     
  7. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Valid point!
    Man skulle kunna vända på det så att menyn syns när man scrollar ner men försvinner när man scrollar upp (eller att den alltid är framme). Alternativt att den ligger som en knapp i mitten längst ner som man kan trycka på för att expandera och se alla alternativ.
     
    bernard gillar detta.