Fråga: Mest prisvärda bredbandet via telejacket?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 5 dec 2016.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Man kan väl kolla på deras hemsidor om de kan leverera till min adress? Kunde i varje fall göra det på Telia och Universal. Inte kollat upp Bredbandsbolaget och Tele2 verkar man behöva ringa. Dock har jag för mig att jag sett en lapp från Tele2 i trapphuset så troligtvis kan de leverera till min adress.

    Konstigt om det skulle vara billigare att skaffa fast telefoni.

    Fiber kommer inte där vi bor snart. Frågan har varit uppe två gånger pga. fastigheten har blivit tillfrågad/erbjuden men samtliga röstar emot pga. hög anslutningsavgift och att folk som inte använder det ändå måste betala. Här bor flera äldre människor.

    Vad är ditt jobb?

    Ja, jag får kolla upp upphastigheter. Vad är bra/ok upphastigheter för ladda upp videos?

    VDSL?

    Har Telia ingen bindningstid? Det lät ju bra. Speciellt när det inte skiljer i pris direkt.

    Precis. Tror inte det är obegränsad surf som menas. Det är säkert högt tak men ett tak lär det finnas. Tyvärr.

    Om något låter för bra för vara sant så är det troligen inte sant...
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Så det finns totalt tre bolag som erbjuder ADSL.

    Telia
    Bredbandsbolaget
    Universal
    Tele2

    Telia

    Bredband 60: Kombinera jobb och underhållning - 489 kr/mån
    Bredband 30: Uppkopplad på flera skärmar - 439 kr/mån

    Telia på min adress, 439 kr/mån för 30 Mbit/s utan bindningstid. Oklart vad det är för upphastigheter.

    Hittade ned- och upphastigheter under villkor.

    Bredband 60 (via telejacket):
    Nedströmshastighet: 30-60 Mbit/s
    Uppströmshastighet: upp till 12 Mbit/s

    Bredband 30 (via telejacket):
    Nedströmshastighet: 12-30 Mbit/s
    Uppströmshastighet: Upp till 12 Mbit/

    Om dessa upphastigheter gäller på min adress är det klart bra.

    Bredbandsbolaget

    Bredband 24: Bra bredband. Nedhastighet 12-24 Mbit/s. Upphastighet 0,3-3 Mbit/s. - 409 kr/mån
    Bredband 60: Bäst. Nedhastighet 20-60 Mbit/s. Upphastighet 3-20 Mbit/s. - 459 kr/mån

    Universal (baserat på min adress)

    Upp till 24 Mbit/s - 385 kr/mån
    Upp till 8 Mbit/s - 355 kr/mån

    Tele2

    2 Mbit/s - 408 kr/mån
    8 Mbit/s - 438 kr/mån
    24 Mbit/s - 468 kr/mån
    30 Mbit/s - 498 kr/mån
    60 Mbit/s - 538 kr/mån
     
    Last edited by a moderator: 6 dec 2016
    svenix gillar detta.
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Man lär ju behöva en router, vad kostar det? Antar det inte medföljer från Telia pga. ingen bindningstid?
     
  4. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Man lånar en som man skickar tillbaka sen. Gratis.
     
    Droid55 gillar detta.
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 378
    Mottagna gillanden:
    2 820
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Jag har nyss skaffat Telia VDSL 30 Mbit/s och de 3 första månaderna kostar det bara 199 kr, ligger på ca 22 Mbit/s in och ca 7 Mbit/s ut. Har ca 1,5 km till telestationen. Kan ej få VDSL 60 Mbit/s.

    Jag tycker det är mkt prisvärt, fri surf lixom :-)
    Beställde efter att jag gjort av med 70 GB på två dygn över det mobila.

    Och Telia har inget krav på fast telefoni.


    Och ett tips, be Telia att brygga modemet så kan ni använda valfri router, så har jag gjort. Det är främst för att jag redan har en router till mitt nätverk + att den routern automatiskt kopplar över till mobilnätet om det skulle bli fel på kopparn. För de flesta så duger nog Telias router.

    Jag har ethernet (fiber) och Com hem indraget men tycker telejacket är stabilast + att jag gillar Telia.
     
    Last edited: 7 dec 2016
    Droid55 och Francis gillar detta.
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    @Rebecka@Rebecka
    VDSDL är en nyare teknik som ger högre hastighet speciellt vid uppladdning, telia har VDSL på många ställen, ring och prata eller chatta med dem om hur det är hos dej.

    12Mbit upp räcker för att köra upp HD film live utan vidare, så det klarar du dej med.

    Den router som man får låna av telia idag funkar utmärkt direkt ur boxen, brygga behöver man bara om man redan har en super router man vill använda istället och isf gör man det enkelt själv numera.
     
    Droid55 gillar detta.
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Har inte någon erfarenhet av andra leverantörer av adsl än telia men jag har gått från telia adsl (faktiska hastigheter 31/3 Mbit/s) till bahnhof via fiber (100/100). Helt ärligt bedömer jag att telia var stabilare än bahnhof, har mikrolagg med bahnhof vilket vi inte hade med telia. Eller mikro, ibland tappar jag anslutningen helt i några sekunder, annars vid klick på länk i webbläsaren upp till en sekund.

    korta svarstider också förresten via adsl, inga problem att spela online.

    Visst, att hämta stora filer går tre ggr så snabbt nu men för mig är det ingen stor grej

    Med det sagt, jag skulle lätt klara mig på adsl så det skulle jag rekommendera ur det perspektivet, gammal teknik, visst. Brorsan kör mobilt bredand och har lagg när han kollar strömmande video från cmore, viaplay, min plex via tele2 och tre. När han spelar, en ping på 50-90 ms. Hade jag aldrig problem med via adsl. Historiskt, kan inte bedöma längre, så har telia alltid haft en hög servicenivå, värt att väga in i ekvationen.
     
