MHL-tekniken!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av nox, 30 apr 2011.

  1. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Hej hopp!

    Då det inte finns någon tråd som endast behandlar MHL-tekniken kände jag att det var dags för en sådan.

    Finns det någon som sitter på någon matnyttig video som visar lite annat än den genomgång som finns att tillgå med Tim Wong (återfinns för övrigt här).

    Tycker det vore intressant med någon demo på hur det fungerar i praktiken och då såklart med en SGS2. Det största frågetecknet som finns hos mig är huruvuda "mirroring capabilities" är tillgängliga eller inte. Den enda informationen vi blivit tilldelade är just video i 1080p och okomprimerat 7.1-ljud.

    Väldigt trevligt indeed men hur blir det egentligen med att strömma och spegla operativet i sig? Är detta något som inte är implementerat får jag nog ta en ny funderare. Allt verkar komplett i denna goding men kan jag inte smälla upp Resident Evil 2, via TVn tillsammans med en Wiimote, eller för den delen snabbt och snärtigt kunna demonstrera Powerpoint-presentationer direkt från mobilen, då får jag nog snegla vidare på andra tillverkares flaggskepp.
     
    kuhulai och Janne303 gillar detta.
  2. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    På den här länken går det att läsa lite också, men det är väl ingen info som inte redan finns i videon: http://www.tested.com/news/the-mhl-connector-on-samsungs-galaxy-s-ii-explained-video/1884/

    Officiell info finns annars på MHL-koncortiets hemsida: http://www.mhlconsortium.org/about/faq.aspx

    Om telefonen klarar HDMI-mirroring tror jag inte har med MHL att göra, det är bara hur det skickas, inte vad som skickas.. Enligt Techradar så ingår HDMI-mirroring men de fick inte med någon kabel så de kunde inte testa funktionen: http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/samsung-galaxy-s2-930907/review?artc_pg=9
     
  3. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Då är frågan huruvida techradar har rätt eller inte. Vore visserligen lite märkligt om man kan spegla på Arc, O2X, N8 men inte SGS2. Men då det som vi tidigare påpekat inte finns några demonstrationer än vet jag ännu inte vad man ska tro på.
     
  4. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag fattar inte hur det funkar? Får man en kabel till? Kopplar man den via usb sen hdmi uttag via andra sidan?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  5. MarkusH

    MarkusH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    I telefonen är det en micro USB-kontakt, men med lite mer intelligens. Man kan stoppa antingen en kabel som har usb i ena ändan och HDMI i den andra eller en med usb i båda andarna. Elektronik i telefonen känner av om det är USB eller HDMI på andra sidan.

    En tv som stöder MHL kommer att skicka ström över HDMI-kabeln för att ladda en telefon med MHL som man stoppar i den HDMI-kontakten, plus att man kan få bild, ljud och styrsignaler (HDMI-CEC)

    Vill man samtidigt kunna ladda och få ut bilden på en tv som inte har MHL måste man köpa en adapter där man kopplar ihop telefon, laddare och tv.

    Stoppar man en USB-pryl i andra änden kör den USB-protokoll istället.
     
  6. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Frågan om spegling kvarstår dock. Blir ett enormt bakslag om detta inte stöds.
     
  7. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Kan sätta vad som helst på att det kommer att stödjas.

    Om inte så är de ju bara å lägga ner.
     
  8. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
  9. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Så den enda egentliga skillnaden mellan MHL och HDMI är att telefonen laddas (och speglas) om TV:n är MHL-förberedd? Annars blir det, med en MHL-kabel som ju har HDMI-kontakt, bara som en vanlig HDMI-adapter utan att telefonen laddas, samtidigt som det är oklart om innehållet speglas?
     
  10. MarkusH

    MarkusH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    En annan skillnad är att när det gäller vanliga HDMI-kablar så kan det funka att styra utrustning över HDMI-CEC, men hur mycket det går beror på tillverkaren.

    Med MHL ska det vara standardiserat så att man kan styra telefonen med tv-kontrollen.

    Om det speglas eller inte har nog inte med MHL att göra. Det beror väl på vad programvaran vill skicka i kabeln.