Mesh-nätverk till villa. Eller bättre lösning!?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av lejonel, 1 mar 2018.

  1. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Köpt hus nu som har "öppen fiber" indraget. Men måste därför köpa mig en router eller annan lösning för att få wi-fi i huset.

    Huset är på 158 kvm och två plan. Vill ha så bra wi-fi som möjligt överallt i huset. Är mesh-nätverk det bästa då tro?

    Och vilket mesh-nätverk är det bästa i dagsläget?
     
  2. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    272
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    mesh är kanske enklast men en eller flera acces punketer med sladd till varje är bättre.
    Jag kör själv 2 accesspunkter från ubiquti, deras light räcker bra om man bara ska ha de i sin villa. Jag kör sen en edge router x som är grymt prisvärd från samma tillverkare. Man kan köra deras unify gatway också för att få allt snyggt integrerat men de kostar lite extra för samma prestanda.

    Alla prylar finns på Kjell.com men kanske inte billigaste stället.
     
    tpalsson gillar detta.
  3. effo

    effo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Jag kör också Ubiquti. Får in fibern i källaren och vill ha bra täckning på alla tre plan. Har en trådburen AP på varje plan (3 st) och kör en Raspberry med controllerprogramvara (går att köra på andra hårdvaror också). Klockrent.
     
    tpalsson gillar detta.
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag kör Netgear Orbi hemma och är toknöjd. Har routern i källaren och numer 2 satelliter på markvåningen. Routern står i ena änden av källaren och satelliterna i olika ändar av övervåningen. Det ger en fantastisk wifi täckning både inne och ute, detta för att täcka in altanen ordentligt där man är mycket på sommaren. Orbi kommer med 2 enheter i samma paket men jag valde att köpa till ytterligare en satellit bara för att optimera täckningen. Det fungerade riktigt bra med bara en satellit också men nu blev det perfekt
     
  5. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag körde med ubiquiti amplifi innan renoveringen. Kör nu med google wifi 6st och har bra täckning överallt :)
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Det ena utesluter väl inte det andra. Jag skulle nog föreslå meshnet med kabel framdragen till 2-3 punkter på varje plan.
     
    jogge, cam_neely och pmugghc gillar detta.
  7. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Jag har fiber in, kör sen en Asus RT-AC88U som huvudrouter, sen köpte jag en Asus RT-AC68U, kabelansluten, som jag konfigurerade som mesh, vilket man numera kan göra. De är på olika hörn och plan av huset, 190m2. Funkar bra.
     
    jogge gillar detta.
  8. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Finns det inget bra som gör att man slipper dra massa kabel i huset? Så drygt att gömma denna kabel ju [emoji85]

    För jag förmodar att man drar en kabel till varje "mesh" lr?
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag kör mina orbi kabellöst frånsett strömkabel då. Det är ju det som är lite av finessen med mesh som jag ser det. Även jag hade problem med just kabeln innan mina Orbi. Tidigare fick jag dra en nät kabel och montera routern centralt men nu kan jag montera router nära där fibern kommer in i huset och satelliterna kunde jag placera ut vart som helst (nära ett eluttag)
     
  10. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Aha så det räcker att en av delarna har kabel då och dom andra klarar av att köra via wifi. Gött! Tappar man mycket från en våning till den andra tro?
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag har full datahastighet på varje enhet så länge jag är inom räckhåll från dom. Då står den bortre ändå ganska långt från routern. En fördel med mesh är ju att du byter mellan enheterna helt sömlöst och du har bara ett ssid
     
  12. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Låter ju toppenbra! Men förstår inte hur man inte kan tappa mellan routern och satteliterna. Måste nog läsa på mig lite mer om detta med mesh [emoji85]
     
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Ja, det är en bra idé att läsa på lite om det. Jag kan allafall intyga att det fungerar bra men jag har bara erfarenhet av mina Orbi men det finns fler som säkert är lika bra men billigare
     
  14. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Jo läst gott om dom också. Men dom är rätt stora lr? Vill ju helst att dom ska smälta in bra med. Där känns Google wifi mer passande :)

    Sen hur bra dom är vete tusan dock Men verkar ha fått bra recension dom med.
     
  15. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Mina Orbi var faktiskt ganska enkla att placera ut, dom ser ut som vaser eller prydnadssaker även om dom är ganska stora. Anledningen till att jag valde dom var för att jag resonerade som så att dom är stora för att få plats med bra antenner. Har inte heller hört något negativt om Google wifi, hade köpt dom om dom hade funnits i svenska butiker när jag köpte orbi men dom fanns inte då. Fördelen med dom är ju att man får 3 st också.
     
  16. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Får se vilka utav dessa det blir då.

    Men utöver dessa satelliter så måste man köpa en traditionell router med eller uppfattar jag allt galet nu?
     
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Näe, köper du ett Google wifi eller orbi så får du det du behöver. I paketet med Orbi är en router och en satellit, sen kan man köpa till fler satelliter om man vill och har behov av det.
     
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Som andra skrivit så är en av poängerna med mesh-lösning att man slipper dra kabel till alla. Men drar man kabel till bara en nod så innebär det att all trafik måste hoppa mellan noderna till den enda noden med kabel. Dvs den noden kan bli lite flaskhals och därför mitt förslag om att dra någon eller några kablar extra. Varje hopp tror jag innebär lite extra latency också. Om det märks eller spelar roll beror på hur ni använder nätet.
     
    lejonel gillar detta.
  19. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Aha shit vad bra. Satt och räknade på att behöva köpa en sådan där svindyr router med. Grymt o slippa det. Tack för alla hjälp :)
     
  20. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Även med Asus lösning där man använder "gamla" routers som mesh funkar det trådlöst, men jag hade redan kabel dragen, tror det blir bättre.
     
    bernard gillar detta.