Diskussion: Metaverse, NFT har du några?

Diskussion i 'DeFi och kryptovalutor' startad av ganmo, 11 dec 2021.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Vore intressant att höra era tanker om det. Har ni någon NFT från nåt populärt metaverse? Den som jag tänker på när jag tänker om metaverse är t.ex. Axie Infinity som är ett pokémon liknande spel. Högt ingångpris för att komma igång med spelet dock. Man behöver tre sådana NFTer och varje kostar omkring 5000kr sist jag kollade. Och tydligen finns det in-game mark man kan köpa också, där en del har sålt för 2m :eek:
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är rätt spännande, men om man ser till spelen är många av de titlar som är populära väldigt enkla. Är det inte svårt att se hur de ska ha någon framtid när "AAA-jättarna" kliver in?

    Ta en titel som SAND (4,5 miljarder USD) tex. Det finns liksom inga spel ännu och det är ytterst oklart om spelen som byggs i "voxelvärlden" någonsin kommer spelas av någon. Just nu är det i princip bara luft, som tom Adidas m.fl. betalar pengar för.

    Låt säga att MS börjar med NFT:s i Minecraft, varför skulle då någon engagera sig i "sandversumet"?

    Marknadsvärdet för Axie är ~6,2 miljarder USD. Detta för ett spel som ser ut så här:
    Axie-Infinity.jpeg

    Nu verkar det iofs som många tycker att Axie är roligt att spela, vilket är unikt om man jämför med andra projekt i branschen, där spelen antingen är urtråkiga eller som i fallet med SAND i princip inte ens existerar/finns ingen som spelar.

    För egen del tycker jag att de projekt som utgör grunden/fundamenten är mer spännande. Tex marknadsplatser för NFT:s eller teknik för att skydda NFT:s osv. Gissar att dessa har högre sannolikhet att bli mer långvariga.
     
    Last edited: 11 dec 2021
    Kristy gillar detta.
  3. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har lite koll på det. Det beror väl helt enkelt på syftet med spelet också. Om man tar ditt exempel att MS skulle börja med NFT i minecraft så tror jag även om de börjar med det så kommer de mötas utav starkt motstånd. Ta t.ex. Ubisoft som fick bemöta stor negativitet när de sa att de skulle släppa NFT.
    Tror utav den anledning så kommer kanske mainstream spelutvecklare ha svårt med att införa NFT, eftersom det kommer ses från majoriteten som ett försök till cashgrab.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är det inte bara att många ogillar IAP i allmänhet (Ubisoft är väl tillsammans med Electronic Arts bäst på att dra nytta av det) framför att det gäller specifikt NFT:s? Både EA och Ubisoft brukar få rätt mycket (...välförtjänt) kritik för allt som kretsar kring IAP, men trots det går ju företagen som tåget, då folk glatt betalar för det.

    I princip är det ju ingen skillnad från det upplägg som redan finns för IAP i många AAA-spel annat än att det blir mer flexibelt och att vad man nu köper enklare kan säljas vidare.

    Borde väl vara rätt tillfälligt, precis som motståndet mot IAP:s, lootboxes osv. när det introducerades.
     
    Last edited: 11 dec 2021
  5. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    IAP (In-App-Purchase)? Jag antar det, eller traditionella gamers som tycker att man inte ska behöver betala mer efter att ha köpt ett spel. Tveksam till sättet som jag tror bl.a. Ubisoft tänkt exekvera NFT:er. Deras idé känns mest som att det är kosmetiska saker som de har NFT:er till, men om man tar Axie Infintiy som exempel igen. NFT:er som finns där är ett måste för att kunna spela det.
     
  6. Poulgrym

    Poulgrym Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2018
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    34
    Det strukturerar sig i ägandeskap. Ett SAS-bolag vill äga allt och hyra dig en kopia av spelet, gärna i en moln lösning (centralt). Om något går galet och du ex skulle göra en charge back, skulle du bli av med hela kontot och inte bara ett spel.

    NFT get dig rättigheter att "äga" något du slumpat fram (mintat), ingen kan ta det ifrån dig. Your keys, your NFT.

    Det är web3 framtida "arbete" i den isolerade pandemin var minimi-krav/-lön ger unga människor ny chans till "fair" game att lyckas.

    Ex: Amerika blev till och mark gavs bort, first come first serve. Du kunde lyckas. Detta slår nu hårt i metaverse och bl.a Philippines och Indien m.fl ser en möjlighet att kunna få en ny start ifrån fattigdom.

    Bitcoin, NFT är den tysta revolutionen mot status que. När du tar det oranga-pilret är det som i matrix filmen när Neo får sitt val utav Morpheos. Gå ur hamsterhjulet, och att protestera i en ny värld där den ensamma människan har möjlighet att skapa rättigheter utan att kontrolleras av myndigheter vara maktgirighet stigit dem över alla gränser. Tilliten är kod! Koncensus maskinen är den vi tror på och låter "lån" slukas.
     
    Last edited: 20 dec 2021
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Läste en PC gamer artikel, eller om det kanske var IGN. Steam har ju mer eller mindre haft NFT innan NFT blev av. Skillnaden mellan det NFT som finns idag mot det som finns på Steam är att det är centraliserad på Steam.
     
    bernard gillar detta.
  10. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Gammal nyhet men...
    Eminem Buys a Bored Ape NFT for $462,000

    Eminem köpte en NFT från "Bored Ape Yacht Club" för inte mindre än 123.45ETH (ca 4.3miljoner SEK)

    Anledningen? Bilden ser lite ut som honom, han har sedan dess bytt ut sin profilbild på Twitter till det också ;)