    Droid55, Francis och 6150 gillar detta.
  8. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag hade satsat på Telia. Jag hade deras 30/VDSL och hade 32 ner och 12 upp (jag bor väldigt nära stationen). Hade bara ett enda avbrott under året jag hade dem och det var när firman som grävde ner fiber ställde till det rejält för området. Stabilt som attans men som alla företag så kan du ha otur och hamna hos en "okunning" i kundtjänst.

    Varför Telia?
    Du får "låna" modem så du slipper köpa ett för 800kr+ (jag anser efter egna erfarenheter att allt annat billigt är skräp, *host* d-link)
    Fysiska butiker om du föredrar det
    Stabilt bredband i nätet de själva äger

    Har ni någon sorts TV abb? Parabol? Boxer? Telia erbjuder Telia Play+ som är som vanlig TV men rätt så mycket billigare och funkar även med Chromecast.
     
    Droid55 och Solillaquist gillar detta.
  9. Solillaquist

    Solillaquist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det håller jag verkligen med om! Det kan göra enorm skillnad att ha en bra router.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag tackar för era tips och råd. Vi avvaktar tills vidare med att skaffa fast nät pga. löser det på annat sätt (kommer gå till bibblan och ladda upp mina klipp). Först när/om det blir mer seriöst med YouTube så kommer vi/jag skaffa ADSL.

    Just nu betalar vi 150 kr/mån för mobilt bredband och det är mer än det dubbla att skaffa fast nät. Jag kan inte betala för mig utan det är pappa som betalar så det är han som avgör i slutändan (tills jag själv kan betala för det). Vi har trots allt klarat oss på 100GB i flera års tid.

    Ska ändå försöka hålla koll på erbjudanden, om det skulle dyka upp något bra erbjudande på ADSL.
     
  11. Asok

    Asok Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har precis tecknat upp mig för adsl via bahnhof 349:-\mån utan att ha någon fast telefoni. Tanken är att byta från 4g vid månadsskiftet. Fast jag kommer köra dubbelt en månad.
     
    Droid55 gillar detta.
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Uppdatera gärna vad du tycker om Bahnhof när du haft de ett tag. Känner inte till dem nämligen.
     
  13. Asok

    Asok Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har haft Bahnhof tidigare på fiber i villa, då utan bekymmer.

    Det kopplades in på utlovad dag iallafall, men det jag har aldrig fått någon bekräftelse på att det skulle bli just den dagen, och jag har ju aldrig fått något "kvitto" på min beställning med hur den är specifierad(mina val) för det har jag i efterhand försökt att kolla för att påminna mig själv om vad jag egentligen beställde för paket.

    I det berömda "förstajacket" fick jag ca 8Mbit, har kopplat över till ett nytt uttag i inkommande kopplingsplinten i källaren istället och kopplat bort allt annat och fick upp det till ca 10-12Mbit, har felanmält till Bahnhof (Via deras hemsida) så får vi se hur de hanterar det (Jag anklagar inte i detta skedet Bahnhof för min hastiget, det kan beror på någon annan gammal kopplingsplint utanför min bostad.) I modemet skulle man ange "Telia" som ISP så jag antar att Bahnhof lånar in sig på deras system.

    Medföljande modem/router har bra WiFi-täckning, trots tre våningar med betonggolv, modemet står i källaren och klarar precis till sovrummet överst i huset.
    (Jag kommer dock ändå köra med en annan extra router på en annan placering för att förbättra signalstyrkan då jag har redan nätverk draget till mellanvåningen men orkar inte dra om telefonsladd från källaren)

    Får återkomma igen om hur Bahnhof hanterar support.

    Fakturan är på tremånades-period, så det kan ju upplevas som dyrt när fakturan kommer om man har svårt med ekonomin, men per månad är det ju samma. Själv trodde jag först att jag hade beställt utan bidningstid och fått faktura för anslutningsavgift, men så var det alltså inte.
     
  14. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 378
    Mottagna gillanden:
    2 820
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Telia VDSL 30 Mbit/s, 289 kr / mån med 12 mån bindningstid (ord pris: 439 kr). Dessutom ett 20 GB abonnemang gratis så länge jag har deras fasta bredband kvar.
    Fick även Telia Play+ med 40 tv-kanaler gratis i 3 månader.

    Tycker jag var en bra deal.
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu är det 279 kr/mån för Bredband 30 via telejacket i 6 månader därefter ord.pris 489 kr/mån.

    Källa
     
  16. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 378
    Mottagna gillanden:
    2 820
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Jo, det var det även när jag fick min deal.
    Dock förhandlade jag med Telia då jag först var inne på att säga upp mitt VDSL abonnemang.

    Får väl omförhandla när binddningstiden löper ut.
     
    Droid55 gillar detta.
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    När jag fyller i min adress för att få rätt utbud så godkänner den inte min gatuadress... Alltså det står "Obligatorisk uppgift." trots att jag fyller i. När jag skriver Hittepåvägen så får jag fram att de inte hittar adressen och när jag skriver Hittepåvägen 90B så står det bara "Obligatorisk uppgift." som om jag har skrivit fel form... Vafan.

    Bredband 60 kostar tydligen också 279 kr/mån i 6 månader (därefter ord.pris 529 kr/mån).
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Kollar på detta igen nu när Telia har bra erbjudanden men nu kan inte Telia leverera till min adress längre? Inte Universal heller, men Bredbandsbolaget kan? Varför detta?
     
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har inte hängt med ordentligt, men rent allmänt håller tjänster genom kopparnät på att avvecklas. Däribland ADSL.
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Vem var det som hade VDSL?